Přesnost plnění příkazů

Písmo: A ++ A --

(Q)
Tome, několikrát se mi už stalo, že i když se cena obchodovala přes hranici mého příkazu (stalo se mi to i u „stopu“ i u „limitu“), nebyl můj příkaz exekuovaný. Co si myslíš o názorech, které občas slyším, že obchodníci na parketu burzy shrábnou nejlepší plnění a „zbytek“ jde nám, obchodníkům mimo parket? Pokud je na tom něco pravdy, vyřeší tenhle problém elektronické obchodování, které se snad v budoucnu bude dělat všude?
Díky za odpověď, Čeněk

(A)
Nemyslím si o takových řečech nic dobrého.

Předně – na parketech Burz se pohybují dva typy obchodníků – tzv. „locals“ – skalpeři, kteří obchodují sami na svůj vlastní účet. Jsou to vesměs členové Burz (tj. museli si zakoupit velmi nákladné [obvykle za pěti-šestimístnou $ sumu] členství – „sedadlo“ příslušné Burzy). A pak tam jsou firemní floor brokeři (FCM), kteří pracují na příkazech pro klienty svých brokerských firem, tj. pro tebe a pro mně.

Obchodování trhů v burzovní aréně je průhlednou otevřenou aukcí, a nejpoctivějším způsobem obchodování, jaký si umím představit. Každý zde soupeří s každým – občas dostane lepší plnění skalper, jindy zase náš firemní broker. Rozhodně zde neexistuje žádný axiom, že by skalpeři dostávali konzistentně lepší plnění než firemní brokeři plnící své příkazy pro „ostatní lidi“ – to je nesmysl.

Samozřejmě, půjdeme-li do důsledků věci, každý obchodník přímo v aréně má možnost reagovat na měnící se tržní podmínky naprosto okamžitě (tuší-li, co znamenají a co má tudíž udělat) – každopádně rychleji než my „ostatní“ obchodníci, i kdybychom nakrásně seděli nepřetržitě před svými monitory s „živými cenami“ a sledovaly trh tick po ticku. Což je zcela jistě jejich výhodou oproti nám, avšak to nemá nic společného s tvou otázkou ohledně získávání lepšího plnění.

A propos „živá data“. Sorry, pokud někomu zkazím den, ale to, co si platíme a co náš poskytovatel nazývá živými či reálnými daty, ve skutečnosti žádná živá data nejsou. Mnohým jsem nyní asi sebral iluzi, která živila jejich placebo-efekt, že se svými „real-time“ daty na monitoru jsou na tom stejně, jako obchodníci v pitu. Nejsou. Naše „živé“ monitory, stejně tak jako obrazovky brokerů, kterým voláte či mailujete, ukazují to, co se stalo V MINULOSTI. Nejčastěji jde o zpoždění v řádu sekund a desítek sekund, vyjímkou však nejsou ani minutová a víceminutová zpoždění. Stačí, když si zapnete svá „živá“ data včas před vlastním otevřením trhů (třeba Grains na CBOT) a zaměříte se na to, za jak dlouhý čas po otevření teprve naskáčou všechna data všech trhů – ihned tak získáte představu, jak „reálná“ vaše data jsou.

A co se týče (občasné) neexekuce tvého příkazu, i když se cena podívala přes jeho limit – to se již x-krát stalo i mně a asi i každému dalšímu, kdo obchoduje déle než měsíc. Pokud se cena trhu dotkne tvého příkazu či se dokonce dostane přes tvůj limit/stop příkaz, a neexekuje tě, nelze z toho automaticky vyvozovat, že se ti stalo něco nelegálního, hodného nápravy. Snaž se představit si, jak to funguje na parketu: na úrovni ceny tvého příkazu může chtít třeba 100 lidí prodávat, ale pouze dva příkazy mohou chtít nakupovat – většina prodejních příkazů tudíž nebude exekuována. Anebo se v některých rychlých trzích může čas od času přihodit situace, kdy se v nenadálé vřavě v jedné části arény obchoduje za jinou cenu, než v části druhé. I to potom může být důvodem tvého neexekuovaného příkazu, i když tvou úrovní kvotovaná cena regulérně prošla.

Mluvíc o vřavě v trhu, když se něco významného semele – jeden by měl být též shovívavý k případnému opožděnému hlášení plněných exekucí. Ačkoli si stále stojím za názorem, že za NORMÁLNÍCH, klidných okolností by nám měly být exekuované příkazy potvrzovány relativně rychle a bez zpoždění (tj. v rámci minut), pokud se strhne na parketu hektická vřava, kdy je nutno plnit náhlé množství příkazů (například po nějaké překvapivé příchozí fundamentální zprávě a pod.), je moudré očekávat a akceptovat, že některé „sekundární“ úkony, mezi nimi i zpětné hlášení plněných příkazů, budou MÍRNĚ opožděny. K takovýmto situacím dochází zřídka – rozhodně nejsou na denním či týdenním pořádku – a pokud při nich dojde k ROZUMNĚ akceptovatelné prodlevě, neměli bychom okamžitě celý okolní svět podezírat, že na nás zamýšlí páchat podvod.

Rozhodně ani neplatí další z (absurdních) řečí, které jsem slyšel na vlastní uši – že tito parketoví brokeři získávají nejlepší plnění pro sebe či své příbuzné, a zbytek propouští nám „ostatním“. Pokud se nemýlím, ne-li všichni, pak rozhodně většina firem zakazuje svým floor brokerům obchodovat pro sebe, ale pouze striktně plnit firmou zaslané klientské příkazy. Možná je tato záležitost ošetřena i regulemi samotných Burz či US vládním úřadem (NFA), nejsem si jist. Navíc každý příkaz, který přichází na parket, musí být oficiálně označen časem plnění a číslem účtu, ke kterému patří (tj. číslem tvého či mého účtu) – tyto údaje jsou patrné z Times & Sales dokumentu, ke kterému má každý obchodník právo přístupu, má-li jakékoli pochybnosti o správnosti svého plnění (vyžádá si jej přes svého brokera).

Tudíž, nepodezíral bych vlastní systém na Burze samotné, z nějakých potenciálních nepravostí – tam je troufám si říct vyřešen chod věcí a jejich kontrola k (relativně) vysoké dokonalosti. Všechny nepravosti, o kterých jsem já osobně slyšel, se odehrávaly spíš výhradně v brokerských firmách samotných – a do velké míry bylo „na vině“ ignorantství a nedostatek zájmu klienta samého, že takové věci podvodným brokerům vůbec dovolil.

Zmínils elektronický chod obchodování, jaký se dnes děje v E-mini S&P. Avšak nezapomeň, že i tento přímý, bez lidského elementu fungující způsob obchodování má své nezanedbatelné slabiny. Samozřejmě, příkazy jsou v něm plněny a potvrzovány okamžitě, ta rychlost je impozantní. Ale právě absence živých skalperů v okamžiku, kdy se v trhu začne něco dít, je fatální – zažiješ často tak nehorázný skluz v plnění, který by se ti ve „velkém“ S&P (tj. „naživo“ obchodovaném) zcela jistě v takové míře nepřihodil. Chci tím říct pouze tolik, že nežijeme v ideálním světě ani nyní, a pravděpodobně nebudeme ani nikdy v budoucnu (míněno v současném životě, ok?) – každý způsob obchodování má své obě strany mince a bylo by naivní od nástupu elektronického věku očekávat vyřešení všech současných nešvárů, které při obchodování zažíváš.

Tom