Nové modely, nové barvy a grafika, i nový technologický vývoj vstupují na scénu běžkařského vybavení každou sezónu; letošní nemůže být výjimkou.
Bylo by nejspíš nemožné snažit se pokrýt každou nuanci produktových inovací všech hlavních výrobců bez toho, aby tím byla popsána většina stran magazínu nepřehledně dlouhými tabulkami rozměrů, délek, flexí, struktur, barev a taky nekonečných superlativů o výjimečnosti a kvalitě, tak jako v předchozích letech. To by ale nebylo příliš ke čtení a upřímně, já bych se do takového typu psaní ani nepouštěl. Namísto toho, abych nudil přepisem informací a dat, které lze najít v obchodních katalozích a které pro většinu čtenářů příliš neznamenají, požádal jsem národní zástupce značek, aby mi ze svého sortimentu ukázali na stěžejní produkty, jež v této sezóně chtějí z nějakého důvodu vyzdvihnout. Některým z nich tu budu věnovat pozornost, prohlédnu je uživatelsky praktickýma očima a popíšu snad civilnějším jazykem, než onou jalovou marketinštinou reklamních brožur; čest nemnohým výjimkám. (Vyhrazuju si o tom vědět svoje, byl jsem nucen probrodit se odshora dolů všemi.)
Mou ambicí je probudit vaši zvědavost a shledáváte-li se v situaci, kdy uvažujete o nákupu nového vybavení, můžete začít ten nejlepší – tedy svůj vlastní – průzkum (nejspíš oněch reklamních brožur) trochu líp informovaní, aby až vejdete do obchodu (nejlíp běžkařské speciálky) a budete tam mluvit s prodavačem, nevypadali jste jako snadná kořist. Osobní nákup dál zůstává tou nejlepší cestou, jak si pořídit běžkařskou výbavu – chcete ji na vlastní oči vidět, osahat si ji a slyšet o ní od těch, kteří tomu rozumí.
Naznáte, že závodní vybavení se vyrábí rok od roku čím dál lehčí, tenčí, hladší, v řadě ohledů i křehčí, nabitější karbonem. Už i druhé a u některých výrobců dokonce třetí patro nabídky je extrémně lehké a rychlé – takto vypadaly před patnácti dvaceti lety nejvyšší závodní modely, na nichž svištěli Alsgaard, Veerpalu nebo Neumannová. U lyží na bruslení, ač ty byly vynalezeny před víc než třiceti lety, si jejich vývojáři stále hrají s různými flexemi vpředu, vzadu i pod botou a jejich vzájemnými souvztažnostmi; jejich interakce určuje míru kontaktu skluznice se sněhem a dovoluje lyži rychleji klouzat a razantněji hranit. Závodní obutí se dělá tenčí, těsněji padnoucí a stále o trochu lehčí, s čím dál větším podílem karbonu, technických tkanin a důvtipně řešených šněrovacích systémů. Pro někoho jako já, který začínal v kožených botaskách pod kotník na trojzubci, pokrok k neuvěření. Podobné co u bot se děje u holí. Až se na mysl dere neodbytná otázka: o kolik lehčí lze výzbroj ještě dělat, aby to kontraproduktivně neovlivňovalo její pevnost a životnost?
Maličkosti, jež vás zrychlí
V tomto čísle prohlídnu závodní a sportovně-výkonnostní segment vybavení. Pragmaticky předjímám, že vrcholoví závodníci tu žádné nové informace hledat nebudou; tuto sekci píšu pro ty, kteří mají ambice odspodu do soutěžních sfér nahlídnout. Anebo kteří do nich už nějaký čas (klidně celý život) nahlíží, ale věnují se sportu a závodění v rámci limitujících možností svých osobních poměrů. Ti všichni by se měli zajímat o zdánlivé drobnosti, které jim v jejich soutěžních kláních mohou ušetřit vteřiny i minuty z jejich odtikávající závodní časomíry. Mluvil jsem o tomto fenoménu s několika vysloužilými veteránskými závodníky a ti mi vesměs potvrdili, že nebylo sezóny, kdy by se v průběhu celoživotních kariér něco nového pro své závodění nedozvěděli, či se o to aspoň nepokoušeli.
