Loga horských středisek: Šumava až po Chřiby

Na žádost jistého oborového subjektu se v této sérii zabývám logo-designem tuzemských horských středisek. Dříve krušnohorskými areály, lužickými a jizerskohorskými, krkonošskými, orlickohorskými, dnes jižním pásem Česka od Šumavy přes Vysočinu až na Chřiby.

↑ Ve svých hodnoceních dodržuju zásadu nehanět malým lokálním kopcům jejich dobře míněnou snahu; aplikuju ji tedy i v případě šumavské Kvildy. Ačkoli v jejich logu není nic k pochvale: má podprůměrnou typografii, ohraný kýčovitý motiv a nevhodné odstíny přímořského letoviska. Chrání jej však imunita malého areálku.

↑ Lipno si zaplatilo redesign značky u elitního tuzemského logo-ševce, studia Najbrt. Najbrt zřídkakdy vymyslí něco geniálního, ale téměř vždy dodá sebevědomý trendy-minimalismus, jenž dává smysl, bývá sterilně čistý a prostý chyb. Podobně na mě působí i lipenská najbrtovina – nejsem z ní unešen, natož dojat, ale nemám proti ní žádnou věcnou výhradu. (A tak by to nejspíš mělo být.)

Najbrt sám na svém webu připodobňuje svou lipenskou práci k symbolice turistického značení; to já z něj vnímám marínu a s trochou představivosti (a panákem do každý nohy) i celkový piktogram jezera. Ten Lipno používá i jako samostatný grafický znak spolu s červenou tečkou – tady už je to směrem k publiku hodně odvážné. Ale co – pokud Najbrti prodali Ostravě tři vykřičníky, proč by ne Lipnu tři kolečka. Celkově jde o moderní čistou značku hodnou přiměřeného respektu.

↑ Zadov používá logo České unie sportu, jež má solidní kompozici – nic otřesného, ani úchvatného. Oceňuju zejména symetrickou stavbu liter. Zadov je však bez autonomního loga – zbytečně, nepochopitelně.

↑ Možná dobře míněná snaha využít Áčko coby symboliku kopce se – ale hodně – nepovedla. Čárka dlouhé samohlásky vypadá poťouchle, invazivní znak zcela rozbil už tak neoslnivou harmonii nasázených liter. Nevhodně zvolený font, barvy o kus lepší než v případě Kvildy výše, ale stále nic skvoucího. Celkově velmi zlé, kandidát na bezodkladné přepracování. Za tohle by se nemělo na grafické průmce pouštět k maturitě. Srovnejte, jak originálně a bez ataku dobrého vkusu využil svého Áčka novomexický Taos; o kompoziční jednoduchosti i barevné volbě ani nemluvím.

↑ Takhle nějak si představuju zdařilé současné logo. První středisko, jež mělo kuráž přijmout za svůj znak prostou iniciálu. Litera M je jednou provždy jejich (či by být měla – podobně jako litera italské marmelády), včetně svobody kdykoli a jakkoli s řezem písma dál pracovat. Evokující symbol kopců pro někoho, či lesa pro jiného, významu pikta jen přidává; asociace je tu zcela jasná. Doplněno příjemným zeleným odstínem a skvěle čitelným, precizně prostrkaným fontem. Geometrie, kompozice – všechno sedí. Jednoduché, čisté a výrazné, na sto honů rozpoznatelné (například v rohu TV obrazovek Panorama zpravodajství – srovnejte s logy ostatních vysílaných středisek). Konečně někdo!

↑ Jednoduchostí a čistotou se nedá nic zkazit. Důkaz, že ani malý skiareál nepotřebuje imunitu proti kritice. Dobře čitelný, rázný font bez chyb, lapidární motiv s vtipem, konzervativní, poctivá barva, šmrncovní zarovnání značky zprava. Proč ne? Staromódně dobré jak povidlové buchty od babičky.

↑ Tohle naopak dobré není. Nemotorný font písma, rádoby vtipné vyřešení RA uprostřed místopisného názvu nikdo neznalý nepochopí a bude číst jako Jimamov. Bezdůvodné nabílení pravé a levé spodní litery – asi jim zbylo na dně kýblu trochu vápna – jen podtrhuje bezradnost. Originální možná, srozumitelné, čitelné ani vzhledné vůbec.

↑ Pikto solidní (ač žádný zázrak), typo podstřelené, neadekvátní k mohutnému motivu. Barevnost fajn. Název bych zesrozumitelnil, ztuzemštil. Další logo, co by mělo být posláno do ozdravovny.

↑ Na malý areál vhodné a solidní řešení. Netuctový název vysázeli netuctovým fontem a odpustili si kopečky, sluníčka a vločky. Tohle budou používat konzistentně a každý jejich značku rozpozná. A tak je to spravne, tak to ma byť.

Závěrem něco tuzemského čórkaření bez komentáře, poněvadž si žádný nezaslouží.

↑ (Juventus Jarcová je komentován na typografickém webu Font.)

Příště přes Jeseníky do Beskyd.

[kontaktlink]

Disclaimer: veškeré hodnocení je ryze subjektivního charakteru a více než o kvalitě logodesignu může vypovídat o autorovi samém.
Grafika: střediskové PR materiály výhradně pro účely oborové analýzy

Přejít nahoru