Marketéři se často přespříliš mažou s formou i obsahem sdělení. Mají ambici vytvářet příběhy a organizovat tok jejich vyprávění. Věří, že je to potřeba, aby publiku sdělili silný promo vzkaz. Občas to asi potřeba je, popravdě.
Lyžařské středisko je ale dýchající, organická věc plná víc či míň fascinujících příběhů žijících si vlastním životem, bez potřeby je dirigovat nebo přibarvovat.
Občas vytvořit skvělý marketingový obsah nebere nic víc, než stisknout nahrávací tlačítko na mobilu. Jako v Lovelandu.
Coloradský Loveland, první resort na ráně necelou hodinku po dálnici I-70 z denverského DIA letiště, díky své proklatě vysoké poloze (3300-3960m) spouští zasněžování už v říjnu, kdy taky otevírá provoz.
Letos otevřel tento čtvrtek, 29. října.
Už začátkem září jsem tu komentoval, jak střediska letos kreativně a ve velkém na svých sociálních prezentacích odpočítávají začátek sezóny. Stejně tak i Loveland – takhle lovelandští anoncovali 8 dní do otevíračky.
Zkraje tohoto týdne, když měli všechna děla v zápřahu, vyrazil manažer Dustin Schaefer zkontrolovat stav věcí. Vytáhl mobil a přes twitterovský Periscope (nová aplikace umožňující v reálném čase zformátovat a publikovat nahrávané streamované video bez jakékoli editace) spustil živé vysílání ze své inspekce.
Nejdřív ukázal pracující děla na úpatí kopce a informoval publikum, jak jsou se zasněžováním daleko. Pozval diváky na inspekci v přímém přenosu. Zkusí se dostat až nahoru na kopec. Zhruba do půlky plánuje vyjet terénním Rangerem, zbytek zdolá na skútru.
Pak ještě běžel do garáže pro klíče od sněžného skútru čekajícího v půli kopce, a protože už v zapnutém živém přenosu, diváci hezky s ním.
Vzápětí už naskočil do offroadu a vydal se po cestě nahoru.
V prudkých pasážích cesty měl Ranger co dělat, aby vyjel.
Za pár minut Dustin dorazil k čekajícímu zasněženému skútru.
Nastartoval skútr, zběžně odhrnul sníh ze sedadla, naskočil si a vyrazil dál do kopce.
Přímo proti dělům chrlícím technický sníh.
Po cestě kontroloval kvalitu produkovaného sněhu.
Nahoře na kopci ještě pošteloval něco, co se na jednom z děl nezdálo být v pořádku.
Jeho inspekci živě sledovalo 145 lidí. Další stovky pak s odstupem minut a hodin, kdy si anonce přes Twitter/Periscope všimli.
Loveland za způsob, jak své publikum informuje, dostává tisíce srdcí – obdoby lajků v aplikaci Periscope.
Na deset minut se tak stovky lidí virtuálně staly zaměstnanci skiareálu, proměňujícími pro nadržené lyžaře podzim v zimu, chystajícími brzké otevření. Nepochybuju, že řadu diváků tahle živá minireportáž nalákala na čtvrteční opening.
Celá show trvala zhruba 10 minut. Pro manažera Dustina to představovalo dole obout se, vzít bundu, zapnout mobil a vyrazit. Periscope veškerý snímaný obsah v reálném čase formátoval a distribuoval online.
Pro pointu se vrátím na začátek.
Kdekdo je dnes nucen posuzovat poměr cena/hodnota, marketing středisek nevyjímaje. Whistler si může dovolit produkovat mistrovsky zpracovaná videa až půlhodinové stopáže; spousta jiných prťavých areálků by si měla dovolit aspoň cvaknout každé ráno aktuální stav podmínek (v nějakém prověřeně férově vypovídajícím záběru) přes Instagram, a automaticky přesdílet přes Facebook a Twitter.
Manažer Dustin z Lovelandu potřeboval na tenhle parádní kousek autentické marketingové práce deset minut po cestě, kterou by stejně musel vykonat.
Tam, kde ve shonu hektického dne lyžařského střediska těsně přes otevřením nezbývá čas vytvářet marketingové příběhy a organizovat tok jejich vyprávění, stačí použít dostupné technologie, jež mají moc vytvořit příběh reálný, o nic horší toho kamuflovaného.
Tom
PS: Protože Periscope je stále velmi nová aplikace, kterou zatím má jen zlomek zákazníků, den před otevřením šlo jednoduché video dokumentující aktuální stav na kopci do éteru přes web a sociální sítě Lovelandu.
Autor analyzuje marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů branže.
Profesně činný v oblasti marketingu horských resortů od roku 1997.
Poskytuje mentoring českým a slovenským lyžařským střediskům.
[Kontakt]