Nejvýznamnější změny obvykle plynou z technologických specifikací samotných závodních lyží; u nich každý malý detail může znamenat velký rozdíl, jak rychle budete lyžovat. Všechny hlavní brandy mají svůj závodní a sportovní segment nabídky rozdělen na řadu pater, přičemž v těch nejvyšších jsou lyže nejlehčí, s hmotností kolem jednoho kila za pár. Takové lyže oproti sportovnímu modelu vážícímu obvyklých, řekněme 1 300 gramů, umí na maratónské trati ušetřit dohromady několik minut, ani se nenadějete. Je pochopitelné, že nejlehčí lyže mají i nejvyšší cenovku. Závodník, který však chce na každém kilometru šetřit vteřiny, nad touto základní investicí nejspíš dlouho váhat nebude.
Neméně podstatným aspektem je flexe lyže. Závodní topmodely bývají obvykle k dostání v několika tvrdostech. Lyže pro měkký sníh bude mít měkčí špičku i patku, aby lépe přejížděla potenciální vrstvu čerstvě napadaného sněhu v trati. Naproti tomu stojí tvrdá lyže pro studené podmínky a utaženou rychlou trať. Existují i lyže do mokrých podmínek, které fungují nejlíp při teplotách nad nulou, kdy je ve sněhu mnoho vlhkosti. Tam, kde je nabízena jediná, univerzální flexe modelu, jsou vlastnosti lyže designovány coby kompromis fungující dobře na tvrdé trati s rozbitými, změklými stoupáními – tedy v podmínkách, které jsou k nalezení na řadě veřejných laufů, kdy elitní vlna trať ohřála a narušila její kompaktnost. Měkké lyže na tvrdé trati nestabilně plavou, tvrdé lyže v měkkých podmínkách se budou nadměrně zařezávat do břečky. Ve výsledku pak vhodná volba lyže na specifické sněhové okolnosti v daný závodní den znamená podstatný rozdíl, jak rychle lyžař pojede. Opět tu hovoříme o jednotlivých minutách – obvykle mnoha – na typické laufařské trati.
Ambiciózní amatérští závodníci neváhají utrácet extra peníze za vysoké modely lyžařských holí, jelikož i takové umí ušetřit v dlouhém závodě dost času – totožnou logikou, jako při výše vzpomínané hmotnosti lyží. Vyšší cena holí tu kupuje nižší hmotnost a větší pevnost. Lehká hůl pomaleji unaví závodníkovy paže a její tuhost zase směruje maximum vydávané energie do vlastního odpichu (pokud technicky korektně prováděného). Všechno tohle šetří cenný závodní čas.
I boty jej umí ušetřit, když na to přijde. Nové modely závodních bot jsou každým rokem lehčí – obvykle se dostávají pod půlkilogram za pár u klasických modelů a nepřekračují 700 gramů u obutí pro bruslení. Opět, čím víc utratíte, tím lehčí bota asi bude. Nicméně gramy negramy, nejdůležitějším elementem v případě sportovního obutí vždy bude správné usazení nohy v botě. Závodit v dostatečně těsné obuvi bývá pravidlem u většiny nejen „běhacích“ sportů; pokud však noha v botě bolí, je zcela jedno, jak je lehká.
A pak je tu máza. V tomto vydání lyžařské vosky neprohlížíme, proto stručně a jen o těch skluzných. Všichni výrobci dnes mají v nabídce kompletní škálu glajdrů od parafínů až po vosky s různě vysokými obsahy fluorovaného uhlovodíku. Obecně funguje, že čím víc eFka, tím rychleji lyže jedou, neplatí to však absolutně; výjimečně nastávají podmínky, kdy nejrychlejší bude LF nebo dokonce prostý parafín. Výrobci vosků na dálkových bězích vydávají pro závodní den své mazací doporučení, obvykle v několika verzích podle nákladnosti. Ta nejdražší typicky zahrnuje čistý fluor. Významný vliv na rychlost jízdy lyže má pochopitelně i struktura skluznic; zejména v mokrých podmínkách může správně vybraná struktura dálkovému běžci ušetřit řadu minut.
Jak předesláno, na následujících stranách najdete vlastní výběr nových produktů navržený samotnými značkami, abecedně či jinak neřazený, stručně popsaný destilátem toho, co se lze dočíst v katalozích značek a na webech dovozců a prodejců. Tam vždycky hledejte kompletní informace.
