Dnes si povídám s ředitelem celoročního areálu Monínec Jaroslavem Krejčím.
Výchozím tématem je vaše elektronická karta Toulavka, ale bude zajímavé se podívat i na váš marketing všeobecně. Začněme nicméně vaší kartou. Jak už vím od Veroniky, nejedná se o sezónku jako takovou, ale o standardní čipovou kartu, kterou lze používat jako e-skipas, tedy nabíjet přes vaše webové rozhraní. Na jaře jste podle tehdejších údajů měli mezi lidmi asi 3000 těchto karet. Změnilo se nějak zásadněji toto číslo se skončeným létem?
JK: V létě se toto množství nijak zásadně nezměnilo. Největší zájem o tyto karty se projevuje v zimě, hlavně kvůli využití nákupu skipasu přes internet.
Kartu už máte kolikátým rokem? Trend tržeb na kartě?
JK: Nemůžeme mluvit o tržbách, protože karty vydáváme za vratnou zálohu. Každým rokem však roste množství karet, které se k nám nevrátí. První rok, kdy byl e-skipas v provozu až od konce zimní sezóny byl v podstatě na nule. Dalším roce jich zůstalo mezi návštěvníky cca 1500 ks a po minulé sezóně se tento počet zdvojnásobil.
Jakými prostředky kartu propagujete – třeba v pořadí, v jakém považujete jednotlivé způsoby za nejdůležitější? Níže grafika ukazatele z parkoviště a obalu karty – předpokládám, že i ostatní reklama vychází ze stejného motivu?
JK: Nejvíce působíme na návštěvníky ve chvíli, kdy se rozhodují navštívit náš areál – při návštěvě webu. V rámci stránek s aktuálním stavem a ceníky je upoutávka na možnost nákupu skipasu přes internet, ke kterému potřebuje mít návštěvník danou kartu. Dál působíme přímo v areálu, kde nabádáme návštěvníky, aby si ponechali kartu, kterou už mají „v kapse“ i pro příště. Navíc držitelé karty, kteří nakupují online mají slevu na lyžařské tarify.
Zkusme si probrat jeden po druhém těchto prvních pět tipů, jež jsem našel na vašem webu. Na kartu funguje vratná záloha 100 Kč. V Americe se karty typicky nevrací, jednorázově se kupují. Jsem názoru, že kdyby podobný zvyk nějak hromadně začala aplikovat tuzemská střediska, významně by se zvedl počet lidí online zaregistrovaných se stále svou kartou, na něž by bylo možno marketingově cílit. Ovlivnila by tato fixní stovka podle vašeho názoru prodejnost anonymních skipasů na okně?
JK: Hostům se vyplatí si kartu nechat i při poplatku 100 Kč, ale musíme brát v potaz, že e-shop není 100% náhrada pokladny. Například dlouhodobé tarify jako jsou hodiny sezóny apod., tam nakupovat nejdou a pro starší lidi by byl nákup na e-shopu komplikovaný. Nechceme tedy nutit poplatek 100 Kč těm, kterým by nepřinesl žádnou přidanou hodnotu.
Jaký je poměr počtu vydaných karet vůči používaným jako e-skipas?
JK: Z celkového počtu vydaných karet bylo v minulé sezóně uskutečněno 60 % nákupů. Když vezmeme poměr k vydaným kartám jen v minulém roce, překročíme 100 %.
Karta platí jako slevová v regionu Toulava. Jaké jsou nejčastěji používané vedlejší útraty na kartu, krom těch za skipasy?
JK: Nejvíce akceptací sledujeme v Táboře – Husitské muzeum, Muzeum čokolády, Housův mlýn a také Země ráj v Kovářově.
Možnost zaznamenat svou jízdu na Funline. Jak hodně je tato aplikace využívána? Zobrazí se sdílená videa nějakou přirozenou cestou i na některém vašem střediskovém sociálním účtu? Přecijen jde o ceněný autentický návštěvnícký obsah.
JK: Bohužel díky ne moc příznivé poslední zimě Vám na tuto otázku nemůžeme odpovědět. Po nadcházející zimě už budeme určitě moudřejší. Díky nové technologii Snowfactory budeme mít sněhu dostatek.
Pátý bod je časová peněženka, tak říkáte tarifům ve svém ceníku. Ukážu zde váš ceník loňský a na pár věcí se zeptám;
Uživatelskou optikou vypadá ceník na první pohled vstřícně tím, nabízí dvou a čtyřhodinové lístky i časové (po hodině odečítané) sazby. Vůči dospělému dennímu lístku (550) je však dvouhodina za víc než 70 % a čtyřhodina za víc než 83 %, nadstandardně vysoko na poměry v branži. Vaše časové lístky však lámou hodinovou sazbu pod 100 korun, tam je uživatelská hodnota naopak extrémně vysoká. Tipnul bych si, že tenhle typ multičasových jízdenek bude u vás populární. V jakém pořadí a v jakých procentech se na Monínci minulou sezónu prodávaly jednotlivé tarify? Letos zůstane vše takto, anebo chystáte změny?
JK: Zájem o hodinovou peněženku roste, čísla však nejsou závratně vysoká což se opět vztahuje k špatným klimatickým podmínkám v poslední sezóně. Pro letošek očekáváme větší nárůst zájmu o tyto tarify, proto jsme přidali ještě 40 hodin za cenu 2 400 Kč.
Kolik jste minulou sezónu dosáhli osobodní, a jaký je trend návštěvnosti řekněme posledních tří sezón?
