Zpět do nové školy

Písmo: A ++ A --

Pandemické okolnosti bezprecedentně uspíšily pozitivní změny ve fungování střediskové výuky sněhových sportů.

Poslední zimní sezóna 2020–21 si vyžádala revize způsobu fungování lyžařských škol v dosud nevídaném rozsahu. V řadě oblastí – od důrazného zavádění digitálních technologií až po významné změny ve skladbě svých produktů – vypadá řada škol před novou sezónou z gruntu jinak. Skeptikova otázka může znít, nakolik se díváme na revoluci v lyžařské výuce, a ne jen na náplast, již si vyžádaly covidové restrikce. Pravdivá odpověď se zřejmě teprve narodí, ale těžko si představit, že střediska se šmahem zbaví nového a vrátí vše k původnímu, jakmile (pokud kdy, namítl by skeptik) se obor dostane za současný, pandemicky zastíněný horizont.

Pryč od papíru
V zázemí škol řady horských středisek v Americe, kde uplynulá lyžařská sezóna víceméně regulérně proběhla (podpořena vydatnou sněhovou nadílkou, a tudíž leckde až rekordní návštěvností), se intenzivně investuje do zdokonalování digitálních nástrojů. „Kvůli pandemii se snažíme eliminovat co nejvíce papírového předávání,“ říká El Furtney, ředitel lyžařských škol v kalifornském megastředisku Squaw Alpine. „Nový aspekt časové evidence v našem nově zavedeném softwarovém systému Flaik umožní našim školám zavést digitální odhlašování instruktorů; nejsou třeba už žádné tradiční časové výkazy. Současně mohou naši instruktoři používat systém i k zasílání virtuálních kartiček s pokroky svým klientům.“

Kromě toho ve středisku hledali způsoby, jak využít jejich nový software k předběžnému přidělování výukových skupin. Tato konkrétní funkce vyžaduje určitou změnu v tom, jak a jaká data se shromažďují prostřednictvím platformy, na níž má resort Squaw Alpine postaven svůj e-commerce model, výhody jsou však zřejmé: návštěvník stráví méně času s ostatními klienty skupiny v rušných zasedacích místnostech a rychleji se dostane na lekci na sníh.

Ve Squaw Alpine od letoška rovněž využívají systém ezWaiver ke shromažďování formulářů o legálním převzetí odpovědnosti. Klienti mohou v místě srazu naskenovat QR kód a podepsat formulář na svém telefonu, což středisku umožňuje sbírat a ukládat protokoly digitálně. Squaw Alpine se také zbaví papírových poukazů na lekce, takže všichni mají o jeden úkon na starosti méně. „Tyto změny by se mohly stát trvalými. Nevidím žádný důvod, proč bychom se vraceli k papíru, pokud všechny tyto věci budou letos fungovat,“ plánuje ředitel Furtney.

Na bezkontaktní technologie se pro letošní zimu zaměřilo také kalifornské středisko Boreal Mountain Resort. Jeho návštěvníci si nyní mohou zakoupit střediskové produkty na svých mobilních zařízeních, vyzvednout si je v kioscích Axess Pick-up Box a díky střediskové radiofrekvenční technologii mohou zamířit rovnou k vlekům. Klienti, kteří se chtějí přihlásit k lekcím nebo získat vstup do střediskové chaty, budou muset projít skenovacími místy, což je obzvlášť cenné v této době, kdy klíčem k bezpečnému provozu je sledování kontaktů a řízení kapacity. Krom toho resort Boreal, který rovněž používá software Flaik, pracoval na další minimalizaci fyzických kontaktů s návštěvníky tím, že zdigitalizoval sledování průběhu a výsledků lekcí.