ATOMIC REDSTER S9 CARBON
Americká kolegyně z oborového magazínu Cross Country Skier měla tuto lyži v délce 186 cm na nohou při letošním březnovém testování ve Vermontu. Propůjčila mi zápisky svých dojmů: „Velmi lehká lyže s nadprůměrnou stabilitou. Pro lyžaře, který potřebuje spoléhat na rovnováhu, bude tohle to pravé. Dokážu s ní komfortně sjíždět a napojovat paralelní oblouky jako z žádnou jinou. Krásně mi hraní s minimálním úsilím. Nejstabilnější lyže ze všech, na kterých jsem v testu jela.“ Tento model má Atomic v nabídce druhým rokem, pro letošní sezónu inovovaným; je postaven na karbonovém monopostu, jenž ubírá lyži z hmotnosti (430 gramů na testované 186 cm délce) a zvyšuje její tuhost a dynamiku; váha lyžaře je distribuována přes vnější skořepinu. Tak jako v předchozích letech, zřejmě i letos půjde o nejlehčí běžeckou lyži na trhu. Lyže má neobvyklé vykrojení do tvaru V, tedy je velmi úzká v patce (41 mm) a rozšiřuje se směrem ke špičce (43,5 mm), což má napomáhat rychlejší akceleraci. Model je nabízen v S5, S7 a S9 verzích, každá pro jiné sněhové podmínky. Osobně jsem na tomto modelu nestál, podle ohlasů amerických testérů tu je řeč o výborné volbě pro široké spektrum lyžařů různých úrovní, kteří chtějí zažít akceleraci, lehkost pod nohou ve stoupání, razanci při odrazu, to všechno na překvapivě stabilní lyži.
ATOMIC REDSTER C9 SKINTEC
Vloni měl Atomic premiéru se svým Redster Carbon Classic modelem, do něhož prvně použil své lehké jádro Nomex. V letošní sezóně jej aplikuje napříč celou svou nejvyšší řadou nazvanou Redster C9, včetně mohérového Skintecu, čistokrevného závodního nemazacího modelu, což z něj činí nejspíš nejlehčí skinovou běžeckou lyži na našem trhu. Podle ohlasů testérů je tento model znatelně dynamičtější než původní Skintec, jistě i díky novému agresivnějšímu vykrojení (37 – 44 -34 mm) s vysoce flexibilní 34 mm úzkou špičkou (podle níž je lyže mezi ostatními velmi dobře rozpoznatelná), aby se neřezala, v čem nemá. Jako ostatní závodní klasické modely, i tento je nabízen ve čtyřech délkách odstupňovaných po 5 cm (192, 197, 202, 207 cm). Podle mého půjde o vysoce výkonnou lyži pro dálkové běžce s relativně dobrým skluzem, jistým odrazem a velmi nízkou hmotností.
SALOMON S-LAB CARBON SKATE
SALOMON S-LAB BLUE SKATE
Salomon nabízí svou nejvyšší závodní řadu bruslících běžek ve třech barevně různě odlišených verzích žlutá, modrá a červená, mírně se lišících konstrukčním zpracováním podle sněhových podmínek. Jde o plně karbonové lyže, tedy adekvátně lehké, tuhé a citlivě reagující. Kolegyně testující modrý model na jaře ve Vermontu si vychvalovala pozoruhodnou stabilitu a razantní odraz ve stoupáních. Já osobně stál na jedno patro nižším modelu S-Lab Skate Blue a dojem na mě udělala extrémní lehkost (jsou jen o 20 gramů těžší, pár váží rovné kilo) a okamžitá reakčnost při zrychlení. Technici Salomonu to zdůvodňují nízko vedenou, citlivě reagující klenbou lyže, kterou posunuli víc dopředu právě pro lepší hranění a akceleraci. Přičemž lyže zůstává i při zabrání nebo rychlé jízdě pocitově velmi stabilní. Za mě velmi závodnický pocit i na tomto béčkovém modelu. Při výrobě je používána technologie DDF (Digital Dynamic Flex), která garantuje naprosto totožnou tvrdost u každého kusu, což eliminuje nutnost ručně lyže přebírat a párovat jejich flexe.
