Archiv pro rubriku: Horský byznys

Tom analyzuje marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů horského byznysu. Je předním oborovým opinion makerem a průkopníkem zodpovědného marketingu v tuzemské horské branži. Prosazuje udržitelnost jako důležitý PR nástroj; zasazuje se o kultivaci vztahů všech klíčových zájmových skupin v odvětví – turistů, provozovatelů, ochranářů, marketérů, developerů, managementu a legislátorů – a jejich odlišných vlivů na prostředí hor.

Marketingový průzkum mezi zámořskými skiresorty: Instagram

Kolega Gregg Blanchard z americké centrály Inntopie se letos v létě pustil se do unikátní marketingové studie. Oslovil bezmála stovku horských středisek v Americe se specifickou sadou dotazů. V minulém článku jsem pospsal výsledky týkající se Facebooku, dnes se budou týkat Instagramu. Efektivita Instagramu Na rozdíl od minulého názorového nesouladu v případě Facebooku, zde se […]

Marketingový průzkum mezi zámořskými skiresorty: Facebook

Můj oborový kolega Gregg Blanchard z americké centrály Inntopie si letos v létě vyhrnul rukávy a pustil se do unikátní marketingové studie. Oslovil bezmála stovku horských středisek v Americe se specifickou sadou dotazů. V tomto článku začneme dotazy týkajícími se Facebooku. První se týkal efektivity Facebooku; Zde může překvapovat nedostatek konsenzu; 57 % má za […]

Nakolik ovlivňuje modla oboru – sněžení – chování lyžařů?

Bez sněhu by horské odvětví přetěžko mohlo existovat. Jak známo, lyžařští srdcaři pro sníh dýchají; nakolik však skutečnost, že ve skiareálu sněží dnes a ne včera nebo zítra, ovlivňuje jejich chování v daný den? Kolega Gregg Blanchard z americké centrály Inntopia přišal s dosud nepoužitým přístupem; identifikoval běžné chování lyžařů – příjemců vyžádaného emailingu středisek, […]

Made in UA

Východní Evropa si dlouhodobě upevňuje svou pozici globálního výrobce lyží. Z posledních ucelených výstupů Evropského statistického úřadu Eurostat (za rok 2016) vyplývá, že státy EU exportují 3 miliony párů lyží a snowboardů a asi polovinu takové kvantity nadto importují na své trhy zvenčí Unie. Bezmála polovinu (49 %) vykrytí těchto odbytů má na svědomí Ukrajina, […]

Rentálové koloběžky: Nakopni to z kopce

O čerstvých trendech vybavení horskostřediskových půjčoven jsem si povídal s Janem Vláškem, tuzemským dovozcem legendárního finského brandu Kickbike, průkopníka v oblasti sportovních koloběžek. Nebudu, Honzo, předstírat, že já to o tobě nevím, nějakej čas jsme se potkávali ve sportu. Ale pro představení zdejším čtenářům z řad personálu skiareálů – jsi mistr světa v závodním koloběhu, […]

Beconta: Sága židovského uprchlíka

Zhruba 90 procent produkce lyžařského materiálu má dnes mezi sebe rozděleno několik nadnárodních korporací s vlastními distribučními filiálkami v jednotlivých zemích. Během poválečných dekád však prudce se rozvíjející obor obsluhovaly malé nezávislé firmy, nezřídka v zastoupení jediné osoby – svého majitele. Jedním z takových solitérních importérů byla newyorská společnost Beconta, jejíž barvitý příběh ilustruje horskou […]

Z fabriky k lyžařům

Krátce po skončení druhé světové války se podruhé narodilo lyžování – tentokrát už jako regulérní průmyslové odvětví. Výrobci vybavení se v novém světě učili hledat cesty, jak dostávat své produkty k zákazníkům. Neúprosný časový rozvrh sněhové sezóny diktoval prodejcům mít naplněné regály hned zkraje podzimu, aby se zákazníci stihli pohodlně vybavit v předstihu před prvním […]

V kterou hodinu posílat horskostřediskový emailing?

Jedna z kardinálních otázek, jež odjaktěživa nedávají zaspat střediskovým markeťákům; a nepochybně i většině filozofů světa (těm od dob, kdy přišli na to, že filozofování neobsahuje fyzickou námahu). Marketing skupiny Inntopia vytřídil běžný střediskový emailing (newslettery a ostatní jednorázovou komerční poštu) 57 severoamerických horských resortů během posledních tří let. (Do analýzy nebyly zařazeny sněhové reporty, […]

