Ó časy, ó mravy! Nemilosrdná lajna generačního předělu dorazila do hor

Písmo: A ++ A --

Proč si věci nepřiznat, jak jsou. Konzervativní babyboomery horský byznys vysál do mrtě, následující generace X se už taky marketingovým trikům středisek naučila vzdorovat. Nezbývá, než zacílit na nový lidský druh.

Jaký že?

Přeci ten, o nějž se uchází mainstreamové televize, socdemokratičtí bratři/ sestry a bezelstní poskytovatelé spotřebitelských úvěrů.

A nově i fikaní marketéři horských středisek, jak se zdá.

ocom tmrjasna

Vážně si nedělám legraci a obávám se, že se tu díváme na proces nevyhnutelné generační výměny.

Moje lyžující vrstevnice Lucie nedávno sdílela na facebooku tenhle se mnou plně rezonující staromilský postesk;

ocom1 lucie

Já jsem, podobně jako Lucie, byl školami (de)formován zejména v 70. a 80. letech. Jakkoli byly tyto dekády plné jistých svízelí, současně šlo o dobu, v níž se leccos nemohlo, leccos nešlo – anebo velmi těžce a s vynaložením sloního úsilí; co se však podařilo, na tom pak velmi záleželo.

Na rozdíl od dnešní rychlokvašené, klipovíté, netrpělivé doby, kdy se může zdánlivě cokoli, ale na ničem, zdá se, moc nezáleží.

Či je inzerentovi jedno, že jeho byznys reprezentuje marketingový výstup s chybami a slabomyslným obsahem sdělení, za nějž by jedenáctiletý školák dostal sotva trojku ze soucitu – přinejmenším v mých školních dobách?

Tím, že jde o internetový inzerát, padá snad důležitost kontroly vizuálu jiným, nezávislým párem očí, plně zodpovědným za takovou kontrolu?

Zamyslel se někdo nad implicitním vzkazem omalovánky, když necháme stranou prvoplánové primitivní „Kupujte, kupujte?“ Pan Marek miluje celou sezónu sjíždět tatranské svahy – v kulichu?

Upřímně – neumím si představit, že by NĚKDO chtěl být jako pan Marek.

Koneckonců, netřeba si nic představovat. Facebookový vox populi naznačuje, kolik lidí chce být ako Marek.

ocom2 tmrjasna

Úplně se vkrádá otázka, kolik lidí si tak asi na základě právě tohoto inzerátu sezónku reálně koupilo. Nabízí se však ještě jedna, závažnější: kolik lidí se v reakci na tuhle omalovánku rozhodlo si sezónku – NEkoupit. Hmm.

Že by se v Tatrách nenašel nějaký ozajstný Marek či Laco, který by měl kuráž ukázat svou pravou tvář a vzkázat lidem: „Tak tu ma máte, kúpte si sezónku a buďte ako ja, dovi za pol roka na svahu?“

A pokud je nevyhnutelné zůstat u anonymního figuranta, není lepší posoudit něco takovéhoto, co apriori neuráží intelekt a vkus většiny nenalitých a nezhulených?

ocom3 Epic Pass Ad

Když jsem nahoře zmínil svá sedmdesátková školní léta, napadlo mě zvednout zadek a ze svého oborového archívu vytáhnout několik amerických magazínů té doby. Zkusit se v nich podívat – pro kontrast vhledu do časů, kdy na věcech fest záleželo – po kreslených omalovánkách typu Buď ako pan Marek.

Nečekanou odměnu jsem obdržel záhy – v jednom z čísel jsem našel pečlivě přeložený obal vinylového singlu Garyho Wrighta, jehož si asi málokdo pamatuje. Pan Miloš Forman měl vkus zahrát GW v jeho The People vs. Larry Flynt. Stejný singl si vybavuju jako jeden z prvních cizích, kdovíjak propašovaných, co jsem doma slyšel hrát. V době, kdy jinak znělo My máme parní stroj Viktora Sodomy a Každý vítěz, kdo projel cílem pana Jiřího Korna – pecka, jíž neumí ani YouTube.

No zkrátka Déjà vu jako bejk.

Ale zejména – našel jsem taky, co jsem hledal. V jednom americkém SKI 1972 jsem narazil na kreslený celostránkový inzerát – vlastně (dokonce!) třístránkový. Dnes těžko představitelná investice.

Nejde tedy o inzerci nějakého horského střediska, natož největšího v zemi, jako v případě pana Marka. Jen o jakéhosi malého ubytovatele, ochotného zaplatit si tři plné strany v celostátním magazínu. Malého, s o to větší péčí a láskou inzerujícího.

Holt, na věcech tehdy záleželo. Vychutnejte si.

ocom4 geldhof

ocom5 geldhof

ocom6 geldhof

Co dodat. O tempora, o mores!

PS: Vlastně máloco ilustruje nahoře zmiňovaný kulturně-sociální generační střet názorněji, než včerejší změna oficiálního loga Slovenska.

Starý dobrý konzervativní slovenský motýl, jenž se mi líbil a jemuž jsem byl schopen rozumět, zmutoval v něco, čemu nerozumím a zejména – asi ani nechci.

Slovakia logo

Tom Řepík
Expertní textař tuzemského horského byznysu.
Analyzuje PR trendy pro jednoho z globálních lídrů branže.
Marketingový mentoring | copywriting | krizová komunikace v oboru
[Kontakt]