Horská střediska, jak by se vám líbilo dostat se k nějakým významným penězům – řekněme čtvrtmiliardě – ne však od netrpělivých bankéřů, nýbrž od lyžujících srdcařů, co milují váš kopec? A na nulový úrok?
Přesně tohle dokázal Howard Katkov, majitel kanadského resortu Red Mountain. Katkov považuje globalizaci a související mekdonaldizaci hor za hrozbu původní kultuře lyžování, která může vést k plíživému zániku nezávisle vlastněných horských areálů, malých i velkých. Nic, co bychom už nějaký ten pátek nesledovali v přímém přenosu.
Šéf Katkov rozjel minulé léto internetovou crowdfundingovou kampaň, do níž se během půlroku přihlásilo přes tři tisíce tamních lyžařů, a dohromady se složili na sumu 10 milionů dolarů. Ty budou použity do vylepšení infrastruktury historického kopce, který tak budou spoluvlastnit ti z nejvěrnějších místních srdcařů. No nezní to jako provozovatelský sen?
A pokud majitelům středisek při představě zodpovídat se třem tisícovkám různých spolupodílníků naskakují zimomriavky, Katkov se na tuto nevídaně praktickou zpětnou vazbu těší. Tvrdí, že každý, kdo si koupil podíl (začínající už na tisíci dolarů, nejvyšší investice $25 tisíc), miluje resort, fandí celé misi i rozumí důvodům, které k ní vedly.
Jako celoživotní podnikatel očekává, že věci nepůjdou bez zádrhelů, přesto podle jeho slov s ním jdou do společného byznysu tisíce těch nejzanícenějších lyžařských ambasadorů široko daleko. Jak takovou věc dokázal? Svou upřímností, uvěřitelností, transparentností vystupování i jednotlivých kroků během víc než dekády, kdy tříme střediskové otěže.
V dobách, kdy si resorty najímají zhýčkané městské PR agentury, aby jim fakturovaly za předražené kampaně vykreslující, jak autentické a pravdivé skiareály jsou, Katkov dělá veškerý střediskový marketing v úzkém kruhu čtyř lidí s ročním rozpočtem (vesměs utráceným za facebookovou inzerci) pod 10 tisíc dolarů – které mu pomohly k 10 milionům.
Luxusní návratnost.