Archiv pro rubriku: Horský byznys

Tom analyzuje marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů horského byznysu. Je předním oborovým opinion makerem a průkopníkem zodpovědného marketingu v tuzemské horské branži. Prosazuje udržitelnost jako důležitý PR nástroj; zasazuje se o kultivaci vztahů všech klíčových zájmových skupin v odvětví – turistů, provozovatelů, ochranářů, marketérů, developerů, managementu a legislátorů – a jejich odlišných vlivů na prostředí hor.

Rizika úpravy svahů: Bezpečné rolbování

Ztráta pozornosti plynoucí ze zaběhlé rutiny opakujících se směn může vést k závažným újmám na zdraví, životech a majetcích. Trvalá mentální bdělost v kokpitu stroje umožní rolbařům užít si jejich nejlepší džob na světě – a vynikat v něm. Bezpečnost rolbaře Terénní pracovníci skiareálů jsou prakticky bez ustání vystaveni nebezpečí uklouznutí, škobrtnutí a pádu. Sníh, […]

Víceúčelové komunikace v terénu středisek: Když cesty jsou cíl

Promyšlená síť cest a pěšin v bezprostředním okolí areálu zůstává nejvíce podceňovanou celoroční atrakcí nejednoho horského střediska. Většina letních návštěvníků vaše stávající stezky miluje a nejspíš by jich chtěli víc, nových. Přejí si mít na všechny nynější nekomplikovaný přístup, aby se po nich mohli i s dětmi či prarodiči procházet, běhat, vyrážet na túry s […]

Motivace lidských zdrojů: Předejít vyhoření

Horská střediska přichází s kreativními způsoby stimulace zaměstnanců v prevenci před chronickým pracovním stresem, neodvratně ústícím ve frustraci a apatii. Uznávám, že běžné populaci se představa někoho pracujícího v romantických scenériích zasněžených hor a trpícího syndromem vyhoření může jevit až absurdně. Vždyť nedal by kdekdo cokoli, jen kdyby mohl na hory odjet a nehnout se […]

Mladiství zaměstnanci horských středisek

Středoškolský personál je páteří provozu mnoha zámořských skiareálů. V Evropě to neplatí. Když jde o obsazování pracovních pozic, překvapivě mnoho amerických horských středisek významně spoléhá na zaměstnance a brigádníky ve středoškolském věku. Podobně jako tamní supermarkety nebo fastfoodové restaurace, i skiresorty lačně sahají prakticky po všem, co tento demografický segment pracovního trhu nabídne – a […]

Výuka seniorů: Noví lyžaři, oldies

Nováčci z řad aktivních důchodců či znovunavrátilí seniorští odpadlíci se mohou stát loajálními střediskovými zákazníky přijíždějícími uprostřed prázdného týdne. Nezáleží na tom, jak je horské středisko velké, ani kde leží. V určité fázi sezóny se manažer téměř každého přistihne zírat na osiřelé svahy a točící se prázdné lanovky s jen občasnými osamocenými pasažéry v jejich […]

Demografické cílení na vysokoškoláky: Budoucí sůl země

Zjištění ani nové, ani překvapivé: na vysokoškolské studenty platí jediný marketingový argument. Cena. Vysokoškoláci jsou příští generací lyžujících a snowboardujících rodin. Progresivní horská střediska to ví a vymýšlí, jak je k sobě přilákat. Mají to o to těžší, že tento demografický segment je nadstandardně inteligentní, kriticky přemýšlející a náročný; prostoduché reklamní masírce se nanejvýš vysměje. […]

Střediskové gastro: Jsme, co jíme

Newyorský Bristol Mountain má ambici stát se nejnutričnějším skiresortem světa. Dlouhý střediskový slogan „inspirovat generace užít si zdravý, aktivní životní styl v přírodním prostředí“ zavání typickou novodobou marketinštinou, zhusta nic konkrétního nevyjadřující. Zajímalo mě proto, zda v malebném kompaktním areálu, dispozičně vyprojektovaném tak, že by byl v našich podmínkách naprosto ideálním provozem, neznamená jejich tuctově […]

Aprèski pro děti a mládež: Pro zář očí

Horská střediska vymýšlí zábavné a cenově dostupné dětské programy s ambicí udržet spokojený úsměv na tvářích celé rodiny. Snowtubingové svahy, celoroční bobovky nebo lanová centra jsou dnes už tradičními – a stále nadmíru oblíbenými – způsoby, jak zabavit každého z rodiny v době, kdy nestojí na lyžích či prkně. Střediska nicméně vyvíjí a testují řadu […]

Skupinové oslavy v horských střediscích

Narozeninové párty jsou v zámoří dobrým zdrojem příjmů i propagace horských středisek – zejména těch v dosahu větších aglomerací. Tuzemské horaly tato marketingová nika zatím nezajímá. Když americký Roundtop Resort v Pensylvánii otevřel před asi patnácti lety paintballovou střelnici coby doplněk svého letního programu, zákaznická reakce byla vlažná. „Návštěvnost nebyla nic moc. Ani zlá, ale […]

