Podoba následující zimy v sobě ukrývá takové množství nejrůznějších otazníků, kolik nejspíš ještě nikdy. Běžecké lyžování coby sportovní odvětví i jako rekreační aktivita však prokáže svou přizpůsobivost a obě odnože tu nejenom dál zůstanou; budou tu v ještě větší síle i kráse. Nepochybuju o tom přinejmenším podle nejnovějšího závodního a sportovního vybavení, z nějž níže popsané modely jsem měl možnost z větší části okusit na vlastní nohy a ruce, zčásti si zatím aspoň osahat. Jde o nijak neřazený, ryze subjektivní výběr letošní produkce, jež na mě učinila mimořádný dojem.
FISCHER SPEEDMAX 3D SKATE
Fischerův Speedmax je volba tolika světových elitních běžkařů, že z pódií Světového poháru dekorovaní medailisti nezřídka mávají všichni jen jimi. Žluté 3D voskovatelné bočnice a proces lisování skluznice za studena (jenž neovlivňuje molekulární strukturu materiálu a umožňuje lepší vstřebatelnost vosků, a tím rovnější a rychlejší povrch skluznice) jsou dvě nejsilnější technologie této vlajkové lodi Fischerovy produkce. Už když jsem měl fischerky s 3D konceptem prvně na nohou, hned jsem zaznamenal čerstvě živý pocit neobvyklého skluzu. Později jsem je nasadil i na odlišných druzích sněhu a z vlastní zkušenosti píšu: jak v čerstvém zmrzlém prašanu, tak teplé jarní břečce a v čemkoli mezi těmito dvěma extrémy jedou namazané bočnice pocitově rychleji než jiné skejty konvenčních konstrukcí, které jsem měl na daných snězích současně, nezřídka v páru na jedné noze s 3D Speedmaxem. Nazujete si je a lyže vás samy nutí k plnému plynu. Není to však jen rychlost sama, co na těchto lyžích shledávám pozoruhodným; překvapivě snadno se v rychlostech ovládají, poslouchají v zatáčkách a okamžitě se přizpůsobí jakémukoli terénu. Ve výsledku doručují velmi předvídatelný a důvěru vzbuzující zážitek.
1 030 g (186 cm), Kč 14 990
FISCHER CARBONLITE SKATE
V nadcházející sezóně lze najít karbon už v řadě modelů bot různých značek i pod jejich nejvyššími závodními. Fischerův Carbonlite Skate je o stupeň nižším modelem pod elitní vlajkovou lodí značky (Speedmax Skate), ale jak název naznačuje, nepostrádá karbonovou konstrukci. Máte-li spíš širší nohu a hledáte skvěle výkonnou botu a stále rozumně pohodlnou, tohle může být ona. Pohodlí u běžkařských bot tradičně znamenalo kompromis ve formě silnější podšívky, zateplení a utlumeného přenosu sil; za mě tahle bota mění pravidla hry: dávám jí vysoké body jak za výkon, tak komfort. Má podrážku srovnatelně pocitově tuhou s ostatními mně známými top-závodními modely, je však navíc překvapivě pohodlná. Můj soud v jediné větě: precizní závodní tvrdost a současně dostatečně příjemná na to, mít ji na noze klidně celý den.
1 190 g (47), Kč 10 190
FISCHER SPEED MAX 3D TWIN SKIN
Horní konec závodní nabídky značky, doslova to nejlepší a nejdražší, co lze od Fischera mít. Od své mazací kolegyně se liší pouze nalepeným mohérovým dvojpáskem, jinak je komplet totožně technologicky nabita, včetně pověstných žlutých glajdrovacích bočnic. S jakoukoli klasickou lyží jsem ji ve srovnávací jízdě poměřoval, Speedmax Twin Skin jel rychleji či dál ve sjezdu a nejlíp či srovnatelně dobře stoupal. Překvapila mě výborná stabilita v každé situaci – i když jsem se na ní postavil mírně v nerovnováze, v hrbolatém terénu či hlubším sněhu, obdržel jsem stabilní pocit, jako když jsem šel do odrazu v klidu, tvrdu a technicky správně. Na rozdíl od mnoha typických závodních modelů, tahle lyže jako by zjednodušovala lyžování. Báječně vede stopu a je stabilní.
