Historie systému SNS: Konec jedné éry

Tři roky poté, co Salomon vyvinul novátorský Prolink, vedení značky nastínilo, jak hodlá naložit se svým původním slavným systémem vázání SNS. Vozil jsem se na každé z jeho verzí.

V roce 2016 uvedl Salomon na trh svůj zbrusu nový systém vázání Prolink, plně kompatibilní s konkurenční technologií. Už tehdy to vzbudilo nevyhnutelnou otázku, co tento vpravdě revoluční krok bude znamenat pro tradiční systém SNS. Letos na to značka poprvé odpověděla – respektive odpověď veřejně naznačila.

Na letošních veletrzích, kde Salomon prezentoval své nové generace bot a lyží, jedna věc pozorným očím nemohla uniknout – všechny modely běžeckých bot byly k dispozici pouze s podrážkou Prolink. Prodejní manažeři značky vysvětlovali, že zatímco Salomon pokračuje v prodeji svých výchozích SNS produktů přinejmenším po další dvě sezóny, designéři značky se vývojem výrobků na legendární SNS platformě přestali zabývat. Na rok 2021 mají v (nově čínském) Salomonu volně naplánován mezník, z něhož se má značka rozhodnout podle aktuálního odbytu, zda bude držet (kdysi světu běžeckého lyžování vládnoucí) SNS výrobky dál v nabídce. Přičemž Prolink už nyní výrazně dominuje prodejům v každé z položek, kde je taková volba zákazníkům k dispozici.

Důvod k uživatelské preferenci nové verze před původní je nabíledni – výrobky Prolink jsou kompatibilní s konkurenčními systémy NNN a Turnamic. Dlouhé roky měli běžci na lyžích vryto do podvědomí, že boty Salomon (a jejich sesterská značka Atomic) mohou používat jen SNS vázání se širokou jednokolejnou hrázkou v ose platformy vázání, pasující do výrazného kanálku v podrážce boty. Současný Prolink, stejně jako historický systém NNN a nový Turnamic, je designovaný se dvěma slabšími hrázkami v platformě vázání. Ačkoli patent Prolinku se liší od chráněných verzí NNN (výrobce Rottefella) a Turnamic (vyrábí si Fischer a Rossignol), všechny tři systémy jsou uživatelsky zcela slučitelné.

Salomonův SNS debutoval v roce 1982 a hned slavně, ve Světovém poháru. Záhy jeho závodní verzi Salomon SR901 začali používat a vítězit na ní ti největší tehdejší šampióni jako Thomas Wassberg, Gunde Svan a mnozí další. V roce 1989 Salomon své vázání zcela přepracoval; změnil systém upínání a pod střed boty přinesl souvislou robustní 10 mm širokou hrazdičku. Vznikl tak slavný SNS Profil 911, zkraje devadesátých let v divokých pastelových barvách, na konci poslední dekády století pak všude po sněhu jezdily velmi populární „čmeláky“ Salomon Bumblebees.

V roce 1999 Salomon mnohé své příznivce překvapil (některé i zaskočil) a pod závodní verzi bruslicích i klasických bot přidal druhou kovovou příčku a středovou hrazdu vpředu rozšířil na 17 mm. Tato druhá příčka u bruslicího vázání SNS Pilot Skate držela kovovým ramenem na pantu, u klasických SNS Pilot Classic se při každém záběru mezi botou a vázáním odvíjel a zase navíjel textilní tkaloun; tedy dokud nenamrzl, přestal se navíjet a zaseklý překážel pod botou. Starší verze bot Salomon Profil fungovala v Pilot vázání, obráceně Pilot v Profilu nikoliv. Salomon se během několika let tohoto nepříliš povedeného experimentu s uchycením za druhou příčku v botě potichu zbavil.

Podle firemních zdrojů byl nejpopulárnější epochou pro SNS systém konec devadesátých let, kdy v černožlutých čmelákách jezdilo kolem 75 % závodníků ve Světovém poháru v čele s legendou legend Bjørnem Dæhliem. Proč se tedy, s tak neobvykle vysokou důvěrou sportovních hvězd, Salomon rozhodl SNS dále neinovovat a raději (po x-té) z gruntu celý systém překopal? Odpověď zní nepřekvapivě: aby do Salomonů mohlo co nejvíc lyžařů – tedy i všichni ti s výbavou odjinud.

Jde o stejnou filozofii uvažování, která před třemi lety spustila sériovou výrobu systému Prolink: naráz šlo svobodně měnit systémy a boty Salomon se mohly začít objevovat ve vázání Rottefella, případně systémově naopak. Jelikož dobře padnoucí bota dál zůstává nejkritičtějším požadavkem dobrého vybavení lyžaře a zejména závodníka a každá ze značek bot má v detailech svůj specifický tvar a zpracování, až na výjimky každému z vrcholových závodníků opravdu nejlíp padne bota jedné jediné značky. Salomon také zdůrazňuje, že univerzální Prolink ocení trenéři a servisní týmy při hektickém testování lyží různých sportovců využívajících odlišných systémů.

Prodejní čísla Salomonu Prolink dramaticky rostou a v současnosti několikanásobně převyšují odbyt SNS produktů, podle interních údajů z ústředí firmy. Značka neudělá výjimku ani pro své největší hvězdy, a tak do loňské sezóny poslední mohykánka, slavná Američanka Jessie Diggins, letos přestoupila na Prolink.

Mě osobně rozhodnutí Salomonu o blížícím se zániku legendy SNS nepřekvapilo – vnímám jej jako logický krok přirozeného vývoje pozoruhodné ságy této značky, kterou jsem nejvíc miloval v jejích pestrobarevných časech devadesátých let, kdy ji vlastnil tehdy agilní Adidas. Dobrovolným zrušením jedné nekompatibility nastávají nové poměry ve vybavenosti běžeckého lyžování – či se přinejmenším zjednodušují. A to pro zcela každého – od vrcholového sportovce po rekreanta. Bohulibé.

Sbohem SNS, skol a díky – stála ta nezapomenutelná a nezopakovatelná jízda historickými mezníky zatraceně za to!


↑ Legendární černožluté čmeláky Salomon SNS Pilot z přelomu století // SNOWbiz


↑ Slavná pionýrská řada SNS SR901 z osmdesátých let, kdy se začínalo experimentovat s bruslením na dnešní poměry v nízkých botách. Středová drážka v podrážce byla miniaturní a jen pod nártem chodidla, malá čtvercová podpatěnka byla zvlášť, přitloukaná hřebíčky. Revoluční systém upínání byl tak sexy od dosud známého trojzubce, do nějž se lyžař (natož lyžařský orienťák) pro led v podrážce nejednou neobul. Moje první lyžáky ze Západu, jež nešlo nemilovat // SNOWbiz


↑ V roce 1989 Salomon inovoval SNS do slavné verze 911 Equipe, u níž kompletně změnil systém upínání a přinesl souvislou robustní středovou hrazdičku SNS Profil probíhající pod celou botou. Byla divoká devadesátá léta, frčel MC Hammer a žluto-zeleno-fialová // SNOWbiz


↑ V roce 1999 Salomon v novém systému SNS Pilot znovu pozměnil tvar i rozměr středové hrazdičky, když rozšířil její čelní část z dosavadních 10 mm (horní snímek) na 17 mm a do podrážky boty přidal druhou kovovou příčku // SNOWbiz


↑ Poslední mohykánka Světového poháru na Salomonu SNS, slavná Američanka Jessie Diggins s věčně suchými předními zuby. Od letošní sezóny přestupuje na Prolink // Salomon Nordic

Přejít nahoru