Archiv pro rubriku: Horský byznys

Tom v minulosti profesně analyzoval marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů horského byznysu. Je předním oborovým opinion makerem a průkopníkem zodpovědného marketingu v tuzemské horské branži. Prosazuje udržitelnost jako důležitý PR nástroj; zasazuje se o kultivaci vztahů všech klíčových zájmových skupin v odvětví – turistů, provozovatelů, ochranářů, marketérů, developerů, managementu a legislátorů – a jejich odlišných vlivů na prostředí hor.

Hřebík co kouká, dostane kladivem

V roce 1964 hostil světovou výstavu EXPO New York s ikonickým 12patrovým globem Unisphere, u nějž se – což málokdo ví – i lyžovalo. Vermontský skiresort Okemo tehdy instaloval na dohled od obří ocelové zeměkoule mobilní lyžařskou chatu se sedlovou střechou prodlouženou až k zemi, pokrytou skluzným plastovým povrchem. Na střeše mladá lyžařská instruktorka na […]

Dostaňte mě dolů!

I když nové technologie stále více snižují počet i dobu zastavování vleků a lanovek během jejich provozu, vyplatí se, aby střediska měla připravený akční plán evakuace svých dopravních zařízení. V prosinci 2010 se ve vysílačkách personálu amerického střediska Sugarloaf ozvalo nouzové hlášení: na jedné z neodpojitelných dvojsedačkových lanovek se 162 křesly došlo k provozní havárii, […]

Toto je nejspíš neslavnější skistřediskový slogan na světě. Jak zní ten váš?

Zatímco název a logo má každé tuzemské středisko, svůj slogan zatím málokteré. Polepšit! Nedávno jsme se šéfem jistého skiareálu seděli nad jejich možným novým sloganem, mimo dalšího. Mezi řečí mě napadlo, že skiresort bez sloganu je jak lyžař bez holí: obojí lze oželet, není to ale ono. Dobře zvolený slogan může (a měl by!) být […]

Střediskové gastro: Trefa do černého

Zlopověstná pandemie přinesla krom spousty zlého i řadu inovací, které i nadále svižně mění střediskové gastrozážitky – nezřídka k lepšímu. Vzpomeňme na dobu před rokem. Restrikce a hodně neznámého souvisejícího s pandemií covidu způsobily, že mnozí byli jak na příslovečném trní a přemýšleli o všem možném, včetně toho, jak by horská střediska měla řešit stravovací […]

Zpět do nové školy

Pandemické okolnosti bezprecedentně uspíšily pozitivní změny ve fungování střediskové výuky sněhových sportů. Poslední zimní sezóna 2020–21 si vyžádala revize způsobu fungování lyžařských škol v dosud nevídaném rozsahu. V řadě oblastí – od důrazného zavádění digitálních technologií až po významné změny ve skladbě svých produktů – vypadá řada škol před novou sezónou z gruntu jinak. Skeptikova […]

Směr: budoucnost

Naslouchání rozhovorů mezi zákazníky horských středisek za účelem pochopit nadcházející sněhovou sezónu (sezóny). V podnikání se často sestavují plány na základě toho, co se odehrálo v minulosti. Historické údaje bývají bezesporu poučné a pomáhají při rozhodování. Ale další užitečnou a pronikavou strategií, kterou mohou provozovatelé, marketéři a tvůrci značek využít pro své plánování, je naslouchání […]

(Placené) dovádění na sněhu

V kalifornském lyžařském středisku Mountain High představuje obyčejné lidové hraní si na sněhu hlavní zdroj příjmů. Představte si, že jste nikdy neviděli moře. Jednou k němu pak přijedete, procházíte se po pláži a nemůžete se nabažit libých pocitů. Pak někdo přijde, vrazí vám do rukou surfařské prkno a poradí vám, abyste se vydali na strašidelně […]

Celoroční skipasy

Nový oborový trend, kdy tradiční zimní návštěvníci horských středisek slyší na letní výhody. Před pár lety horské středisko Camelback v americké Pennsylvánii ve snaze podpořit prodej svých letních permanentek přidalo ke každé coby bonus zdarma jeden denní skipas a vstup na snowtubing. Nikoho to však příliš nezajímalo. „Naši letní návštěvníci nevyužili žádný z našich zimních […]

Elektrina zo zasnežovacieho systému

Stále viac horských stredísk investuje do trvalo udržateľných riešení zasnežovania. Spoločnosť TechnoAlpin poskytuje prostriedky a know-how na to, aby bolo možné využívať zasnežovacie systémy aj na výrobu elektriny. Zasnežovacie systémy majú v podstate všetky komponenty, ktoré sú potrebné na výrobu elektriny. Inštaláciou vodných elektrární v strojovniach ponúka TechnoAlpin inovatívnu možnosť efektívneho využitia existujúcich infraštruktúr. Celoročné […]

Vaše líné partie nás budou nenávidět

Tímhle obskurním sloganem doprovází tradicionalistické Sun Valley své reklamní vizuály posledních několika let. Inzertní kampaň ikonického horského střediska má zajímavou a poučnou genezi. Před několika roky jsem tuhle jejich kampaň zpola bulvárně potřel dehtem a posypal peřím ve SNOW 84 v přehledu marketingových produkcí středisek Druhá myš bere sýr. Doslova jsem tehdy napsal; Nejpromrhanější rozpočet […]