1 030 g (197 cm), Kč 15 990
MADSHUS REDLINE CLASSIC
Osobně jsem se nikdy nedostal k plnohodnotnému lyžování v botách této značky, protože když jsem si je pořádně utáhl, tísnily mě v úzké špičce prsty a záhy i nárt. U letošního Redline modelu s inovovanou širší podrážkou jsem byl blízko vyzkoušení, neměl jsem ale štěstí na svou velikost (47). Zůstalo tak pouze u osahání a pro respekt k tomuto norskému brandu uvádím následující formulace týkající se nového střihu z letošního katalogu dovozce: Integrovaná karbonová podešev z kompozitního materiálu působícího jako pružina a zároveň přinášejícího torzní stabilitu je přepracovaná tak, aby sedla i na širší nohu. Vnitřek boty je vyplněn paměťovou pěnou, aby bota padla na každý tvar chodidla a stabilizovala nohu při odrazu i jízdě. Svršek je ušit z materiálu odolávajícího i tuhým mrazům. (Stále tu je řeč o závodní speciálce. Nově hodné pozornosti možná i pro lyžaře se širším chodidlem.)
660 g (42), Kč 14 990
ROSSIGNOL R-SKIN PREMIUM
Tato vlajková loď klasických lyží od Rossignolu dál dominuje všem svým soupeřům v redakčním skitestu, stálým i nahodile přidávaným. Dál ze svého předchozího hodnocení podepisuju její solidní až excelentní odraz v každé sněhové podmínce, do jaké se se mnou lyže dostala (opravdu už do všech možných); obvykle ji už jen porovnávám s ostatními kandidáty obutými na druhé noze, nezřídka mazacími lyžemi s korektním stoupacím voskem dne. Univerzální skinová skluznice Rossi i s mazanými lyžemi drží krok, což dřív či později vybuduje u jezdce pevnou důvěru v jejich výkonnost do všech podmínek; to se přesně u mě stalo a nyní je tento pocit dál utvrzován. Pro nejlepší chování v jiných než klidných terénních situacích vyžaduje sebevědomě a precizně dávkovanou razanci, jíž pak vychází vstříc. Superlehká lyže je nabitá technologiemi, včetně moderního ubrání materiálu z (už tak úzké) špičky pro co nejlepší vedení stopy při každém skluzu.
990 g (197 cm), Kč 13 990
ROSSIGNOL X-IUM CARBON PREMIUM CLASSIC COURSE
Rossignol se s tímto svým novým nejvyšším klasickým modelem přidal do klubu plně karbonových závodních bot. Zatímco karbon se může jevit jako nepříliš intuitivní volba pro botu, kterou potřebujete dobře ohýbat ve špičce kvůli preciznímu odrazu; tento model používá celokarbonový plášť obepínající nohu pod středem chodidla a kolem paty. Francouzská značka tím míří za zvýšenou stabilitou v zatáčkách a krkolomných situacích, v nichž se závodník potřebuje spolehnout, že jej výbava nekompromisně podrží. Ohebnost boty je snížená, na omak (neměl jsem je kvůli malé velikosti obuty) jde o velmi tuhý klasický model, současně famózně lehký (tím je závodní materiál Rossi dobře znám). Slyšel jsem nicméně od závodníků, kteří je používají, vřelou chválu nejčastěji na přesný přenos sil a výbornou stabilitu v technických situacích. A potvrzení, že jde o obuv pro úzká chodidla. Lyžaři se širší nohou a ti, kteří od boty chtějí komfort k celodennímu nošení, mohou tento model vynechat.