SALOMON S-RACE SKIN
I Salomon nově nabízí řešení pro závodění na mohérové technologii skluznice. Model přebírá všechny konstrukční prvky elitní řady S-Lab, včetně velmi lehkého jádra Nomex a rychlé skluznice Zeolite G5. Jde o čistokrevnou závodní lyži totožných rozměrů, jako S-Lab (rovné krojení 44 – 44 – 44 mm při délkách 196, 201 a 206 cm). Při testování letos na jaře ve vermonstkém Craftsbury si na mrznoucím mokrém sněhu někteří testéři stěžovali na podklouzávající mohér SkinRace, vyvážený výborným skluzem; důvodem však mohly být jejich neoptimální tělesné parametry vůči tvrdosti lyže v kontrastu s nemilosrdným povrchem. Jen to podtrhuje známou pravdu, že pro nowaxové lyže je extrémně důležité brát v potaz výšku a váhu jezdce, a koneckonců i jeho dovednostní úroveň. Když však vyberete dobře, taková lyže bude stálicí do snad všech podmínek, kromě ledovatých.
SALOMON S-RACE CLASSIC (bota)
SALOMON S-RACE SKATE (bota)
Věřím, že podobně jako mě osobně, i řadu dalších sportovců letos může zaujmout tahle nová verze obutí z druhého patra hierarchie modelů francouzské firmy. Na jejím vývoji se intenzivně podíleli Alex Harvey a Jessie Diggins; jedním z výsledků je plnohodnotné přenesení karbonové technologie z nejvyšší S-Lab řady i do této kolekce, včetně kompletní podrážky a dlouhých karbonových bočnic. Víc karbonu znamená větší tuhost za nižší hmotnosti, což se rovná větší dymamice a síle, kterou může lyžař přenést ze svých nohou na sníh. Bota má v dopředném směru snadno ohýbací manžetu, rozevírací zip, oddělené šněrování a je v páru o 50 gramů lehčí než předchozí generace. Nepotřebuje už rychloupínací manžetu přes nárt nohy; namísto toho využívá tzv. konstrukci „druhé kůže“ (Second Skin Construction), kdy šněrovací systém je zevnitř připevněn přímo k vnějšímu plášti boty. Výsledkem je extrémně těsně padnoucí bota s velmi lehkým dojmem a stále výbornou stabilitou; příměr s druhou kůží považuju v tomto případě za férovou paralelu. Obuv je k mání v Prolink nebo Pilot variantách, tedy kompatibilní do obou systémů vázání.
FISCHER TWIN SKIN PRO
Rakouský výrobce, jenž v létě akvíroval svého bývalého konkurenta One Way, představuje svou novinku Twin Skin Pro, jíž doplňuje svou závodní řadu. Fischerova nejlehčí lyže Carbonlite tak byla opatřena plně mohérovými pásy a může sloužit nejen coby skvělá tréninková lyže pro rychlé použití do všech podmínek, ale i jako univerzální závodní volba pro mnoho účastníků veřejných laufů. Na povrchu si nelze nevšimnout, že nezaměnitelné trojúhelníkové logo se zvětšilo a ze špiček se přesunulo ke středu lyže – aby bylo lépe vidět na pódiích při vyhlašování vítězů. Tato kosmetická změna se projevila na kompletní Fischerově kolekci.
FISCHER TWIN SKIN SUPERLITE EF
Sám jsem měl možnost projet si na jarních snězích tento vršek nabídky pro rekreační segment, do něhož značka stále mocněji komponuje své mohérové skiny. Technologicky jej doplňuje svým systémem proměnlivé flexe EF (Efficient Forward), což prakticky znamená měkčí patku a střed lyže pro usnadnění odrazu, a tužší přední část lyže pro co nejlepší skluz. Tento model má nejlehčí jádro z celého rekreačního segmentu značky a nejužší krojení (48 -44 -46 mm); má 204 cm délka vážila mírně přes 1 300 gramů za pár – na rekreační lyži pozoruhodné parametry. Lyže mi na poměrně různorodé škále jarních sněhů velmi dobře držely v odrazu včetně prudkých stoupání – přesně tuhle vlastnost v nich bude jejich cílové skupina hledat. Vzhledem k superjistému odrazu i překvapivě dobře klouzaly – dost možná právě kvůli zmíněné EF kontrukci. Jen s napadaným čerstvým sněhem ve stopě si skiny nerozuměly; na to já jsem však zvyklý – v tomhle naopak excelují klasické šupinové modely, v případě Fischerova brandu označené jako Crown.
