Jak se v poslední dekádě mění průměrná stopáž marketingového videa

Písmo: A ++ A --

Během posledních 10 let se toho u internetových videospotů změnilo hafo: co dřív bývalo vysokou a nákladnou technologií, je dnes dostupné kdekomu; přenosová rychlost vyletěla nahoru a křivka divácké pozornosti zase padá čím dál níž. Jak se ale v průběhu let měnila průměrná délka stopáže marketingových videoklipů horských středisek?

Následující data jsou posbíraná z více než 40 tisíc YouTube videí nahraných během posledních deseti let 250 horskými středisky v USA. Průměrná délka videa za každý rok je uvedena v příslušném sloupci ve vteřinách stopáže.

Delka-YouTube-videoklipu

V letech 2004 a 2005 je zřetelné, jak v té době ještě nedostatečná rychlost stahování ovlivňovala střediska k produkci kratších, minutových spotů. V roce 2007 nastal zlom v poskytování přenosové rychlosti (hovoříme o USA) a od té doby průměrná délka videoklipů hostovaných na YouTube kolísá minimálně, aniž by se z rozdílů dal vypozorovat jakýkoli za zmínku stojící trend.

Jedno však graf ilustruje výmluvně – pravdivost zlatého pravidla dvou minut celkové stopáže coby ideálu v oblasti marketingového videa. Že se už 9 let tento standard de facto nemění – a nejspíš ani v dalších letech nebude – považuju za pozoruhodnou zajímavost.

Řeč je o dvou minutách coby zdravém maximu – s tím, že čím rychleji video dokáže vyřídit vzkaz, tím líp. Pokud už za minutu, není žádný důvod, proč plýtvat vrtkavou diváckou pozorností stopáží delší.

Jako tahle čerstvá upoutávka na letní aktivity vailského Heavenly na Lake Tahoe. Zdravá minutka a dost, vzkaz vykomunikován.

Dost možná se nicméně v oblasti lyžařské marketingové vidoprodukce začíná rýsovat jiný typ změny – jakési technologicky generační. Počet YouTube lyžařských uploadů už třetím rokem klesá (řádově o 10 % ročně), přičemž silně narůstá nahrávání videí přímo na Facebooku. Ale kdo ví.

YT videa (vlastněná Googlem) lze volně sdílet a vkládat prakticky kdekoliv po internetu, kdežto facebooková pouze v rámci této sítě, aspoň prozatím. Nikdo však netuší, co všechno se v rámci studené války Google vs. Facebook odehraje, a s jakými okamžitými uživatelskými efekty. Ani to není předmětem tohoto článku.

Zpátky proto k lyžařským YouTube videím a zpátky taky trošku v toku času, na začátek lyžařské sezóny, do loňského září.

Tehdy se v éteru objevilo promo video kanadského Mt. Norquay, jedno ze čtyřdílné série Sculpted in Time z dílny Sherpas Cinema, nazvané The Wise Man. Hlavním protagonistou je místní rezident Eddie Hunter, 88 letý lyžař. Sám svůj věk nazývá „piano years“ pro shodný počet kláves na klavíru – některých černých a některých světlých, stejně jako etapy v jeho životě.

Už vloni na podzim jsem si přál, abych do konce sezóny neobjevil žádný další podobně dojímavý film, jak se mi tenhle líbil. Neobjevil jsem a subjektivně tenhle následující považuju za nejlepší lyžařské promo video uplynulé sezóny.

Pro kontrast uvádím (opět subjektivně) nejstupidnější lyžařské video, na které jsem letos narazil. (Ne tedy, že bych nějak extra pátral či mu toužil hledat další konkurenty.) Sami porovnejte formu a hodnotu vzkazu – a jakýsi inteligenční otisk – předchozího kanadského videa s následujícím slovenským, bohužel.

Mimochodem – kdybyste, jako já, nedokázali videoklip v půlce nebo už v třetině dokoukat, klidně jej stopněte. O nic z obsahu sdělení nepřijdete a ušetříte si dvě tři minutky života, které je lepší prokoukat do plamenů ohně, třeba.

A abych nekončil u hloupostí – a taky proto, že Slovensko a Slováky mám rád, s potěšením tu sdílím jednu extrémně povedenou novinku ze studia Jandl Bratislava, promo klip pro Jednotu COOP. Pouhých 40 vteřin všeho, co chcete v marketingovém videu mít. Moje radostná gratulace a pozdravy na Slovensko!

Tom

Autor analyzuje marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů horského byznysu.
Profesně činný v oblasti marketingu sportovních a rekreačních provozů od roku 1997.
Poskytuje specializované poradenství českým a slovenským lyžařským střediskům.
[Kontakt]