Disneyho Ford Magic Skyway

Písmo: A ++ A --

Walt Disney si uvědomoval, že pokud by se dokázal zapojit do organizace newyorské výstavy EXPO 1964/65, přineslo by mu to celou řadu výhod.

Jednou ze společností, s níž Walt jednal, byli General Motors, kteří se na EXPO nadšeně chystali s vlastním obrovským pavilonem Futurama a Disneyho asistenci nepotřebovali. Walt se obrátil na Ford, kde na jeho návrhy slyšeli. Dohodl se s nimi na výstavbě obrovského pavilonu Ford Wonder Rotunda obsahujícího spoustu nástěnných maleb, vnitřní zahradu či speciální orchestr složený výhradně z autosoučástek.

Hlavní atrakcí Fordova pavilonu byla okružní jízda zpět časem do pravěké historie lidstva na dráze nazvané Magic Skyway v posledních modelech kabrioletů značky. Nikdo je nepotřeboval řídit, auta se samočinně pohybovala po okruhu rychlostí asi 12 km/h.

Ford pro účely výstavy dodal 160 sériových aut, kompletně vykuchaných a vybavených rádiem s nahraným komentářem okružní jízdy pavilonem v šesti jazycích.

wd-magic_skyway4

s99-disney-e-magic-skyway

Záhy však vyvstal vážný problém: jelikož každý jinak vážící model obsazený pasažérem rozdílné hmotnosti nabíral na okružní dráze jinou rychlost, docházelo k nevyhnutelným kolizím. V prvních dnech výstavy musel Ford narychlo v pavilonu zprovoznit opravářskou dílnu kamuflovanou jako součást atrakce.

wd-magic_skyway5

wd-magic_skyway3

Svízel nakonec vyřešil sám Disney: při návštěvě Fordovy továrny si všiml dopravního pásu na těžké autosoučástky – netrvalo dlouho a Magic Skyway Fordova pavilonu byla přestavěna tak, že jednotlivé vozy se už nemusely pohybovat po vlastních kolech, nýbrž byly unášeny pomocí dopravníku a jednotlivé rozestupy zůstávaly po celou trasu dvanáctiminutové jízdy konstantní.

Stejný typ zařízení dodnes přepravuje návštěvníky na řadě atrakcí v Disney parcích, například ve strašidelném domě Haunted Mansion.

wd-magic-skyway

wd-magic_skyway2


Vyšlo v tištěném magazínu SNOW 99, 2016