Jarní předprodeje sezónních skipasů znamenají kýžené cinkání kasy pro skiareály, které si tak zamknou spoustu předčasných a jistých peněz do šuplíku. Vedle toho se mají šanci dozvědět mnoho cenného o svých nejloajálnějších zákaznících.
Minulý týden jsem tu psal o zjištění, že američtí lyžaři, kteří si koupí sezónku ještě před létem, vykazují o mnoho vyšší tendenci obnovit si ji do dalšího roku než ti, kteří čekají až do podzimu.
Můj americký kolega pro tyto účely zpracoval data celkem 36 severoamerických středisek a analyzoval nákupní chování jejich sezónkářů během uplynulých tří sněhových sezón. Prodeje sezónek rozsegmentoval do jednotlivých měsíců podle data pořízení; v kvartálu prosinec až únor vynechal zákazníky vailské Epic sezónky, která v tomto období není záměrně v prodeji. Posléze zjistil, jaké procento sezónkářů v rámci daného pořizovacího měsíce obnovilo svou sezónku v následujícím roce.
Graf výše naznačuje, že čím dříve lidi sezónku nakupují, tím odhodlanější a zapálenější se zdají být. Jsou jimi však i ve skutečnosti?
Protože pokud by se taková teorie potvrdila, oborový marketing by měl k dispozici nový typ metodologie umožňující komunikovat se sezónkáři podle míry jejich zapálení pro sport.
Americký kolega proto použil stejná výchozí data jako v grafu výše a aplikoval na ně algoritmus odhalující, kolik každý ze sezónkářů nakupující v tom kterém měsíci odlyžoval ve vlastní sezóně osobodní.
Trend se zdá být velmi zřetelný: srdcaři, kteří si sezónku pořídili, jakmile začala být v březnu a dubnu k mání, nalyžovali v průměru dvakrát tolik dní než ti, kteří s nákupem otáleli až na přelom podzimu a zimy.
Což potvrzuje nadhozenou teorii. Prodejnost sezónních skipasů segmentovaná podle data pořízení může sloužit coby spolehlivý indikátor jedné jinak obtížně čitelné, avšak kriticky důležité charakterové vlastnosti zákazníka: vášně pro jeho zálibu.
Shrnuto ve stručnosti: srdcaři kupující si sezónky brzy na jaře jsou těmi, kdo budou v sezóně lyžovat častěji a s mnohem vyšší pravděpodobností si ji i obnoví do dalšího roku. Ve svých hlavách příliš nepochybují, že příští rok budou lyžovat na stejných svazích a přinejmenším ve stejném rozsahu, jako dosud.
Morální pointa: vidět do hlav zákazníkům a získat smysluplný důvod pro další spolehlivě komunikovatelnou psychografickou kolonku v klientské databázi – taková věc těm horským markeťákům, co svůj džob neflinkají, vcelku spolehlivě způsobuje erekci.
Něco z hromady starších video teaserů na Epic sezónku vailského koncernu;
https://youtu.be/RQFrbCDrS88
https://youtu.be/3tFXe1UuY0E
[kontaktlink]
Čtěte také:
Ovliňují proklamované lhůty prodejních uzávěrek sezónních skipasů chování lyžařů?
Prodejní uzávěrky sezónních skipasů: je efektivnější časový, či množstevní limit?
Související texty na téma sezónní skipasy