Jejich rozhodnutí rozšířit bezkontaktní služby souviselo s covidovou pandemií pouze nominálně, jak poznamenává jeden z marketingových šéfů střediska: „Přechod na bezkontaktní platby nám umožňuje kvalitní sběr dat a zvyšuje možnosti komunikace s hosty podle individuální potřeby. A co je možná ještě důležitější, je to, co současný spotřebitel očekává – vždyť nákup předem online a bezkontaktní technologie jsou v moderním životě čím dál rozšířenější.“

Na sněhu
Stejné vnímání spotřebitelského očekávání vedlo americkou společnost Snow Operating, vývojáře proslulého systému výuky TBL (Terrain Based Learning, výuka v terénních tvarech), k vydání nových instruktážních videí v nadcházející sezóně. Videa jsou nováčkům přístupná prostřednictvím QR kódů na cedulích umístěných v horní části každého z prvků TBL a umožňují návštěvníkům v areálu, aby se sami řídili při výuce.

„Cedule s QR kódy vychází z našeho průzkumu trhu, který nám prozradil, že více lidí, kteří si zkoušejí sněhové sporty poprvé v životě, se z výuky odhlašuje. Tato zásadní informace nás přiměla si říct, že i oni jsou váženými hosty střediska a že chceme vyvinout produkt přímo pro ně,“ vysvětluje šéf společnosti Eric Lipton. „Hostům, kteří nechtějí strukturovanou zkušenost s profesionálním instruktorem, poskytujeme podporu, aby se učili, kdy a jak chtějí. Kapacita těchto videí není omezena. Je též bezkontaktní, což je za současných známých okolností při výuce na sněhu důležitý faktor. Proto jsme v létě strávili hodně času také dalším vývojem bezdotykových lekcí, zejména pro snowboarding, jelikož tento sport bývá tradičně o množství fyzických kontaktů mezi pomáhajícím instruktorem a klientem.“

Program Riglet snowboardové ikony Burton již několik let vyvíjí pomůcky pro co nejméně dotykovou výuku na prkně, jako je například naviják Burton Riglet. Jeho nejnovějším produktem je Burton Handlebar, nástavec v přední části prkna, pomáhající dětem se při skluzu postavit a podepřít při ztrátě stability. Tuto pomůcku vytvořili burtonští vývojáři ve Francii a původně ji zavedli jako doplňkovou dětskou aktivitu po skončení lekce. „V Burtonu chápeme, že pokud budou nástroje dostatečně vizuální a intuitivní, děti se k nim prostě přesunou,“ říká viceprezident Burtonu pro sport Jeff Boliba.

Taková je zkušenosti i v kalifornském Soda Springs, z jehož snowparku jsme přinesli reportáž v předminulém ročníku magazínu (článek Planeta dětí, viz snowbiz.cz/9536), kde přístup do jejich parku je součástí vstupenky a umožňuje hostům absolvovat celou řadu aktivit střediskového programu Planet Kids. V něm neplatí žádné věkové minimum a je vybaven krom jiného širokým výběrem prken Burton s nástavcem Handlebar, jichž se mohou i zcela laičtí návštěvníci chytit a jen tak se po mírném svahu sklouznout. Od vzniku pomůcky v roce 2017 si snowboarding vyzkoušely tisíce návštěvníků střediska, aniž by si museli půjčovat vybavení. Od zavedení prken s nástavcem do výuky také středisko zaznamenalo „dramatický nárůst počtu snowboardových lekcí“, podle tamního střediskového manažera.

Na podobném principu jako v Soda Springs funguje letos i dětský Riglet Park ve vermontském Smugglers‘ Notch (viz loňská reportáž Hlídání dětí v horských resortech, snowbiz.cz/9517) se strukturovanějším prostředím pro výuku. Hosté se mohou přihlásit na časový slot pro vstup do Riglet Parku a prkna vybavená nástavci Burton Handlebar na ně čekají venku na sněhu. Děti i rodiče jsou povzbuzováni, aby prozkoumali a vyzkoušeli tamní náčiní, zatímco instruktoři se pohybují po parku a nabízejí svou pomoc těm, kteří ji aktuálně potřebují.

