Značení sjezdovek: Dík, pane Disney

Barevné označení sjezdových tratí přijímáme jako samozřejmou věc, která tu byla odjakživa – přinejmenším co současná lyžující generace pamatuje. Ale i tato napohled jednoduchá klasifikační metodika prošla zajímavým vývojem.

Zatímco v poválečné Evropě přišel nějaký mně neznámý průkopník v mně neznámém roce s jednoduchým barevným značením modrá–červená–černá, jež si postupně osvojily jednotlivé lyžařské asociace v čele s rakouskou a jež coby oficiální klasifikace přetrvává dodnes, na druhé straně velké louže měla historie lyžařského značení klopotnější vývoj.

První impuls k jednotné metodologii značení tratí přišel v roce 1964 od tehdy čerstvě založené americké asociace horských středisek NSAA, jež začala čelit tlaku od pojišťoven učinit lyžování bezpečnějším. Nejpopulárnější oborový časopis, americký SKI, tehdy v říjnu 1964 uveřejnil sérii kreslených legrácek z pera předního lyžařského karikaturisty Boba Crama, nyní zde přetiskovaných po 55 letech. V té době navržené lyžařské značení (hodně odlišné od dnešního) připadalo nejen redakčnímu kreslíři matoucí a hodné ironie: nejtěžší svahy nebyly černé, nýbrž kaštanové barvy, v Evropě v té době nejrozšířenější středně obtížná trať byla značena červeně, přičemž v Americe žlutě. Tuto barvu si Evropa později přisvojila pro nepatrolovaný volný terén, přičemž Amerika naopak pro tutéž situaci zvolila červenou. A tak dál a dál; dobrých důvodů ke karikaci se našlo až až. 

Řešení na sebe nenechalo dlouho čekat. NSAA se tehdy doslechla zákulisní drb, že velký Walt Disney se chystá v kalifornské Sekvojové rezervaci postavit vlastní lyžařský resort Mineral King. K realizaci skiareálu nakonec nedošlo, nicméně svědomitý stvořitel Mickeyho Mouse měl už dlouho předem naplánované detaily na svou dobu revoluční umělé lyžařské vesnice s kompletním technickým zázemím v podzemí, se zamaskovanými lanovkami a zubačkami dovezenými ze Švýcarska, zajišťujícími bezautomobilový provoz po vzoru Zermattu.

Obrovskou pozornost věnoval pan Walt, sám dobrý lyžař, i značení sjezdovek; praktické reakce zákazníků na kombinace jednotlivých barev a geometrických tvarů dlouhé roky testoval ve svém Disneylandu. Došel k poznatku, že nejsnazší terén by měl být označen kruhem, psychologicky vnímaným jako laskavý, mírný tvar, a zelenou barvou, podvědomě chápanou jako měkkou. Pro středně těžký terén vymyslel modrý čtverec a pro nejtěžší černý kosočtverec. NSAA považovala Disneyho řešení za tak logické a pokrokové, že jej v roce 1968 přijala za severoamerický standard, jenž vydržel beze změn dodnes. Jen v osmdesátých letech, kdy se zdokonalila úprava tratí a kladl se čím dál větší důraz na bezpečnost, oboroví marketéři pod tlakem poptávky pozvat běžnou veřejnost i na černé svahy přišli s dvěma a později i třetím kosočtvercovým „diamantem“ coby varováním před těmi nejnáročnějšími terény ve středisku.

Jak je Disneyův systém jednoduchý a nadčasově intuitivní, se ukázalo třeba v roce 2001, kdy v chaosu po teroristických atacích na New York a souvisejícím dočasném zastavení letecké dopravy americké úřady použily jeho lyžařské symboly k regulaci rychlosti postupu ve frontách na tehdy narychlo zavedené bezpečnostní prohlídky. A tak cokoli si kdo myslí o jménu Walt Disney a jeho mocném brandu, jednu věc lze těžko popřít: zábavní parky po celém světě už přes půl století otrocky kopírují Disneyho koncept, lyžařská branže jeho značení, a kdyby předčasně nezemřel a stihl zrealizovat svůj velkolepý lyžařský projekt, kdoví, jak by dnes vypadal vzor lyžařských resortů. (Ne tedy, že by právě nejslavnější účelově postavené horské aglomerace, v čele třeba s Vailem, nepřipomínaly disneylandskou Main Street, U.S.A. míň než hodně.)

Sebevíc sjednocené lyžařské značení může jen těžko cejchovat terén uniformně; snaží se pouze změřit relativní obtížnost tratí v rámci jednoho střediska. Je zjevné, že lyžař, který bude mít co dělat s černou barvou v Prkenném Dole, by si asi měl nechat zajít chuť na stejně označený Streif nebo třeba Direttissimu.

Rekonstrukce webu


Na blogu probíhá rekonstrukce. Hotovou verzi čekejte zanedlouho.

This will close in 10 seconds

Přejít nahoru