640 g (42), Kč 10 990
ATOMIC REDSTER C9 CARBON
Je-li červená barvou vašeho běžkařského srdce, těžko se vám budou ignorovat tyto zbrusu nové C9; hledáte-li navíc nekompromisně výkonnou a současně rozumně komfortní botu, měli byste tomuto modelu věnovat pozornost. Celokarbonový patní segment zaručuje výbornou stabilitu a přesný přenos sil, podešev Prolink citlivý odraz. Bota je vůbec plná špičkových technologií a z vlastní zkušenosti potvrzuju, že všechny dohromady spolutvoří vysoce výkonnou a funkční botu, v níž bez potíží vydržíte hodiny a hodiny. Kdo hledá parametry elitní závodní boty a má širší nohu, tato nová Redster C9 (případně nižší řada C7) od Atomicu může být jeho spokojenou volbou.
750 g (300 mm), Kč 11 350
ATOMIC REDSTER C9 CARBON SKINTEC
Atomic je první značkou, jež v novodobých poměrech představila – o dekádu zpět – moderní skinové lyže, a v této oblasti nepřestává vynikat dál, včetně aktuální výkladní skříně značky, Redsteru C9 Carbon Skintec. Konstrukce lyže s lehkým nomexovým jádrem je identická s mazacími modely Redster Carbon Classic ze Světového poháru; lze na ní celý den sjíždět krajinu, aniž by lyžař cokoli vnímal na noze (na vlastní paměť oceňuju ten nádherný kontrast oproti pocitově těžkým lyžím s mohérovou kazetou na magnetech, s níž značka před deseti lety průkopnicky vstoupila do tohoto staronového segmentu). Tyto Redstery dokazují, že nemazací lyže nemusí znamenat kompromisy v očekávání jejich výkonu. Vyměnitelné mohérové skiny podrží už lehce dávkovaný odraz a stále umožňují plnohodnotný skluz a rychlost. Osobně mě nejvíc překvapil rozsah stability, která u podobných superlehkých závodních střel často chybí. A to nejen ve vzorně upraveném: paradoxně, čím víc jsem s nimi zajížděl do rozoraného, hrbolatého sněhu, tím stabilnější mi připadaly. Vskutku pozoruhodné lyže, mající moje nejlepší doporučení.
1 130 g (202 cm), Kč 13 190
SALOMON S/RACE CARBON SKATE
Tahle bota sedí dobře nejen na noze, sedí i životnímu prostředí – je kompletně vyrobena bez použití materiálů z PVC. Její nově navržený karbonový krunýř zamkne kotník tam, kde je, a veškerou energii z každého odrazu pomáhá posílat rovnou do lyže. Slovy firemního katalogu: tato kotníková manžeta poskytuje lepší torzní tuhost i přenos sil. Salomon má za sebou dlouhou historii úspěšné produkce výkonných a současně pohodlných bot (sám mám pro značku až nostalgickou náklonnost; v jejích závodních modelech lyžuju od sklonku osmdesátých let, už od první památné řady SR901 Equipe, kdy v nich zářili Gunde Svan a Thomas Wassberg) a současně jde o první z firem, jež do svých bot zakomponovala karbon, pokud vím. Tento nový „béčkový“ model Salomonu (pod top-řadou S/Lab) je pocitově superlehký na noze a současně adekvátně pohodlný, na poměry závodních bot. Za mě v každém ohledu špičková bota za příznivou cenu.
1 030 g (8 UK), Kč 9 990
ROSSIGNOL X-IUM PREMIUM SKATE S2
Nejvyšší bruslicí model značky je vývojově vyšlechtěnou verzí původní závodní předlohy X-ium. Materiál skluznice a její strukturování jsou navrženy podle zkušeností továrních jezdců ze SP; lyže má zesílený 3D karbonový profil, což je řešením značky pro zvýšení citlivosti a transfer energie přes středovou klenbu, kde má běžec na lyži největší vliv. Vyvinutý koncept na sněhu skutečně funguje; stabilita a ovládání tohoto modelu v různých situacích má můj plný počet bodů. Když se lyže chová stabilně a klidně, i do obtížných podmínek pak lyžař vjíždí s důvěrou. Tahle lyže projíždí i rozbitý povrch s jistotou. Že je i rychlá a hbitá ve stoupáních, netřeba zdůrazňovat. Krásné závodní zbraně.
