Retky a čibuky na sněhu: zkušenost nejlepší učitelkou, to se dávno ví

Písmo: A ++ A --

Ve zlatých časech branže, lyžařské svahy a tabák patřily k nerozlučným parťákům ve zločinu.

Chápu, že to z perspektivy soudobé, přihlouple všudypřítomné pseudokorektnosti může kdekomu znít neuvěřitelně. V době, kdy obaly cigaret povinně rozmnožují nekrásy světa morbidními snímky a slavné oběti kouření se objevují v televizi a pestrobarevných časopisech, aby před kouřením varovaly (WTF?!), já pamatuju časy, kdy kouření propagovaly samotné sportovní magazíny.

Lyžařské nevyjímaje.

Pro pochybujícího mladého čtenáře, namátkou;

Ski smoke 70

Ski smoke 72

Ski smoke 76

Jó, zlatá éra. To si inzerent ještě mohl propagovat, co uznal za vhodné. Pokud by to nějakého perverzního markeťáka napadlo, na krabičky cigaret by nejspíš mohl lepit v tlustém černém rámečku nápisy „Kouření nezpůsobuje rakovinu plic“ a „Váš lékař nebo lékárník vám nepomůže přestávat s kouřením, na to zapomeňte.“

SANYO DIGITAL CAMERA

Zdá se vám taková představa krapet ujetá? Možná je, nevím. Co ale vím dobře, že v padesátých letech doktoři v inzerátech novin a časopisů kouření dokonce sami pro-pa-go-va-li.

Viz třeba inzerát z amerického SKI 1950 osazený sloganem : „Stále víc doktorů fajčí Camelky než kteroukoli jinou značku.“

Ski smoke 50

Jak paradoxní, že i tenhle inzerát – podobně jako většina reklamy na kdeco a v kterýkoli čas – lhal. Jen jaksi obráceně.

Najal si totiž dobovou lyžařskou krásku, jednu z prvních stálých vailských rezidentek Blanche Christian, aby proklamovala, že Camelky jsou její první volbou, když si chce zapálit: „Zkušenost je nejlepším učitelem v lyžování i při výběru cigaret.“

Jako bonus k odměně dostávala od firmy kartóny a kartóny Camelek. Jenže byla celoživotní nekuřačkou – tak je všechny rozdávala okolo.

V sedmdesátých letech sponzoroval britský tabákový koncern Benson & Hedges účelově založenou profi sérii Grand Prix ve slalomu a obřáku; například sezónu 73 vyhrál Jean-Claude Killy s prize money 40 tisíc tehdejších babek, přes $200K dnes.

Ski smoke 71

Tabákové firmy čile inzerovaly ve sportovním tisku, včetně lyžařského, ještě v 80. letech. Vymýšlely si vcelku rafinované marketingové pobídky; lyžaři například mohli vykouřené krabičky od dané značky cigaret vyměnit za poloviční slevu na lyžařských skipasech.

Semínko politické korektnosti už ale, někde někým zaseto a pečlivě zalíváno, klíčilo do síly.

Když v roce 93 gigant Philip Morris přestal sponzorovat veřejné lyžařské závody Marlboro Challenge, nejspíš tak nadobro ukončil zpětným pohledem ne zas tak zlé půlstoletí, kdy ještě v zimě padával sníh – a kdy jeden z nejzdravějších sportů byl propagován pomocí jednoho z nejzhoubnějších zlozvyků.

A tak, až si příště někdo v křesle lanovky – pěkně těsně vedle vás – jednu rychlou rozžne, dejte zas ty napřažené hole dolů. Víte co, možná je to jen nevinně nostalgický staromil.

Možná taky ne, no.

Tom Řepík
Expertní textař tuzemského horského byznysu.
Analyzuje PR trendy pro jednoho z globálních lídrů branže.
Marketingový mentoring | copywriting | krizová komunikace v oboru
[Kontakt]