Nový běžecký areál Lesná v Krušných horách a uzavřený testovací okruh v něm,
šestnáct optimismem i zvědavostí nabitých prominentních testérů ze všech
koutů Česka a zhruba stejně početný servisní personál. Přející počasí na
sklonku vydařené a na sníh štědré zimní sezóny, dobrá nálada mezi výrobci a
obchodníky a přes 60 párů prototypů nových lyží od nich. V druhé polovině
března náš časopis zjišťoval, které značky běžeckých lyží budou nejspíš
sbírat medailové posty i vévodit prodejním statistikám, a proč, na unikátním
třídenním Swix Nordic Skitestu 2009.
Proč vůbec testovat?
Mnohého lyžaře či lyžařku jistě přepadne myšlenka, jaký vůbec mají
organizované testy běžeckých lyží význam a vypovídací hodnotu. Vždyť jejich
výsledky jsou poplatné výhradně sněhovým a povětrnostním podmínkám panujícím
danou dobu v místě konání, a testovaná paleta modelů, které bývají k
dispozici, může být v řadě ohledů nekompletní. Sebepečlivěji vybraná sestava
testérů nemusí a pravděpodobně nebude reprezentovat náš vlastní optimální
modelový vzor co do výkonnosti, techniky jízdy či tělesných parametrů.
To když necháme stranou pochybnosti, zda všichni testéři hodnotí lyže
nestranně, bez ohledu na případnou profesní příslušnost či jen osobní
náklonnost k té které značce.
A i kdyby se nám nakrásně nic z výše uvedeného
nezdálo být problémem, stále půjde o subjektivní pocity a názory druhých
lidí, které se mohou – avšak nemusí – podobat vnímání našemu.
Jenomže, jakou máme alternativu? Je snad lepší běžky vůbec netestovat, či
výsledky takovýchto spotřebitelských testů ignorovat, přehlížet? Bezpochyby
existují lyžaři, kteří to dělají – kteří považují jakékoli organizované
testy za pouze další módní vlnu běžkařského průmyslu v řadě. Podobně bychom
ovšem našli lyžaře na druhém konci pomyslného spektra, kteří výsledky testů
studují skrz naskrz, pojmou je jako dogma a při nákupu nových lyží se budou
řídit výhradně jimi. Další mají svou oblíbenou značku, na kterou si nedají
sáhnout a jen trpělivě čekají na nový model, o němž mají jasno už rok
dopředu. Ještě jiní dají na svůj závodnický idol či reklamní celebritu,
sponzorovanou těmi kterými barvami. Taky tu jsou samozřejmě tací, u nichž
bude mít rozhodující slovo prodejní cena lyže, nezávisle na značce nebo
modelu, bohužel mnohdy i na vhodné délce či tvrdosti.
A pak jsou lyžaři – a ze srdce vám fandím, ať do této skupiny patříte i vy
osobně – kteří si z výše uvedeného přejmou větší či menší mix toho svého,
ale rozhodující ortel bude patřit jejich vlastnímu, osobnímu testování.
Lhostejno zda formou zápůjčky v prodejně, horském či putovním testcentru
značky, anebo právě na každoročním veřejném Nordic Skitestu. Ať tak či onak,
znát výsledky našeho Skitestu – či ještě lépe – mít toto vydání magazínu s
výslednými parametry po ruce při vlastním nákupu v obchodě, by nemělo být v
žádném případě až tak na škodu, souhlasíte?
Text: Tom Řepík
Vyšlo v printu NORDIC #11, 2010