FISCHER SPEEDMAX DOUBLE POLING
Nedalo mi to neprohlídnout a neokomentovat jednu z dosud nejexotičtějších lyží soudobého běžkařského průmyslu. Fischer připouští, že soupaž na bruslících lyžích poskytuje závodníkovi výborné ovládání, stabilitu a obratnost – avšak zejména na krátkých vzdálenostech, typicky při sprintech. Pro dlouhé tratě dálkových maratonů v běžných sněhových podmínkách (tedy až do velmi teplého počasí na červený klistr, v jehož břečce by se tvrdé brusličky kousaly ostošest) vyvinula značka své nové klasické lyže pro soupaž, jež podle katalogových proklamací mají vynikat v rychlém skluzu a dobré akceleraci. Zvlášť silné mají být v soupažných výjezdech všech táhlých stoupání, zejména při pomalejším tempu, kdy se chovají výrazně lépe než tvrdé bruslící modely stavěné do vysokých rychlostí. Akcelerovat budou jistě hůř než skejtové lyže, celkově na dlouhé trati laufu by je však měly s jistotou předjet.
FISCHER RCS SKATE (bota)
Jde o závodní botu z druhého patra nabídky, hned pod elitním Carbonlite Skate modelem, sdílející od něj většinu konstrukčních řešení i kompatibilitu s Turnamic systémem vázání. Sám Fischerův katalog tento model označuje za vítěze v poměru cena / výkon; cenovku boty efektivně snižuje použití trochy polyuretanu namísto karbonu ve skořepině boty a jednoduššího upínacího pásku přes nárt nohy. Amatérští sportovci používající tento model vyzdvihují vedle příznivé pořizovací ceny vysoký komfort, výborný přenos energie a nekomplikovaně funkční systém zapínání. „Výborná opora kotníku v botě a stranová stabilita, tak akorát tuhá na to, abych cítila dobře sníh pevným spojením s lyží, ale zároveň slušně flexibilní, když chci zrychlit. Pro mě ideální bota,“ napsala mi jedna závodnice. Obuv je dodávána ve škále velikostí 36 až 48 a její pár váží mírně přes 600 gramů.
ROSSIGNOL X-IUM PREMIUM SKATE
Tradiční francouzský výrobce s velmi dobrým zvukem mezi závodníky si právě na zpětné vazbě od nich při vývoji zakládá – továrními spolupracovníkem je vedle dalších i Martin Fourcade. Konkrétně na tomto topmodelu skejtové lyže se vývojová kooperace projevila v prodloužení skluzové zóny a designem 3D špičky, jež podle tvrzení výrobce umožní závodníkům snáz akcelerovat. Model je vybaven technologií 3Edge Energy Sensor, jež má – opět cituju katalogovou proklamaci – zlepšit přenos energie extra vyztužením střední sekce lyže, přičemž špička i patka zůstávají relativně měkčí. Co si dobře pamatuju už z dob před asi osmi lety na našem NORDIC Skitestu, kdy Rossi naráz kvalitativně vylétly jako blesk z čistého nebe; právě v tomhle od té doby pravidelně vynikají. Pod botou hodně tuhé s precizním hraněním a odrazem, umožňující mocné bruslící záběry a navzdory fakticky vyšší hmotnosti (skoro 600 gramů za pár) navozují pocit lehkosti a dynamiky.
