Rekapitulace tatranské zimní sezóny 2015/16 (TMR)

Největšímu tuzemském středisku, tatranské Jasné, se vloni podařilo otevřít sezónu 4. prosince na obou stranách Chopku na asi 10 km tratí. V průběhu vánočních svátků otevřeli přes 80 % svého terénu při průměrné výšce sněhu 30 až 50 cm. Velmi dobře středisko hodnotí i průběh jarních prázdnin a velikonoční víkend. Celkově sezóna v Jasné trvala nadprůměrných 143 dní, do 24. dubna.

Počet osobodní za sezónu ve všech svých střediscích zvýšil provozovatel TMR meziročně o 6,8 % na 1,324 milionu, průměrná útrata zákazníka činila 16,5 EUR. Nejčastějšími zákazníky byli domácí (63 %), následováni 17 % Poláků, 9 % Čechů, 3 % Maďarů, 2 % Rusů a 1 % Britů.

Tisková mluvčí TMR Zuzana Fabianová: „Väčšinu tržieb horského biznisu tvoria tržby za lístky. EBITDA marža je okolo 40 % (tj. po zaplatení prevádzkových nákladov ako energie a mzdy.“

Několik zajímavých interních údajů mi prozradili ředitel Jasné Matej Hulej a manažer rozvoje Martin Varga.

Martin Varga: „Cena „vystriekania“ a ratrakovej úpravy 1m3 vody neprekročí 3€, čo je približne 2,2m3 nespracovaného snehu. Ide čisto o prevádzkový náklad ako energia, nafta a mzdy. V tejto cene nie je zahrnutý odpis/cena investície/ zasnežovania a ratrakov, pričom cena jedného ratraku je aj 400 000€, pričom spoločnosť TMR prevádzkuje viac ako 40 ratrakov.“

wintermap_2015_a4_070915.indd

Matej Hulej: „Momentálne máme najväčší problém, ktorý nám priamo ovplyvňuje kvalitu lyžiarskych podmienok v stredisku, a tým je nedostatok zadržanej vody. Súvisí to aj s počasím a čoraz väčšími výkyvmi počasia, kedy je buď extra teplo, alebo prídu extra studené dni. Aby sme tieto dni dokázali plnohodnotne využiť potrebujeme dnes zvýšiť nedostatočnú zásobu vody pre zasnežovanie a takisto s tým súvisiacu kapacitu zasnežovania.

Dnes vieme, že ak chceme stredisko zasnežiť celé do Vianoc, tak ak rátame s priemerným počtom dní, ktoré máme k dispozícii, potrebujeme kapacitu zasnežovania posilniť trojnásobne. Nemôžeme si rozložiť zasnežovanie na celý mesiac, ale musíme to zhutniť do pár dní v mesiaci, kedy je mráz.

Zasnežovanie je doslova alchýmia. Aby bol kvalitný sneh a nerobil sa z neho ľad a bolo možné ho udržiavať, je dôležité dodržať technologický postup, ktorý zohľadňuje vlhkosť snehu, dobu odležania pred rozhrnutím (kvôli optimálnej konzistencii snehu), správnu hrúbku prvosneženia (ak je vrstva snehu pritenká a vznikne ľad, nie je možné to dodatočne znovu rozhrnúť a urolbovať nanovo), sintrovanie (narastá počet prepojení medzi kryštálmi snehu) a mrznutie (voda medzi jednotlivými kryštálmi mrzne a ľadové prepojenia spájajú kryštály snehu).

Preto, ak klient vidí nasnežené kopy a povie si prečo to nemôžete rozhrnúť a upraviť, tak práve to sú tie dôvody. Uvedieme príklad zo Svetového pohára v Jasnej z marca 2016. V určitom čase pred pretekmi bol prísny zákaz upravovať zjazdovku s ratrakom, nakoľko by to negatívne ovplyvnilo prípravu trate a konzistentnosť podložky v celej jej hrúbke,“ uzavírá šéf Jasné.

Krom vzpomínaných problémů s nedostatkem vody sužuje po většinu zimy vrchol Chopku silný vítr, v poryvech nezřídka přesahující stokilometrovou rychlost. Na nepředstavitelnou sílu živlu žalují zprohýbané ocelové rámy do země vbetonovaných sněhových zábran, bez nichž by vrchol kopce zůstával na kamenitý povrch vyfoukaný. Aby jej tatranští udrželi sjízdný, zcela netypicky aplikovali sněhové zábrany i doprostřed sjezdovky v ose jízdy, které jim dokážou zachránit a na sjezdovce udržet spoustu nastříkaného sněhu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Chopok Sever Top 3

Chopok Sever Top 4

Chopok Sever Top 5

Související články na blogu zde.

Související tiskové zprávy TMR:
Polročné výsledky TMR neovplyvnila teplá zima
Leto pritiahlo do hôr o 15% viac návštevníkov
Jasná túto zimu opäť zažiari, stredisko zverejnilo novinky

Tom Řepík
Expertní textař tuzemského horského byznysu.
Analyzuje PR trendy pro jednoho z globálních lídrů branže.
Marketingový mentoring | copywriting | krizová komunikace v oboru
Grafika: TMR
Vyšlo v tištěném lyžařském magazínu SNOW 96, 2016

Přejít nahoru