(Q)
Zdravím Tě Tome!
Jsem nadšenec do akciových trhů, a moc se mi líbí na Tvých stránkách – trávím zde rád spoustu času, vždy si odnesu hodně nových poznatků. Jedna z věcí, které se nesou celým Tvým webem a která je mi obzvlášť sympatická, je myšlenka, že investování do akcií není zdaleka tak složité, jak mělo mnoho z nás v sobě celý život zakódováno, a že lidé jsou schopni dělat své vlastní rozhodování o svých akciových investicích. Dost poslední dobou o této poslední větě přemýšlím. Rád bych znal Tvůj upřímný názor, zda věříš, že všichni (anebo většina) jsou opravdu schopni dělat svá vlastní rozhodnutí na akciových trzích a tak vlastně plnit základní předpoklad k úspěšnému obchodování. Četl jsem totiž Tvůj názor o „většině lidí“, a ten mi do této definice moc nepasuje…
Díky za odpověď a moc díky za Tvou práci.
Mirek
(A)
Bez přetvářky – věz, že se chci z tvé otázky vykroutit ven. K čemu máme já, ty nebo kdokoli jiný řešit většinu? To není náš džob, v podstatě nám do ní nic není.
Můj obecný názor na většinu lidí jsi četl, a ten mi stačí na to, abych se ve svém životě vždy snažil být pokud možno na druhé straně. Jakkoli hloub se touto *většinou* nemám zájem zabývat – nic progresivního by to do mého života nepřineslo.
Nicméně, druhým dechem dodávám, že motiv tvé otázky absolutně chápu. Jsou lidé opravdu schopni rozhodovat o svých akciích sami za sebe? Kamkoli se podíváme, všude se nám někdo snaží cpát nějaký tip na rádoby nové žhavé akcie, mnohdy pouze naoko vydávaný za jejich osobní názor a upřímně míněné doporučení. V drtivé většině případů jsme však masírováni prachobyčejnými marketingovými triky a akciovou reklamou, nijak se ve své podstatě nelišící od vymývání mozku, pravidelně běžícího o každé přestávce v televizích, rádiích a všude jinde.
Vždy ignoruj každého, kdo ti bude na nějaké akcie ukazovat. Naprosto každého. Existuje řada lidí, od kterých se můžeš naučit různé koncepty a strategie obchodování, avšak nikdy by neměl běhat po světě NIKDO, koho bys na slovo poslechl, které akcie máš koupit či prodat. Nové auto by sis též zřejmě nekoupil jen proto, že ti jej někdo doporučí – bez toho, že by sis ho nejřív prostudoval a zřejmě v něm i absolvoval zkušební jízdu. S akciemi to v tomto ohledu nemůže být jinačí.
Dlouhodobě investovat do akcií znamená doslova si koupit část daného podniku. Do takovéhoto nákupu bys nikdy neměl jít bez dostatečného seznámení se s fundamentálními fakty firmy a se situací v dané branži, a též bez dobré (avšak racionálně podložené) víry, že vyhlídky firmy jsou v krátko- a střednědobém časovém horizontu optimistické.
Když takovouto firmu, která se ti fundametálně líbí a má v tvých očích dobré vyhlídky, najdeš, pořád by sis jí neměl koupit, dokud její akcie nejsou k mání za DOBROU, nepředraženou cenu. Nemálo lidí si myslí, že Coca-Cola, GE anebo Microsoft jsou skvělou investicí při jakékoli nákupní ceně, a jsou ochotni nakupovat je za třeba i 50-ti násobek jejich výnosů (P/E Ratio), což je přirozeně hloupost. Nikdy se neboj trpělivě čekat, až se tvůj vyvolený titul vrátí zpět do přijatelného cenového rozpětí. Mezitím pátrej jinde – všude je k mání TOLIK vynikajících akcií, v každém segmentu. Stačí se jen začít dívat.
Což se až nechutnému množství lidí nechce, a právě takoví pasou po cizích tipech, radách a doporučeních. K jejich velké lítosti však žádná siréna, oznamující počátek silného býčího trendu, nikdy nezazní, a ani na běžícím ticker pásku nebudou nikdy ke spatření zvýrazněné ty společnosti, které jsou právě teď skvělou investicí. Díky Bohu za to.
Jde o to odhodlat se, sám si vyhrnout rukávy a naučit se prozkoumávat firmy v těch několika kritických aspektech, které jsou (alespoň dle mého skromného názoru) pro budoucí vývoj ceny akcií rozhodující. Není to nic extrémně těžkého.
A naučit se věřit sám sobě, respektovat se i v této oblasti – obdobně, jako když si sedáme za volant či se chystáme na svůj oblíbený sport či jinou rutinní činnost. A pokud snad uděláme investiční chybu, z jedné jediné se náš svět nezboří. Naopak, VYUŽIJME ji jako cennou zkušenost z reálné praxe, která nás mnohé naučí a v konečném důsledku nám umožní ještě více si vybrousit svůj investiční um.
Kdykoli se mi někdo snaží podstrkovat ten či onen investiční tip, vůbec na něj nereaguji. Jde o moje peníze, ne jejich. A NIKDO druhý není lepším správcem MÝCH vlastních peněz, než já sám.
Tom