Fotografie je typem obsahu, který je univerzálně podporován napříč všemi hlavními sociálními platformami. Přesto, střediskem zveřejněná ta samá fotka na jedné síti může sklidit překvapivě mnohonásobně odlišnou odezvu, než na jiné.
Následující unikátní VRM údaje kompilují odezvu statusů vic než 400 tisíc fotografií zveřejněných horskými středisky v uplynulých 3 sezónách na 4 hlavních sociálních sítích – Facebooku, Twitteru, Instagramu a Google+.
Každá ze sledovaných platforem má nějakou formu oblíbení/lajku; v následujícím grafu je porovnáván počet vyjádřených oblíbení/lajků fotografie v poměru k množství registrovaných fanoušků dané platformy.
Instagram se ukazuje být dominantním vítězem v takovémto srovnání – fotka tam zveřejněná získá v průměru lajk od 5,6 procent uživatelů, přičemž ta samá na Twitteru nebo Google+ vyvolá 20x nižší odezvu.
Zajímavým fenoménem je prudce klesající angažovanost Facebooku; ještě v sezóně 2011/12 se na Facebooku fotografie střediskům lajkovaly víc, než na Instagramu (jenž v té době de facto začínal). Lidi na Facebooku prakticky přestávají lajkovat.
Jakoby každá platforma měla svých vymezených pár let produktivní „slávy“. Bude zajímavé sledovat, jak si Instagram v tomto ohledu a srovnání povede za řádově 5 let.
Nicméně toto současné srovnání ukazuje a potvrzuje, že Instagram je právem považován a používán jako soudobé hlavní socmédium striktně zaměřené na komfortní upload, konzumaci a sdílení aktuálních foto-statusů.
Vážně mě bude zajímat vrátit se k tomuto zdroji za pět let a konfrontovat jej s novou realitou. (Rád na věci sázím; šlo-li by to, bezpochyby bych si vsadil na to, že Instagram v roce 2020 v tomto měřeném ohledu dominovat ne-bu-de.)
Tom
Autor analyzuje marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů horského byznysu.
Profesně činný v oblasti marketingu sportovních a rekreačních provozů od roku 1997.
Poskytuje specializované poradenství českým a slovenským lyžařským střediskům.
[Kontakt]