1 080 g (188 cm); Kč 13 990
FISCHER AEROLITE SKATE 70 BLUE
Navzdory svému názvu není tato lyže nejlehčí hračkou mezi ostatními zde prohlíženými závodními raketami, ale nezmiňuju ji zde zbůhdarma: překvapila totiž. Měl jsem možnost se na ní dostatečně dlouho povozit a ověřil si jako už mockrát, že lyže nemusí být nutně echt závodní pro to, aby šlo o skvělý model, jejž se vám nechce dát z nohy. S klidným srdcem ji doporučím coby ideální lyži pro začínající, kteří si nejsou jisti svou technikou a chtějí model, jenž pro ně zůstane patřičným i za čas, až se ve stylu zdokonalí. Jakkoli má model stále typické fischerovo závoďácké krojení (41/44/44), poskytuje ohromnou stabilitu, snadné a předvídatelné ovládání. I pro zkušené lyžaře s vyježděnou technikou, tohle je stále výborná bruslička.
1 270 g (191 cm), Kč 6 690
SWIX TRIAC 4.0
Swix nazývá svůj letošní Triac 4.0 nejdokonalejší lyžařskou holí na světě; jde o jediného producenta, jenž pro své hole vyvíjí tubusy se složitým průřezem a geometrií vyráběné patentovanou technologií vnitřního tlakového vstřikování karbonu. Nepravidelný profil tubusu snižuje odpor vzduchu, zvyšuje tuhost hole a zdokonaluje kyvadlový efekt. Nové snadno vyměnitelné poutko eliminuje pružení či nežádoucí pohyby poutka při odpichu a je k mání ve 4 velikostních variantách. Hole jsou dodávány se šesti různými šroubovatelnými talířky pro všechny sněhové podmínky. Měl jsem hole krátce na sněhu a dávám jim nejvyšší možnou známku pro jejich tuhost, švih i celkovou až neuvěřitelnou lehkost. Elitní závodníci o nich mluví jako o nejlepších holích, co kdy měli v rukou; bezpochyby po právu. Top hole s odpovídající cenovkou, rozhodně ne pro rekreační běžkaře.
136 g (155 cm); Kč 10 990
HAAKON ELITE ULTRA
Nová česká značka holí s norským jménem se na tuzemském trhu začíná etablovat dynamickým marketingem i přízní mezi mnohými předními lyžaři (včetně zdejší šéfredaktorky Adély, mimo dalších). Plně karbonové (u nižších modelů kompozitové) hole používají vlastní košíčky, madla i poutka a jsou pokryty dobrovolným pojišťovacím příplatkem proti zlomení tubusu (bezplatná náhrada za nový). Značka mi do redakčního skitestu dodala dva adekvátní páry k dlouhodobé praktické zkoušce v různých podmínkách a površích; jakkoli se hole ještě nedostaly na sníh, můj první dojem estetický i pohmatový byl vysoký a po mém soudu si nezadají s jakýmkoli zavedeným brandem. Záměrně jsem vzal druhý nejvyšší model značky, v povedené trikolóře navržené Haakon Elite Ultra do ruky se stejnou délkou svěťákových modelů OW a Exel, zavřel oči a hole promíchal pro okamžitý intuitivní pocit: v prvním okamžiku k nerozeznání. Další zkušenosti s novou značkou v průběhu snad bílé zimy budou publikovány na webu redakčního skitestu (bezky.net/skitest).
169 g (155 cm); Kč 5 790