ROSSIGNOL R-SKIN RACE
Nemazací lyže čím dál silněji vládnou nezávodnímu pohybu ve stopách; znamenají více prolyžovaného času, schopnost rychle se třeba sklouznout po práci v podvečer před setměním, nebo může jít o výbornou univerzální „cestovní“ lyži do různých sněhových podmínek. Prosazují se však čím dál častěji i v závodech a Rossingnol tento trend nezaspal – opatřil svůj model X-ium plně mohérovými pásy, do nichž nepřidává směs nylonu jako někteří jiní výrobci. Mohérový pásek je nicméně oproti jiným konkurenčním skinovým modelům kratší, čímž solidně stoupající lyže i dobře jede a nemá tendenci být chytlavá v zatáčkách. Měl jsem je na nohou na jednu krátkou jízdu v teple na měkkém sněhu a připouštím, že zkrácený mohérový pás může být zajímavým kompromisem mezi zachováním dobrého odrazu a slušného skluzu. (Sám z podobných pohnutek experimentuju se zažehlováním obou konců šupinové stoupací komory tvrdým parafínem.) Lyže je opatřena extra zesílenou vrstvou laminátu pro větší tuhost a dynamiku. Mohérové pásy by podle vyjádření značky měly vydržet 100 až 150 sněhových dní (jakkoli jde o údaj teoretický, nezohledňující reálně ujetý čas či kilometráž) a jsou snadno vyměnitelné poté, co v odrazu přestanou fungovat. Pár lyže při délce 198 cm váží 570 gramů.
SPORTEN RS ELITE CLASSIC
SPORTEN RS ELITE SKATE
Novoměstská továrna letos představuje svůj elitní model závodních lyží, jenž prošel zcela novým nastavením technologických parametrů na základě poznatků vývojového týmu Petrásek, Fousek a Malina. Tovární jezdec značky pro dálkové běhy Jiří Ročárek neskrývá pro novinku nadšení: „Byl jsem velice překvapený, jak se lyže za jediný rok změnila. Nová konstrukce, perfektní skluznice a nové struktury, velice dobře vede stopu, v odrazu je dynamická, a hlavně skvěle jede. Tahle lyže je na nejlepší cestě do světové špičky!“ Člen vývojového týmu Vít Fousek doplňuje: „U klasických lyží jsme kladli důraz na ideální nastavení stoupací komory. Ta je teď dostatečně dlouhá na to, aby byla lyže při jízdě do kopce pohodlná a zároveň rychlá ve sjezdech. Nastavení komory jsme přepracovali i u našeho skatového elitního modelu; výsledkem je stabilní a příjemný pocit při jízdě po jedné lyži. To pak působí pozitivně i ve vysokých rychlostech a odšlapech.“ Rovný kilogram vážící lyže mají společný sidecut 41 – 44 -44 mm a dodávají se v délkách od 180 do 204 cm (klasika) a 177 až 193 cm (bruslení).
MADSHUS REDLINE CARBON SKATE
Norský výrobce na téhle své dlouhodobě úspěšné vlajkové lodi nově přepracoval flexi a tuhost; letošní verze je slabší a ohebnější v patce a naopak tužší ve své silnější špičce, čímž by se podle firemního katalogu měla zvýšit schopnost akcelerace, lyži by to celkově mělo zrychlit a současně zvýšit její stabilitu. Nově byla také přepracována klenba lyže, kdy nejtužší část byla oproti starším Redline modelům posunuta směrem do špičky. Americká kolegyně žurnalistka, testující tento model na jaře ve Vermontu, si bílé lyže pamatovala zejména pro jejich vnímanou nízkou hmotnost (však i reálnou, její 190 cm pár vážil 475 gramů). O lyžích napsala: „Perfektně stabilní, vpředu a vzadu byly tak lehké, jako by nic nevážily; pocitově jsem byla velmi nízko na sněhu. S neobvyklou šířkou vpředu jsem se nejdřív musela sžít a trochu i upravit techniku, ale jakmile jsem si zvykla, krásně se mi tvrdou špičkou nakrajovalo.“
ALPINA RSK (bota)
Letošní verze modelu RSK (zkratka pro Racing Skate) byla pozměněna pro (cituju katalog) lepší přizpůsobení se noze, větší komfort a nižší hmotnost. Jako ostatní boty tohoto slovinského výrobce, i RSK se skládá z vlastní vnitřní botičky, vnějšího pláště a lehké manžety na suchý zip, kloubem spojené s opatkem. Sám jsem je měl na jaře na nohou, byly mi lehké a pohodlné, že by se daly nosit celý den – podobně ale mojí noze vyhovuje většina modelů Alpiny, které jsem kdy obul. Pro lyžaře s příliš tenkou nohou nemusí být systém zavírání dostatečně těsný – boty je třeba zkoušet. Téměř všichni, kteří v RSK jezdí, si chválí jejich nízkou hmotnost (pár váží mírně přes 600 gramů) a pohodlí.
