V reakci na pár dní starý článek zmiňující (mezi dalšími) Jima Cramera mi přišlo několik víc-či-míň protestujících reakcí, co že na ikoně JC vidím tak závadného – obzvlášť, když ho ve svých dřívějších US akciových textech zmiňuju či cituju.
Moje stručná odpověď může znít následně; na JC vnímám závadného zhruba asi tak – všecko. A je pravdou, že jsem jej v začátcích jeho nové mediální kariéry okolo milénia zmiňoval/citoval – vždy však v kontextu někoho, kdo si udělal ze své oportunistické připrasenosti k Wall Streetu vlastní showbyznys věrohodný asi jako humor nebo hubnoucí programy Petra Novotného či Haliny Pawlowské v mikropoměrech naší kotliny.
Můžu nicméně svůj postoj k osobě JC vysvětlit dál za tento svůj povrchní štěk.
Předně – pro čtenáře, neznalé souvislostí: toto je investiční TV guru Jim Cramer ve své globálně slavné show na CNBC, ve vší své pompézní, přehrávané odvázanosti, s níž řeže a solí do živého masa na účet ostatních;
https://www.youtube.com/watch?v=MKpZcyHumQ0
Nyní trocha ne-už-zas-tak-pompézní historie.
Jim si založil svou poradenskou firmu, The Street, Inc. někdy v roce 96, aniž by o ní kdo potřeboval či toužil vědět.
Jenže.
V květnu 99 šel Jim se svou firmou public na technologickou Nasdaq burzu, těsně před splasknutím dotcomové bubliny. (Tehdy si chodil na burzu pro investorské peníze k propálení kdokoli měl za jménem příponu .com). Jim se tak napakoval multimiliony z IPO, z nějakého telemarketingového call centra přelanařil tři stovky zaměstnanců a naučil je produkovat horký vzduch zabalený do staniolu exluzivního poradenství od prominentního Wall Street insidera.
V 11/1999 udělala internetová bublina své zlopověstné prásk a akcie jeho firmy šly pod zem spolu s většinou ostatních dotcomových nesmyslů.
Modrá cenová lajna na tomto grafu ukazuje vývoj Jimova The Street, Inc. (NASDAQ:TST) od počátečního IPO upsání na burzu doteď. Pro férový kontrast, přidal jsem červenou cenovou linii opisující kontextově relevantní vývoj hodnoty oborového Nasdaq indexu, jenž si veškeré své ztráty z kolapsu internetové bubliny během následujících 15 let odmakal.
Na rozdíl od Jimova TST, jak vidno.
Všimněte si v modrém grafu Jimovy depresivní nížiny jakéhosi náznaku pahorkatiny v letech 2006-7. V té době se Jimovi podařil po IPO druhý majstrštyk v životě. Zasvěcenější už tušíte: Jim se vprasil do přízně CNBC a získal dodnes běžící taškařici, pořad Mad Money. Nefalšovaný Ein Kessel Buntes západní polokoule.
Co se zdálo být (i mně) závanem čerstvého vzduchu v době kolem vzniku programu, nemohlo vydržet zábavné a informativní ve stále stejném formátu dlouhé roky a roky potom. Stejně to viděla i veřejnost: z pahorkatiny 2006-7 se cenový reliéf TST akcií vyžehlil do ukázkového flatlandu, nezadržitelně klouzajícího k pobřeží mořské hladiny.
Tož toto je vjem hodnoty žoviálního klauna Jima Cramera krapet míň povrchním pohledem.
Pokud stále nestačí, použiju jeden konkrétní argument z nedávné doby, pro lepší – praktickou – ilustraci mého (stále výsostně subjektivního!) vhledu.
Na videu níže ve své televizní relaci pomocí naoko zasvěceně znějících argumentů (dodaných/konzultovaných propagovanou firmou samotnou, jak jinak!) láká průměrně a podprůměrně znalé amigos do nákupu akcií britské farmaceutické společnosti GW Pharma (NASDAQ:GWPH), zaměřené na produkty z marihuany, z čehož si neodpustil namixovat náležitě kontroverzní kontextový koktejl.
Od první do poslední vteřiny vstupu je silně bullish, za zadkem mu celý pořad svítí sugestivní Flying High obrazovka. Málokterá sebebohatší firma by si dovolila zaplatit takto dlouhou reklamu v nejlepších časech na nejlepší stanici – to už by zřejmě posoudila legendární Super Bowl primetime. (Zato Czech Tourism se svým stupidním Czech Republike konceptem na CNBC i jinde nazdařbůh propaloval stamiliony státních korun; ale to sem nepatří.)
Oč jde, je zjevná prostituce Jima Cramera coby nestoudné PR hlásné trouby představovaných firem, včetně zde ilustrované GWPH. (Tak jako žádná nevěstka nechodí zadarmo, nechodí ani pan JC.)
Následující video je z Jimova pořadu Mad Money na CNBC z května 2014, na téma „Kupujte lidi GWPH, buďte jako já!“
Nyní zkontroluje, co se stalo s akciemi GWPH. Šipkou je označený Jimův pořad na CNBC, následoval typický krátkodobý kolotoč související publicity. Jimův humbuk vyvolal vlnu umělého nákupního zájmu, co na tom že nejvíc u instalatérů, uklízeček a ilegálních překladačů kamionů. Typicky pořizovali akcie hádám za $90+, možná i nad 100 babek.
A když si prach z Jimovy TV show sednul? Sami vidíte.
A to v době, kdy je Nasdaq uměle držený na své all-time-high. Jak se asi Jimovým tipům povede, až bublina bouchne? Sami zkontrolujte za rok, za dva.
A tohle dělá JC pořád dokola. Tohle je jeho showbyznys. Agenda televizních neříkačů pravdy, bohatě honorovaných propagovanými firmami, vše zamaskováno do Jimova kašparství a břitké ironie.
Nyní – v takovéto úrovni Jimovi jeho bullshit baští kdekdo.
Jenže jenže.
Čas od času, když k něčemu vážnému dojde, nedotknutelného Jima (v předtáčených relacích TOLIK uvolněného a žoviálního) si troufne konfrontovat s jeho píárovým bullshitem někdo relevantní v živém vysílání, jež nelze vystříhnout. Jako níže Sylvian Raynes při provalení aféry s fixlováním banky Goldman Sachs, které se JC během let napíároval až běda.
Pak se věci začínají ukazovat v krapet jiném světle. Jimův ostrovtip a nadhled jdou v mžiku do podobných míst, v nichž má nejspíš zastrčeny akcie své TST.
(Mimochodem, Dow za 11,000 – rajcovní vzpomínka na 2010. Rád bych tu větřil nějaké deja-vu.)
Pointa?
Chcete tyhle lidi brát v potaz, dokonce podle nich investovat? Poslužte si.
Pokud jde však o mě, já si budu používat svůj selský rozum a svůj úsudek. Stejně, jak jej používám při volbě, co a jak budu jíst, jak se budu hýbat, jak – v rámci, jenž můžu ovlivnit – budu vypadat. A neohlížím se, co na to Petr Novotný nebo paní Halina.
Tom