V polovině srpna zveřejnil koncern Vail Resorts vznik nového produktu, prvního svého druhu v oboru: průkopnickou platformu EpicMix Time.
Aplikaci, jež bude lyžařům na mobily hlásit v reálném čase aktuální čekací doby na lanovkách a umožní jim tak pohybovat se efektivně po středisku. Něco, co dosud mohlo být zjištěno pouze fyzickou přítomností na konkrétním nástupním terminálu.
Vzhledem k faktu, že ve vnímání mnoha lyžařů bývá hodnota jejich investice do lyžařského skipasu (event. celého pobytu ve středisku) odvislá od způsobu, jak tam svůj čas stráví – zda v lyžařském rauši nebo spíš v klaustrofobních návalech u lanovek, může jít o průlomový počin v rekreačním lyžování.
Počínaje letošním openingem o víkendu Díkůvzdání nabídne koncern VR svým zákazníkům ve čtyřech pilotních střediscích Vail, Beaver Creek, Breckenridge a Keystone příjem aplikace, jež v reálném čase sofistikovaně odhaduje čekací dobu na celkem 55 stěžejních lanovkách ve jmenovaných střediscích.
V následující sezóně 2016/17 pak už prakticky odladěnou aplikaci koncern poskytne i ve svých ostatních lyžařských resortech, včetně informací o čekacích lhůtách v restauracích a půjčovnách vybavení v rámci středisek. V současné době je produkt intenzivně testován v ostrém provozu (VR vlastněného) australského Perisheru, nacházejícího se nyní uprostřed sněhové sezóny.
Firma tají, jakým konkrétním způsobem bude čekací časy zjišťovat, protože systém se dál cizeluje. Jde však o technologii nezávislou na RFID čipu ve skipasech, který umí přečíst identitu každého zákazníka. Namísto toho budou využity na spodních terminálech účelově rozmístěné senzory, anonymně vysílající a příjímající Wi-Fi a Bluetooth signály z mobilů v kapsách u lanovek čekajících lyžařů.
Nejde o technologické prvenství, podobný typ aplikace už měří čekací doby na velkých letištích světa. V lyžování jde nicméně bez nadsázky o průkopnický krok na území Hic sunt leones.
V jistém ohledu tak skupina Vail Resorts – pokolikáté už – testuje za vlastní prostředky neznámé vody pro ostatní následovatele v oboru. Pokud se nápad osvědčí, ostatní střediska učiní během několika let to samé přes kopírák. Pokud ne, chytrácky se ušklíbnou a v duchu si představí ušetřené peníze. C’est la vie.
Lze nicméně racionálně předpokládat, že experiment vyjde a stane se novým uživatelským standardem rekreačního lyžování. Vail Resorts se málokdy pouští do projektů, jež se neotočí do praktického úspěchu.
Jinými slovy, aplikace se ukáže věrohodně použitelnou a zákazníci ji budou oceňovat. Jejich spokojenost by se měla projevit v lepším hodnocení uživatelského NPS ratingu, představeného zde v předešlém článku rubriky. Pokud ano, předpokládaná konverze do většího počtu opakovaných návštěv zaplatí investici do nelevného vývoje prakticky obratem.
Produkt EpicMix debutoval v roce 2010 svou základní verzí, v níž pomocí RFID technologie skipasů můžou lyžaři areálů vailské skupiny měřit svůj pohyb na svazích, počítat si statistiky (např. nakumulované převýšení, počet jízd lanovkou atd.) a sdílet je přes sociální média s ostatními, aniž by sundali lyže.
V průběhu následujících let přidal koncern VR k výchozí verzi produktu aplikaci EpicMix Photo (získávání a sdílení profesionálně pořízených záběrů ze svahů přes RFID skipas), EpicMix Racing (stahování digitalizovaných statistik svých amatérských závodních jízd), EpicMix Academy (uživatelská aplikace pro klienty lyžařských škol) a EpicMix Guide and Challenges (umožňující návštěvníkům navigaci v prostoru střediska a možnost soutěžit proti svým přátelům).
Každá nová aplikace je k výchozí verzi přidávána s dopředu naplánovaným dostatečným časovým odstupem, aby si lyžaři dostatečně zažili funkce předchozích verzí a necítili se zavaleni přehršlí platforem v jeden čas. Jde o chytrý přístup i z marketingového hlediska, kdy VR opticky už polovinu dekády přináší s každou sezónou významné nové vylepšení a rozšíření, na něž se lyžaři můžou těšit, rok o něm mluvit, řešit ho a tím de facto propagovat – a třeba jej mít i jako záminku k pořízení si Epic sezónky.
Bezdotykový RFID systém skipasů používají areály skupiny Vail Resorts už sedm let, krom dalšího umožňuje lyžařům nákup a/nebo dobíjení svých skipasů přes internet (včetně mobilních zařízení).
Tom
Autor analyzuje marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů branže.
Profesně činný v oblasti marketingu horských resortů od roku 1997.
Poskytuje mentoring českým a slovenským lyžařským střediskům.