Money management II.

Písmo: A ++ A --

Par reakci na vcerejsi prispevek p.Jiriho – tesi mne, ze jsou videt obchodnici, kteri si sami od sebe uvedomuji pravou hodnotu psychologickych aspektu v obchodovani. Dulezitost obchodnicke psychologie nemuze byt v zadnem pripade podcenovana. Sebemensi a sebenevinnejsi podnety naseho podvedomi mohou mit obrovsky impakt na vysledky naseho obchodovani.

Trhy a jejich chovani nejsou nakonec nicim jinym nez zrcadlem reflektujicim nas vnitrni stav mysli. Nase rutinni zvyky a projevy nasi osobnosti se zcela logicky maji tendenci projevovat i v nasem obchodnim pocinani, jsme-li si toho vedomi ci ne. Nase povahove rysy se zkratka nezaprou.

Plne souhlasim s Jirim o dulezitosti skutecne uprimneho povahoveho „sebeohodnoceni“, ktery by mel provest kazdy, kdo to mysli s obchodovanim vazne, a identifikovani svych slabych i silnych stranek. Coz rozhodne neni snadny proces – vyzaduje si mnohdy az „bolestivou“ uroven uprimnosti, ktere se mnoho lidi radeji pohodlne vyhne. Nicmene jsem presvedcena ze je absolutne nezbytne dozvedet se maximum a z mnoha ruznych uhlu o svych nedostatcich, abych mohla zacit kultivovat pozitivni a produktivni stav sve mysli, tolik kriticky pro dlouhodoby a konstantni obchodnicky uspech. V praxi to znamena napravu (ci vymenu) z obchodniho hlediska negativnich vlastnosti jako agresivita, netrpelivost, impulsivnost, neporadnost/neorganizovanost, strach a pod. kvalitami jako konkretni cilevedomost, pevna disciplina, zelezna trpelivost, navyk planovat a organizovat a plany dodrzovat, vytrvalost a konzistence ve snazeni, zdrava sebeduvera, a rada jinych.

Takoveto patrani v nasich nitrech neni rozhodne jednoduchou, snadnou zalezitosti. Ale kdyz si uvedomime, jak enormni dopad maji nase behavioralni zvyky na nase obchodovani, jde o nezbytny ukol, chceme-li si vytvorit sanci na uspesne obchodovani. Je zabavne a zejmena velmi poucne procitat si jednotlive prispevky tolika odlisnych obchodniku z tohoto megaserialu, z nichz se kazdy „vyznava“ z toho, co je prave pro nej/ni to nejdulezitejsi. Pokud se tyce mne osobne, rozhodne, zcela bez pochyb, je pro mne a pro me vysledky nejdulezitejsim prvkem psychologie obchodovani.

Lidska natura je obecnym denominatorem ve vsech oblastech obchodovani, ktere me napadaji. Jeji impakt je znat na obou mikro a makro urovnich. Lidske jednani a reakce jsou tim, co hybe trhy, to je holy fakt. Prakticky vsechny bezne zname technicke indikatory nejsou nicim vetsim ani mensim nez pokusem kvantifikovat, podchytit a predpovedet skryty vliv lidskeho chovani a reakci v minulosti, pritomnosti, nebo v budoucnu. Pokud uvazime jaky obrovsky dopad ma lidska psychika na obchodovani jak v masovem meritku, tak i na obchodni vysledky jednotlivce (alespon moje vlastni), pak je jiste rozumne investovat nejaky cas a energii do prozkoumani teto tolik dulezite oblasti obchodovani.

Nedelam si iluze, jak velke mnozstvi novych „obchodniku“ vstupuje do tohoto vzrusujiciho odvetvi s mnohdy nerealistickymi cili a ocekavanimi. Vstoupi do komodit ve vidinach rychlych a snadnych a vysokych profitu, aniz by si uvedomovali, kolik faktoru je v teto komplexni hre zvane komoditni obchodovani nutno poznat a zvladnout. Tezko nekdo z nich hned nalezne rychlou a snadnou cestu k vysokym vydelkum. Pravda je takova – alespon ja sama jsem o ni neochvejne presvedcena – ze uspesne obchodovani se neobejde bez tvrde prace a metodickeho planovani si kazde etapy – jako v kazdem jinem odvetvi. Z tohoto pohledu se obchodovani nelisi od jakehokoliv jineho typu profesni kariery. Stejne jako treba automobil se nerozjede bez toho, aby vsechny soucastky bezvadne fungovaly – i uspesne obchodovani je obdobne komplexni zalezitosti.

Dana