Co se stane ve Vegas, zůstane tam: časuvzdorná lyžařská nostalgie znovuzrozeného resortu

Jde-li o branding, a nejen geografický, v mnoha ohledech jsem staromilským příznivcem toho, čemu se říká retro nebo vintage. Klasické, staromódní grafiky. O Sun Valley jsem tu ale psal nedávno, dnes bude řeč o Las Vegas, respektive jeho lokálním lyžování. A jeho retro značce. Lapidárně pojmenovaný „Las Vegas Ski & Snowboard Resort“, slabou hodinku od […]

Nové paradigma pronájmu

Pomohou provozní úpravy z minulé sezóny trvale proměnit půjčovací proces z těžkopádného a nepřehledného na snazší a efektivní? Při cestě návštěvníka horského střediska z parkoviště na sjezdovku se proces zápůjčky výbavy nejednou změnil v klopotnou anabázi. V průběhu let experimenty a inovace v oblasti služeb zákazníkům urazily nemalý kus cesty vpřed, právě aby usnadnily a […]

Marketing nového normálu

Pět možných stavebních kamenů pro vytvoření horskostřediskového marketingového plánu nové generace, přizpůsobeného změněnému spotřebitelskému i pracovnímu prostředí. Bez nadbytečného dramatizování lze říci, že obor ještě nikdy nečelil tak nevyzpytatelnému období, jako tomu nadcházejícímu. Zejména proto, že zatímco jakýkoli vývoj v očekávání a zvyklostech spotřebitelů býval v minulosti hrou pověstných centimetrů a jednotlivých procent, nyní jsme […]

Krizová komunikace: Nejíst to tak horké

Deeskalační strategie zákaznických konfliktů jsou důležitou součástí zaměstnaneckého výcviku v řadě horských středisek odjakživa, v této koronakrizové éře však nabírají na obzvláštní důležitosti. Se vším souvisejícím stresem a politizací pandemických okolností lze předpokládat, že personál středisek začne čelit více konfliktům než kdy dřív. Vědět, jak uklidnit nespokojeného návštěvníka střediska – anebo i kolegu zaměstnance – […]

Internetový prodej skipasů

Prodávání skipasů online stimuluje objem realizovaných předprodejů, lyžařské podnikání činí předvídatelnějším a pomáhá sběru zákaznických údajů. A co stimuluje online prodeje? Dynamická cenotvorba. Horská střediska všude na světě rapidně přecházejí na elektronické verze svých prodejních procesů. Ať už jde o jednoduché prodejní nástroje k odbytu sezónních skipasů nebo sofistikované, vysoce dynamické cenové strategie implementované na […]

Společnost Vail Resorts prodala přes 2 miliony nových sezónek

Korporace hlásí 76% nárůst prodeje permanentek oproti období 2019-20, což představuje zhruba o 900 000 sezónek více. Vydělat chce přes tři čtvrtě miliardy dolarů. Rozhodnutí společnosti Vail Resorts (VR) snížit cenu svých Epic Passů o 20 % (obšírněji jsme psali ve SNOW 134) podnítilo 2,1 milionu lyžařů k nákupu těchto permanentek, které zahrnují jak předem […]

Znovuobjevení zákaznických služeb

Celoplošné zavádění digitálních technologií a související změny v provozu středisek přinesly revoluci v oblasti zákaznického servisu a viditelně vylepšily proces od výstupu z auta k nasednutí do lanovky – pro návštěvníky i personál. Po zimě – v historii odvětví bezesporu nejdivnější – plné měnících se pravidel, zmatků a dezinformací, chaotického otevírání a zavírání, roušek a […]

Inspirace z USA: Vyprodaná nejistá sezóna

Vzhledem k nejistotě uplynulé covidové sezóny se většina amerických středisek vyrovnala s omezením kapacity tím, že sama omezila počty jednodenních vstupenek – což vedlo k prudkému nárůstu prodejů skipasů, spoustě vyprodaných dní a celkově rekordní návštěvnosti. Na jaře začala střediska představovat tradiční nabídku permanentek na příští sezónu. Většina omezí jejich počet, mnohá zvedají ceny, jiná […]

Emoční marketing: Ne co, ale proč

Emoční marketing sahá daleko za pouhé popsání produktu nebo služby a má moc vytvořit pevné a trvalé spojení s cílovým publikem. Marketingové studie houfně naznačují, že emotivní reakce na reklamu významně větším dílem závisí na záměrech konzumenta než na samotném obsahu reklamního sdělení. Dává to smysl: emotivní spojení se nám dějí proto, že jsme lidské […]

Bezkontaktní technologie: Nedotýkat!

Přítomná pandemie by měla být katalyzátorem pro přehodnocení provozních procesů skiareálů a zavedení technologií nabízejících lepší budoucí zákaznickou zkušenost, covid necovid. Předsezónní rozvahy a plánování, jež každoročně rutinně probíhají v lyžařských střediscích, se letos rozhodně ubíraly odlišným směrem než kdy dřív. Vedení řady skiareálů se uvolilo pomyslně se zastavit, zhluboka se nadechnout, posadit se se […]