Loga horských středisek: Jeseníky

Písmo: A ++ A --

Šesté pokračování komplexní série hodnotící logotypy tuzemských horských středisek, pohoří po pohoří. Dnes Jeseníky.

↑ Pro lokální miniareál, profilující se jako dominantně dětský-rodinný, je tato omalovánka omluvitelná – jelikož dětem se alespoň mišmaš barviček bude líbit; snad. Z typografického hlediska jde o nevkusnou poťouchlost, areálem navíc používanou v nekonzistentní barevnosti.

↑ Logo uvízlo v duchu počátku devadesátých let, kdy nejspíš vzniklo. Značka používá zprofanované esíčko; že obrácené, netuctovosti nijak nepomáhá. Harmonická barevnost sama o sobě není marná, kdyby nebyla stádní volbou kdekoho dalšího. Mesmerizuje mě v oboru ne ojedinělé užívání slova „areal“ – co asi znamená?

↑ I v nijak valné konkurenci tuzemských poměrů jen průměrná značka. Podivně, nečistě zpracovaný motiv nesrozumitelné barevnosti, podprůměrné typo, celková kompozice nepřirozená, nekompaktní. Alespoň že jiné než všechny ostatní tuzemské značky. Sice asi funkční, řemeslně však slabé.

↑ Rádoby efektní motiv doplněný rádoby efektními třemi druhy fontů, nejspíš nejkýčovitějšími, které grafik (či kdo?) našel. Pro etiketu na polárkový dort na koupališti by se to jakž-takž hodilo, pro příměstský lyžařský svah pramálo. Že jde o rodinný areál (a který jím podle vlastní proklamace neni?), nemůže být donekonečna výmluvou (natož omluvenkou) pro amatérské až brakoidní výstupy.

↑ Dobrý nápad, chytré provedení, povedená simulace průhlednosti kopce a současně 3D efektu. Působí to dobře, srozumitelně, originálně. Velmi rozpoznatelné. Krásná barevnost. Škoda jen ignorovaného rozpalu hlavního názvu a nepřirozeného háčku nad poslední literou. Jinak by se mi to moc líbilo.

↑ Průměrný emblém, nešikovné písmo, solidní barevnost. Typografická nuda.

↑ Tohle prosím Kopřivná vážně používá pro znak svého areálu, no kidding. K neuvěření, smutné, tolik toho o oboru vypovídající.

↑ Mladé, své a rozpoznatelné, vkusně barevné, nepřestylizované. Výhrady mám k trochu roztančené typografii, zejména mi vadí okroužkovaná problematická ukončení tahů a trochu míň i ligatura K-O. Řemeslný nedodělek. (Něco jako snad veškerá novodobá stavařina.)

↑ Neznačka, není co hodnotit.

↑ Dětská roztomilost s vtipem a fortelem v kresbě i v typu. Na rozdíl od Hluboček výše, toto je poctivé, pěkné, příjemné pro oko i srdce, nepříčící se hlavě, harmonické. Též srovnejte nevkusnou barevnost první značky Annaberg s konzervativními sytými odstíny zde.

↑ Takhle to dopadá, když si to udělají ve skiareálu sami, což je stále převládající mentalitou. Tristní výsledek.

↑ Výborné barvy, solidní znak, slabé typo, celková kompozice slušná, rozpoznatelnost na domácké poměry relativně vysoká. Absence nápadu jako ve většině (nejen dnes prohlížených) tuzemských řešení.

↑ Velmi solidní barvy, klopotný výběr písma, slibně provedený znak zmrzačila zbytečná vločka. Sice se značka jako celek tváří sebevědomě, ale to i já – a pak byste mě měli vidět, když mám jít potmě na záchod.

Dnes všechno. Velké typografické temno vládne Jeseníkům.

Když jsem výše zmínil absenci nápadu, ukážu na jeho přítomnost nikoli ve znaku loga (to je ta snazší část), nýbrž v typu.

Schválně – všimli jste si někdy během 4 let existence značky poslední zimní olympiády vtipného vyřešení kompozice písma v logu ZOH 2014?

Lze této ruské typografii (provedené Śvýcarem Christophem Martim z nadnárodní agentury Interbrand) cokoli racionálně vytknout – od nápaditosti přes kerning či jemné detaily liter po barevnost? Všechno považuju za dokonalé.

Historicky jedna z nejpovedenějších značek, jež měla koule odpustit si emblém a wordmark současně ve znaku použít jako webadresu. (Přičemž výsledná jednoduchost nevznikala snadno a byla redukována z mnohem složitějších skečí.)

 

Značku však můžete mít zcela důstojnou a krásnou, i když žádný nápad nemáte. Jen svou kompozici proveďte sterilně čistě a po anglicku (či po švýcarsku) konzervativně. Tedy ne vy, nýbrž oborový profík, že. Výsledek může být opět bezvadný, zvučný, stoprocentní. Absolutely!

Tož příště Beskydy.

Disclaimer: veškeré hodnocení je ryze subjektivního charakteru a více než o kvalitě logodesignu může vypovídat o autorovi samém.
Grafika: střediskové PR materiály výhradně pro účely oborové analýzy