Existuje. A jak vyšitá.
Ačkoli se branže cestovního ruchu snaží klasifikovat úroveň služeb – v tomto ohledu ubytovacích služeb – v různých formátech, počet hotelových hvězdiček je nejspíš jediným a rozhodně nejužívanějším globálně akceptovaným standardem v oboru.
Spousta zejména smluvních agentur používá ve svém marketingu hvězdičkový žargon ve smyslu „4-hvězdičkový hotel za 2-hvězdičkovou cenu“ a podobné kejkle.
Obecně počet hvězdiček znamená toto: 1* turistická třída, 2** standard, 3*** komfort, 4**** první třída, 5***** luxus. S tím, že každá z kategorií musí splňovat jistá povinná kritéria vybavenosti a úrovně služeb, aby byl počet hvězd udělen. Udělené hvězdy platí 2 roky, poté je nutno podstoupit proces obnovení statusu.
(V praxi se ještě udělují půlhvězdy za jistá vylepšení nad daný standard a 6-7 hvězd pro ustřelený luxus, obojí není součástí této analýzy.)
VR marketing zajímala souvztažnost mezi počtem hvězd hotelu a počtem facebookových lajků prezentace daného hotelu. Použil shromážděná data téměř 16 tisíc hotelových prezentací na Facebooku z USA.
Zjištění, že čím vyšší kvalita hotelu, tím vyšší počet fanoušků, považuju za nepřekvapivé; co mě osobně přijde pozoruhodné je míra, jakou počet lajků stoupá.
1- a 2-hvězdičkové ubikace jsou natolik lokální, že pokud mají facebookovou prezentaci, je olajkovaná na americké poměry nicotnou kvantitou fanoušků.
Ale jako u každé statistiky, která průměruje a generuje ostošest, i zde se prezentace příslušící k danému počtu hvězd mohou dramaticky vymykat udávanému statistickému průměru lajků.
Namátkou třeba vailský 4-hvězdičkový The Arrabelle, vykazující 13.695 lajků vůči 9.330 průměru v grafu.
Přičemž by mi asi nezabralo moc času najít jinou 4-hvězdičkovou prezentaci s počtem lajků čtvrtinovým nebo i nižším, aniž bych vůbec při hledání opustil Vail.
Tom
Autor analyzuje marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů branže.
Profesně činný v oblasti marketingu horských resortů od roku 1997.
Poskytuje mentoring českým a slovenským lyžařským střediskům.