PELTONEN INFRA X CLASSIC
Elitní klasický model finského výrobce Peltonen s inovovaným jádrem Aircell a oproti předchozí generaci lyže i zvýšenou klenbou ponechávající víc prostoru v mazací komoře pro odraz a současně hladší skluz. Tento topmodel je opatřen novým typem skluznice Nano High Speed; dodává se ve verzích NHS Universal pro studený sníh nebo NHS Wet do mokrých a teplejších podmínek. Tyto teplé lyže jsou vyráběny s poněkud měkčí špičkou i patkou pro zmírnění savého efektu na mokrém sněhu a speciální transparentní skluznicí bez grafitu, která lépe absorbuje HF vosky. Lyže se dodává v délkách 188, 195, 202 a 207 cm.
SWIX QUANTUM (hole)
Norský brand letos představuje zbrusu novou škálu karbonových holí Quantum využívající kompozitovou technologii. Tuzemský dovozce značky Jan Weisshäutel k novince dodává: „Ze širokého sortimentu řady Quantum chci zejména vyzdvihnout kompozitový model RCQ6-CO, jenž je vhodný pro vyznavače bruslení, kteří hledají nadstandardní tuhost a výkonnost za rozumnou cenu. Hůl je vhodná pro jakékoli podmínky a tratě; obsahuje 60 % HS karbonových vláken a je prakticky nezlomitelná. Dodáváme ji buď s rukojetí PCU a pohodlným poutkem Profit 3D, které zajišťuje výtečný přenos síly do rukojeti. Nebo s rukavičkovým poutkem Just Click, které jednak zajišťuje perfektní přenos síly a zároveň umožňuje odpojit ruku od hole bez potřeby rozepínat poutko.“
LEKI HRC MAX + Nordic Tune Shark Boa (hole)
Nejvyšší model vyrobený ze 100% karbonového vlákna, s nímž Johannes Klaebo deklasuje své soupeře. Inovativní systém poutka Trigger Shark 2.0 s páskami v LEKI upravili přímo na přání Klaeba pro ještě účinnější přenost síly a delší skluzovou fázi. Díky systému výměnných talířů Fin Vario lze vyměnit hroty během sekund, včetně bodců na asfalt. Pruduktový manažer LEKI Christian Nordhaus: „Perfektní švihová akce, tvrdost a odolnost proti zlomení jsou hlavními benefity této hole; v její spodní části je méně laku, tudíž je ještě lehčí.“ Do setu k této tuhé závodní holi výrobce doporučuje rukavice Nordic Tune Shark se systémem Boa, dosud známým zejména z bot, umožňujícím maximální zpevnění a utažení rukavice při zachování optimálního přenosu síly směrem k holi. Systém umožňuje jednoduché uvolnění utažení a zacvaknutí do hole; rukavici lze napřímo spojit s holí.
LEKI PRC 700 + Nordic Circuit Shark (hole)
Jako ekonomickou variantu pro sportovní běžkaře doporučuje LEKI tuto vysoce kvalitní karbonovou hůl se závodním talířkem, zešikmeným výměnným hrotem ze slinutého karbidu a anatomicky tvarovaným poutkem poskytujícím kontrolu v každé fázi záběru hole. Systém poutka používá výrobcem patentovaný princip Trigger Shark 2.0, jímž se poutko rychle uvolní od korkové rukojeti. K holi byla tuzemským zástupcem značky vybrána rukavice Nordic Circuit Shark se systémy Trigger Shark a MF Touch na palci a ukazováčku pro snazší manipulaci s chytrým telefonem.
EXEL (hole)
Značka Exel připravila do nové sezóny několik novinek. Nové barevné provedení najdou zákazníci téměř u všech modelů běžeckých holí (s výjimkou závodních holí Ultra a Formula). Na trh nově vstupuje model Avantic 90% carbon, který se svou tuhostí blíží závodním modelům. Exel dále nabízí zákazníkům k tradičnímu systému poutek nový klipový systém OEB QR s vycvakávacími poutky, nahrazující předchozí řešení. Tento nový systém lyžaři najdou na modelech běžeckých holí Avantic, Formula, Spectra, Centra a všech holích pro nordic walking.
(Publikováno pro tištěný magazín NORDIC)