JK: Za minulou sezónu je průměrný počet návštěvníků denně, trend posledních tří sezón je stabilní, ovšem proti předcházejícím sezónam sledujeme pokles zapříčiněný nestabilním počasím.
Už tři zimy za sebou byly všeobecně špatné. Střediska je však snášela velmi rozdílně. Nakolik postihly Monínec, která z posledních tří zim byla nejhorší a co vám během nich působilo největší provozní problémy?
JK: 2013/2014 provozně největší problém způsobily personální náklady.
Nejedno horské středisko sužuje nedostatek vody na zasněžování v takovém množství, jaké by potřebovala. Případně stanovené odběrní limity. Jak je na tom v tomto ohledu Monínec?
JK: Čerpáme vodu ze zesmluvněných kaskádovitých rybníků a v letošním roce započala stavba třetího rybníku. Doposud jsme s nedostatkem vody neměli problém, ale uvědomujeme si toto potencionální nebezpečí. Limity jsou dány manipulačním řádem rybníku.
Nešlo si nevšimnout vaší sebevědomé anonce říjnového otevření provozu díky technologii Snowfactory. Na kolik vás tato sestava včetně přípravné infrastruktury přišla a jaká máte očekávání – při jaké návštěvnosti nebudete zklamaní? Návratnost této investice počítáte v řádu kolika let?
JK: Snowfactory včetně doprovodních investic byla 51 milionů. Máme spočítáno, že pokud se přiblížíme průměrné návštěvnosti 650 – 700 osob denně, byla tato investice správná.
Samostatnou střediskovou sezónku nemáte v nabídce. Uvažujete o jejím zavedení, případně o členství v nějaké lokální asociaci, kdyby se naskytla? Či jste spokojeni s „pokrytím“ sezóny Czech Skipassem?
JK: V programu Czech skipass jsme zapojení už třetím rokem. Sezónku máme, ale zájem o ní je minimální.
Jaké jsou vaše minulé zkušenosti a budoucí plány se střediskovými socmédii? Vidím, že zhruba obden (nyní přes léto) píšete statusy na Facebook, Twitter používáte jen sporadicky, YouTube kanál taky nijak frekventovaně. Bylo to v minulosti jinak? Opouštíte spíš svou expozici na socmédiích nebo naopak posilujete?
JK: Komunikujeme hlavně na facebooku a to z důvodu nejrozšířenější základny fanoušků na této sociální síti. Dále jsme také aktivní na instagramu a doplňkově i twitteru, zde je naše aktivita vyšší v zimě v rámci sněhového zpravodajství. Vlastní kanál youtube nemáme, naše videa spravuje kanál naší mateřské společnosti Trigema. Na základě zjištění, že hodně našich fanoušků (hlavně bikeři v létě) komunikuje na youtube plánujeme založit vlastní profil.
Výše je ukázka vašeho střediskového emailingu. Podle mého názoru přehledně strukturované, konzervativního designu, na můj vkus možná dlouhé (mnoho různých položek), jinak ale v principu dobré. Jak často v průměru svou databázi obesíláte a jak je početná? Segmentujete ji nějak – například na denní návštěvníky a přespávající? Letní/ zimní? Golf zvlášť, atd.?
JK: Máme rozdělené listy převážně podle toho kde jsme kontakt získali – hoteloví hosté, klienti e-skipasu, zájemci o golf, kontakty z akcí. Většinou posíláme cca 5 newsletterů ročně a to převážně v zimě. Nechceme naše zákazníky spamovat a proto volíme variantu více informací v jednom mailingu, ale přehledně rozřazených do kraťoučkých odstavců.
Monínec mívá bezpochyby solidní návštěvnost večerního lyžování. Kolik činí typická návštěvnost večerního lyžování, kolik denního ve všední den, kolik o víkendový den?
JK: Večerní lyžování tvoří 30 % všech prodaných tarifů a je tak první nejprodávanější tarif. Víkend Pá – So dělá celekm přibližně 60 %, zbylé tři dny jsou 40 %.
Monínec má pozoruhodnou paletu nesněhových aktivit. Jaké jsou ty návštěvnicky nejpopulárnější a nejúspěšnější co do tržeb? Zklamaly vás nějaké, byli jste nuceni nějaké pozměnit či zrušit? Chystáte v této oblasti na příští léto nějaké novinky?
JK: Za nás je rozhodně nejúspěšnější bikepark, který plánujeme na příští rok ještě o něco vylepšit. Vybudovali jsme také koupaliště na Pilském rybníku, které se setkalo s velkým úspěchem.
Častou svízelí horských středisek bývá slabá obsazenost ubytovacích kapacit mimo zimní exponované termíny. Jak se Monínci daří zaplňovat postele v zimě a v létě?
JK: Monínci daří zaplňovat postele v zimě a v létě? Je potřeba se podívat na to kdo je naše cílová skupina a uvědomit si, že to nejsou po celý rok ti stejní lidé. Od jara do podzimu se ve většině věnujeme firemním akcím a svatbám.
Závěrem – když si představíte Monínec za pět nebo deset let, co vidíte?
JK: Rádi bychom udrželi standard kvality poskytovaných služeb a krok s novými technologiemi. Máme v plánu další rozvoj letních aktivit.
Děkuju vám za zajímavé povídání a přeju hodně štěstí se Snowfactory.
Tom Řepík
Expertní textař tuzemského horského byznysu.
Analyzuje PR trendy pro jednoho z globálních lídrů branže.
Marketingový mentoring | copywriting | krizová komunikace v oboru
[Kontakt]