Nové technologie údržby svahů: Chytré rolby

Digitální mapování a poziční sledování na bázi GPS umožňuje dostat sněhový management skiareálů na novou úroveň. Kontrola nakládání se sněhovým povrchem je novým módním tématem oboru. Zahrnuje nejen výrobu sněhu, nýbrž i jeho přesuny a úschovu či výstavbu a tvarování sněhových objektů. Sněhová nadprodukce nebo chybné rozmístění sněhu mohou poznamenat ekonomické zájmy skiareálu podobně negativně […]

Hlídání dětí v horských resortech

Hodinka dvě volna je všechno, co zaneprázdnění rodiče mohou potřebovat, aby si odpočinuli a znovuzapálili svou pozvolna ztrácenou vášeň pro sníh. „Mnoho rodičů mívá pocit, že jakmile se jim narodí děti, na řadu let budou muset pověsit lyžování na hřebík. Tenhle předsudek u nás už roky boříme,“ napsala mi Shelly Schaffer, ředitelka dětského centra Treasures […]

Snowtubingová bezpečnost: Udržet risk na uzdě

Vážná zranění bývají u snowtubingu výjimkou; když k nim však dojde, formální „převzetí rizika“ může zůstat jen vágní právnickou formulací. Zatímco se snowtubing pomalu zabydluje na úpatích stále více horských středisek a generuje jim pravidelné tržby, marketéři pro tuto atrakci používají sémantiku stupňovanou od „bezpečné rodinné zábavy“ po „jízdu na ledové horské dráze“. Bohužel, podobně […]

Snowtubingové provozy: Rychlá koryta

Nezávisle na ekonomických časech může snowtubing pro chytré (a vhodně situované) skiareály představovat zdroj relativně snadných peněz i líheň nových zákazníků. Snowtubing, nízkodovednostní a mnohými tuzemskými provozy prozatím podceňovaná alternativa ke sjezdaření, v Americe už druhou dekádu pozvolna a nenápadně, o to však konzistentněji, roste. Nejen co do nově přibývajících snowtubingových areálů; řada těch středisek, […]

Bezpečnost na svahu: Jde to i jinak

V jistém americkém skiareálu přistoupili na nevídanou věc, nad níž kroutí hlavou kdejaký oborový provozovatel. Dobrovolně si zakázali používat přes den rolby a skútry a řídí středisko z lyží. Funguje jim to – už čtvrt století. HoliMont je příjemný klubový skiresort nižší střední velikosti, ležící v americkém státě New York, na půl cesty mezi Torontem […]

Bezpečnost dětí na lanovce

Výrobci lanovek se snaží zdokonalovat způsoby, jak co nejbezpečněji převážet své nejmenší – a nejzranitelnější – pasažéry. 21Bezpečnost přepravovaných dětí na lanovkách je sama o sobě emočním tématem jako máloco jiného; každý občasný incident, kdy dítě ze sedačky vypadne, debatu ještě vyostří. Letos v únoru jedna taková vyhrocená diskuze proběhla i českými masmédii. Mimo jiné […]

Bikeparky nové generace: Nahoru dolů

Typické horské středisko disponuje ideálním prostředím pro provoz sjezdového bikeparku. Žádný, natož povedený, však nevznikne přes noc. Existuje řada faktorů, které by měl skiresort posoudit předtím, než se do výstavby nového či adaptace stávajícího bikového provozu rozhodne pustit. Úspěšně provozovaný veřejný sjezdařský areál musí uspokojit cyklonávštěvníky všech dovednostních úrovní, nejen otrlé profíky. Citlivě vyvážená nabídka […]

Značení ve skiareálech: Sdělte to polopatě

V každém horském středisku je k nalezení přehršel nápisů a značek, typicky několik set. Nepochybuju, že právě váš skiareál má – podle vašeho názoru – všechno značení, které potřebuje. Možná dokonce i víc, než potřebuje. Koneckonců, máte vyrobené značení navádějící vaše zákazníky, kde si mohou zaparkovat vůz, kde si mají koupit lístky, kde si vypůjčit […]

Horský byznys očima internetové generace: Jak to vidí mileniál

Proč starším mnohokrát připadá obtížné vžít se do vnímání nejmladší dospělé generace Z – takzvaných mileniálů? S jedním jsem si o tom povídal. S každým dnem každé sezóny se mileniálové stávají víc a víc přítomnou realitou horské branže než jen pouhou její vágní budoucností. Není pochyb, že dřív či později tato generační vlna přinese do […]

Lyžující piráti, pověsíme na dráti

Staré známé lyžařské desatero možná už není tou nejlepší doktrínou, jak korigovat bezpečný provoz na sjezdovkách. Předně – bezpečí na horských stráních je do značné míry pokud ne oxymóronem, pak přinejmenším iluzí. Nejbezpečnějším pro lyžaře by bylo zůstat sedět doma a jíst tam pro jistotu jen lžící tekutou stravu. Střediska nicméně mohou pro relativní bezpečí […]

Brand na druhou

Netuctové nápady a ikonické produkty mohou posunout značku horského střediska na zbrusu novou úroveň. Posilování vnímaného významu značky může mít nepřeberně podob. Progresivní horská střediska začínají být vynalézavá v hledání cest, jak toho docílit – nad rámec obligátního opatření trik a kšiltovek se svým logem v naději, že se v nich někdo objeví v létě […]