„Zejména u snowboardingu jsme si všimli, že mladší rodiče mnohem víc investují do toho, aby jejich děti vyzkoušeli tento sport,“ říká ředitel pro styk s veřejností střediska Mike Chait. „Toto nadšení, které vidíme u rodičů, nás přimělo k tomu, abychom náš model upravili.“ Model Riglet Parku kombinuje prvky z nejúspěšnějších výukových programů resortu Smuggs, což jsou Noční škola – program pro dospělé začátečníky na snowboardu s volně se pohybujícími instruktory a lekce Máma, táta a já – ve kterých se rodiče učí, jak cvičit své začínající děti. Letos ve Smuggs rozšiřují tento program o všechny věkové kategorie a úrovně, aby co nejlépe usnadnili výuku dětí: „Uvědomujeme si, že množství rodičů se v této covidové době cítí nepříjemně, když nám mají zanechat své děti,“ říká k tomu Chait.

Velkým trendem jsou v Americe nadále rodinné soukromé lekce. Lekce pro rodiče s dětmi se liší od rodinných privátních lekcí (pro více věkových kategorií, více úrovní a někdy i více disciplín), které jsou pravděpodobně nejsilnějším tahákem, jenž se letos objevil v oblasti sněhových sportů. Mnoho středisek nabízí nějakou variantu tohoto produktu. V Borealu, který v této sezóně nabízí pouze soukromé lekce, se jim říká kohortové soukromé lekce.

Podobně jako všechny ostatní produkty střediska Boreal, i kohortní soukromé lekce je třeba rezervovat předem a jsou k dispozici podle navoleného časového okna. Ano – času zahájení, protože v letošní sezóně středisko spustilo nový pružný model prodeje skipasů, umožňující hostům zvolit si čas začátku lekce, který jim vyhovuje, přičemž cenotvorba je dynamická: čím pozdější čas začátku, tím nižší cena, což ředí tradiční tlačenici v devět ráno dík postupným pozdějším příjezdům.

Půldenní lekce
Dalším z produktových trendů vzniklých z covidových restrikcí je odklon od celodenních lekcí. Squaw Alpine v letošní sezóně zcela přešel na půldenní lekce pro soukromé i skupinové zájemce. Následně též vytvořili nové navazující produkty, které prodávali přímo ze střediskového e-shopu. Pomocí QR kódů, které jim poskytne instruktor dopolední lekce, si mohou hosté zakoupit nadstavbu na odpolední lekci, aniž by museli vcházet do střediskové budovy.

Zdá se, že zjednodušený digitální nákupní proces, který ve Squaw Alpine vyvinuli, se pravděpodobně udrží, ale významnější příležitost pro růst celého odvětví lze možná nalézt v eliminaci celodenních produktů, zejména dětských. „Celodenní program je pro mnoho středisek limitujícím faktorem, protože nemají dostatek prostoru, aby zvládli všechny studenty v době příjezdu a oběda,“ poznamenává Lipton. „Nyní mohou střediska výrazně zvýšit počet klientů, které mohou vysadit na sněhu a vyzvednout před obědem. Furtney dodává, že v minulých letech nebyl o půldenní lekce, zejména ty odpolední, ve Squaw Alpine valný zájem: „Bude to pro nás zajímavá příležitost zjistit a ověřit si, zda bude po těchto půldenních produktech dlouhodobější poptávka.“

Na vyžádání
Pokud jde o trh s lekcemi, další hranicí může být virtuální výuka na vyžádání. „Lidi chodí na YouTube a sledují často děsivé instrukce,“ upozorňuje Boliba. Aby to změnil, prosadil vytvoření platformy e-vzdělávání Burton, jež je pro rodiče, učitele a instruktory zdarma. Generální ředitel Americké asociace lyžařských škol PSIA Nick Herrin je rovněž zastáncem výukových videí určených pro spotřebitele. Asociace dlouhodobě spolupracuje s řadou oborových institucí na vytváření obsahu určeného přímo spotřebitelům.

