Facebook ve studené válce s YouTube, v Bohemii všechno při starém

v

,

od

Letos zjara jsem tu vzpomenul michiganský skiresort Mount Bohemia, možná nejztřeštěnější skiresort Ameriky, s jejich výstřední videosérií. Nedávno zveřejnili díl nový.

A nezůstává nic dlužen filmům předešlým. Sestříhaná dvacetiminutová stopáž z březnových karnevalových oslav jara Mardi Gras je znovu plná unikátních charakterů, nestandardních dějů a emocí; nechybí ale ani pořádné lyžování. A taky ABBA skibus – jak by mohl!

Bohemiánské ski filmy splňují všechno (či většinu) ze současných trendů moderní videopropagace: přijmout sami sebe ve své jinakosti, být autentičtí a upřímní, vybočit z řady netradičně, excentricky pojatým marketingem. Žádné kýčovitě šťastné rodinky s dětmi, načančané prostředí, katalogové počasí. Pravý opak! Život se s málokým v Michiganu babrá, tak proč to předstírat na Bohemii?

Film skiareál pověsil na svůj YouTube kanál a současně přesdílel na svém Facebooku.

Což je postup, u něhož se chci zastavit – a vpravdě hlavní důvod, proč píšu tenhle článek.

Ve VRm se nyní kompletuje rozsáhlá víceletá studie o střediskovém videomarketingu, jaké branže dosud nebyla podrobena. Ač data ještě nejsou dosečtena, nové trendy a poznatky už začínají vylézat horem dolem.

Jako například? Jako například, že Facebook vyhlásil tichou válku YouTube.

Z dlouhodobého měření různých typů angažovanosti publika na obou platformách vyplývá, že Facebook začal penalizovat sdílení YT videí oproti přímému uploadu videa přes Facebook. Což ještě před rokem (možná) a určitě před dvěma nedělal.

Další ze zajímavých poznatků, jenž se začíná klubat ven, je tendence části středisek věšet svá videa už pouze na Fabebook, aniž by se obtěžovala nahrát video na svůj YT účet, který jim tak morálně stárne a rapidně mu odumírá návštěvnost.

To považuju za minelu.

Středisko, jež si zvykne svá videa rychle a pohodlně distribuovat pouze na Facebooku, se okrádá o nejeden benefit ze simultánního uploadu i na YouTube.

Vztah FB : YT totiž nezní buď : anebo. Nikdy tak nezněl.

YouTube nabízí řadu výhod, na které FB nemá. V první řadě jde o vyhledávání – jak vlastní YT, tak přes Google. Facebookový obsah nebude mít nikdy veřejnou dohledatelnost kalibru YouTube.

Pak je tu aspekt náhodného objevení videa. Fabebook vám umožní ukázat vaše video vedle cizích prohlížených – když mu za to zaplatíte. YT dělá to samé zadarmo. Facebookový obsah nebude mít nikdy náhodnou objevitelnost kalibru YouTube.

Facebooková viditelnost videa trvá sotva den dva – po 48 hodinách začne být obsah na Facebooku příliš starý, příliš vzadu, příliš překryt novým harampádím. Obsah na YT zůstává díky vyhledávačům i náhodnému objevování plnohodnotně k dispozici dlouhá léta.

Nakonec má YT záložku Odběry, což znamená de facto bezplatnou distribuci videoklipů. Kdykoli středisko, jehož YT obsah odebíráte, nahraje nové video, dostanete upozornění. Kdyby video nahráli jen na FB, žádné upozornění nedostanete a na facebookové časové ose video snadno minete v záplavě ostatního obsahu.

Proto za korektní marketingové chování považuju právě takové, na které jsem poukázal při zmínce nového videodílu Mt. Bohemia. Nahrát video na Facebook pro rychlou dvoudenní publicitu a virální distribuci je dobrým prvním krokem ze dvou nezbytných. Tím druhým je samostatný upload na střediskový YouTube kanál pro stabilní, dlouhodobou objevitelnost a vyhledatelnost.

Ne buď anebo, nýbrž to i ono.

Nyní už jarní filmový report z okorálkované pankáčské Bohemie;