K neuvěření, co za rozhodující informace bývá schováno za jediným nicotným klepnutím myší, které se neuskuteční – pokud k tomu konzumenta svého webového a/nebo emailingového obsahu nepřimějete. Tyhle marketingové poklady se zdají být zakopány na každém kroku.
Co mám na mysli? Ilustruju to na několika pobídkách lyžařských areálů, snažících se nalákat k sobě na závěrečné dny jarního lyžování co nejvíc zákazníků, myslících už asi víc na cyklistiku, kytičky a steaky grilované ve svých zahrádkách.
Typický aktivní americký lyžař dostává na týdenní bázi tucty vyžádaných emailingových nabídek od okolních skiresortů. Prakticky všechny přicházejí v úterý, středu nebo čtvrtek.
Pro nikoho v marketingu trochu usazeného nemůže být tohle rozpětí překvapením.
Jde o jinou věc. Obdržíte promo email resortu; je vyžádaný – v pořádku. Jenže častěji než ne, nejste právě připraveni se obsahu nabídky plnohodnotně mentálně věnovat.
Ať už řešíte cokoli přednějšího, velmi často v nevhodný čas příchozí nabídku – pokud ji vůbec očima projedete – odmažete pryč. Je to tak – neschováte si ji na potom, protože dobře víte, že žádné potom se ve vašem současném životě nenachází. A než kumulovat nabídky, na něž se stejně nepodíváte, to jste se je raději naučili odmazávat pryč okamžitě. A stejně rychle na ně zapomenout.
I když: škoda, že to nepošlou až pozítří navečer, to míváte přecijen volněji a už tušíte, jak na tom budete s časem na víkend.
A o to tu právě běží.
Dva lídři sociálního internetu se už to naučili. Facebook i YouTube zakomponovali do svých sortimentů uživatelských ikon zdánlivě jednoduchou a logickou funkci, jež dosud chyběla: „Chci si to přečíst/prohlídnout později – nezahodím to, ale schovám si.“
Možná by se měly stejnou věc naučit i jednotlivé horské resorty se svým emailingem.
Umožnit všem svým věrným lyžařům podívat se na starší obsah střediska čerstvýma očima.
Ilustruju na dvou typických emailingových kampaních středisek, lákajících lyžaře na závěrečný víkend na sněhu.
První z nich byla poslána ve čtvrtek, druhá ve středu. Rozesílací standard; nikdo přeci nechce nikomu nic posílat v pondělí a pátek, pochopitelně.
Anebo že by?
Co zkusit jít proti proudu a rozeslat obě nabídky v neortodoxní, kontroverzní pondělí? Kdy prakticky žádný jiný skiresort ani nanapadne něco posílat? A kdy tudíž přijdou osamocené, nepřehlédnutelné?
S trochu poupravenou grafikou, tedy. Doplněnou o řádek navíc znějící v kostce takto: „Nejste ještě připraveni na své víkendové plány? Nechte si znovu poslat nabídku v út/st/čt/pá“. (Kliknutím na příslušný den se příjemci autoresponderem nabídka ve vyžádaný termín odešle znovu.)
Viz grafika níže, doplněný řádek označen šipkami;
Výstupy takovéto mikroankety jsou marketingově cennější, než se může navenek jevit.
Středisko tak získá od své hromady nečitelných odběratelů srozumitelně čitelný a kvantifikovaný sortiment dní, v němž preferují své emaily dostávat. Absolutně unikátní, striktně směrem k resortu zacílená data. (Cojávím, třeba: čtvrtek 37%, středa 29%, úterý 11%, pondělí 8%, pátek 6%, sobota 5%, neděle 4%.)
Nadto, přidržíme-li se hypotetických údajů v závorce, středisko obdrží přehled, kdo je kdo. Dá-li si tu práci (s dnešními technologiemi už o žádnou extra práci ani nejde, všechno zařídí jediné nastavení autoresponderu), může rozesílat zákazníkům personifikované nabídky v den, kdy si to sami zvolili.
Projeví-li se takové rozsegmentované vyžádané rozesílání do vyššího poměru otevíraných/čtených emailů a zejména – do vyšší návštěvnosti u pokladen, nestojí těch extra pět minut práce (pro rutinního webdesignera) středisku za posouzení?
K nevíře, co dokáže zařídit jediné kliknutí navíc.
Tom
Autor analyzuje marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů horského byznysu.
Profesně činný v oblasti marketingu sportovních a rekreačních provozů od roku 1997.
Poskytuje specializované poradenství českým a slovenským lyžařským střediskům.
[Kontakt]