PSIA také navázala spolupráci s novou výukovou aplikací Givego. Ta umožňuje uživatelům nahrát 20vteřinový záznam své jízdy a poté si buď vybrat svého profesionálního instruktora a čekat na analýzu videa, nebo se zařadit do živé fronty na „kohokoliv“ a obdržet zpětnou vazbu v reálném čase. Aplikace shromažďuje data, která uživatelům umožňují vytvářet virtuální záznamy o jejich zkušenostech s učením a zpětnou vazbou. Tato zpětná vazba je rozkouskovaná a zaměřená na stanovené cíle uživatele a klienti se mohou zapojit do učení, kdy a kde chtějí.

Givego nabízí výcvik v různých sportech – wakeboardingu, lakrosu, golfu a jiných – a na seznamu má řadu profesionálních sportovců ze sněhových sportů. Partnerství s PSIA přivede na platformu i profesionální instruktory. Cílem aplikace je oslovit a zaujmout 50 % nových účastníků sněhových sportů, kteří by nešli do lyžařské školy, oproti těm, kteří středisko navštěvují opakovaně. „Tento nástroj pomůže oboru navázat kontakt s návštěvníky, kteří dosud lekce neabsolvovali, a pomůže jim pochopit, že nejlepší způsob, jak se naučit lyžovat nebo na prkně, je profi výuka,“ říká Herrin. „Nevnímám to jako konkurenci středisek. Snažíme se zlepšit jejich podnikání. Víme, že pokud se nám povede přesvědčit lyžaře a snowboardisty, že jim zkušené oko může zásadně pomoct prostřednictvím virtuálního zážitku, půjdou si pak takového člověka objednat na skutečný živý zážitek.“

Online vzdělávání na vyžádání se rychle stává běžným i pro instruktory: „Když skončila minulá sezóna, naši členové se stále chtěli vzdělávat, a tak jsme se rychle přeorientovali z nabídky vzdělávacích akcí na sněhu na online vzdělávání prostřednictvím naší platformy webinářů, která se nyní stala značně populární. Náš hlavní produkt se točí kolem nástrojů pro vzdělávání v oblasti sněhových sportů a vyvíjíme webové semináře pro všechny sněhové disciplíny a všechny úrovně studentů,“ dodává Herrin. Očekává, že digitální vzdělávání se bude i nadále rozrůstat.

Ředitel PSIA není jediný, kdo takto uvažuje. „Vždycky jsme měli knihovnu výukových zdrojů online, ale chtěli jsme vše posunout na novou úroveň,“ uvádí Lipton knové e-learningové platformě Snow Operating, kterou letos zavedl. „Střediska budou mít dostatek školení pro své zaměstnance ohledně bezpečnosti provozu i covidových aspektů. V čem můžeme střediskům posloužit jako dodavatel, je nabídka školení v oblasti sněhových sportů,“ říká Lipton, který také vidí dlouhodobé zvýšení efektivity v modelu tzv. obrácené třídy, jenž umožňuje zaměstnancům seznámit se s obsahem online předem, takže školitelé a školení mohou maximálně využít osobní setkání: „Nikdo nechce sedět na schůzkách a diskutovat o věcech, které by se daly projednat mailem. Na našich schůzkách se chceme soustředit na věci, které nelze vyřídit na dálku. Náš systém řízení výuky je jen jeho evolucí.“

„Naším hlavním vzdělávacím produktem budou vždy naše osobní akce a akce na sněhu, ale každá společnost musí zainvestovat do technologií,“ uzavírá ředitel PSIA Herrin. To se zdá být pravdivým napříč všemi obory, jelikož zavádění digitálních technologií mění způsob fungování výuky sněhových sportů v zákulisí škol i na svahu s klienty.