Technologie Snowfactory v retrospektivě sezóny

Zvolna končící sněhová sezóna 2017/18 nebyla pro Snowfactory, průkopnický systém produkce sněhu při plusových teplotách od italského výrobce TechnoAlpin, ani krátká, ani nudná. V tuzemských střediscích se zabydlela už čtvrtá instalace této revoluční technologie v řadě, čímž Česko potvrdilo svůj primát světové štiky ve využívání špičkových zasněžovacích technologií. Věci se tu začaly dít už uprostřed […]

Nový Ikon Pass je tu. Stand up for the Champions

Očekávaná přímá konkurence vyhlášená vailské globální sezónce Epic přichází na trh přesně na čas – krátce před započetím předprodejů pro nadcházející sezónu 2018/19. Jak jsem psal v nedávné analýze globalizujících se oborových poměrů, bylo jen otázkou taktického načasování, kdy bude produkt nově založeného konsorcia AMC (Alterra Mountain Company) aspenské matky KSL Capital Partners představen. Sezónka […]

Akcelerující globalizace horského byznysu: Mantra osobodní

Počítání lyžařských dní se stalo primárním barometrem ekonomického zdraví branže – jakýmsi hrubým domácím produktem horkého byznysu. Základní kámen fenoménu počítání lyžařských návštěv byl položen v roce 1979, kdy americká asociace horských středisek prvně shromáždila data z významné většiny skiareálů USA. Statistici se tehdy dobrali k součtu padesáti milionů lyžařských návštěv za sezónu. Toto číslo […]

Marketingové trefy a minely 2017: zahraničí

Marketingové zásahy a občasné přešlapy od horských resortů v tuzemsku i zahraničí. Horský kancl Pro mnoho lidí přístup „pracovat i žít naplno“ může znamenat brát si práci s sebou do hor. Aby nemuseli odpovídat na emaily z křesel lanovek anebo vyřizovat telefonáty v hlučném prostředí střediskové restaurace, provozovatel Vail Resorts testuje ve svém kalifornském areálu […]

Marketingové trefy a minely 2017: tuzemsko

Marketingové zásahy a občasné přešlapy od horských resortů v tuzemsku i zahraničí. Nic, co byste už neslyšeli: marketing je neustále se vyvíjejícím živočichem a je prakticky nemožné udržet zcela krok s posledními trendy, příležitostmi a zákaznickými preferencemi. Nic z toho však většině horských středisek nebrání, aby držet krok zkoušela – některá úspěšněji, jiná míň. Kreativita […]

Pro včasnou zimu

Technologický pokrok činí soudobé technické zasněžování čím dál účinnějším a nákladově efektivnějším, už i v marginálních podmínkách. Na první pohled jde o třeskutě jednoduchý recept: vezměte vodu, smíchejte s trochou vzduchu, dejte zmrazit a vrhněte do vzduchu – máte sníh. V reálném světě je ale k nevíře, jak komplikovaný tenhle triviální recept může být. Na […]

Do banky na lyžích

V rámci partnerství se slavným skiresortem Whistler-Blackcomb nechala kanadská banka CIBC vytáhnout přes 2,5 metru vysoký a přes 2 tuny vážící bankomat na střediskový kopec a zaparkovala jej před Roundhouse Lodge v bezmála dvoutisícové nadmořské výšce. Na různá prvenství navyklý resort svou neobvyklost propaguje – jak jinak – coby první (a jediný) ski-thru bankomat na […]

Mlčeti zlato, občas

Před několika lety zůstala v kabince killingtonské lanovky v americkém Vermontu pasažérka zavřená na asi pět hodin, než ji obsluha objevila a pustila ven. Věc šla – jak taky v Americe jinak – k soudu. Vloni na podzim porota žalující pasažérce přiřkla odškodné 750 tisíc dolarů, zhruba 20 milionů korun. Soudní verdikt poprávu vyděsil všechna […]

S politikou jděte někam

Určité názvy sjezdovek ve střediscích mají své historické konotace, jiné jsou nejspíš bohapustě smyšlené, zato občas hodně zábavné. Některá jména tratí vzbuzují emoce a stimulují představivost; třeba takové Čelisti smrti, Nahá dáma nebo Ďáblův rozkrok. Jistá sjezdovka v americkém Deer Valley ale znenadání počala brnkat na strunu politické citlivosti některých lyžařů: nese totiž krátký název […]

Střediskové prodejny: Držet svou lajnu

Lyžařské obchody nenápadně mizí z ulic měst. To otevírá šance provozovatelům horských středisek. Prodej sportovního zboží není snadným byznysem za žádných okolností; provozovny v horách mají život o to těžší vinou sezónnosti a silné závislosti na počasí. Střediskové prodejny nicméně vládnou mocí posílit a rozšířit povědomí o značce resortu. A se stále se snižujícím počtem […]

První skiresorty záměrně oddalují své otevření. Rodí se nový trend branže?

V oboru dosud platilo za výsadu, dokázal-li skiareál (aspoň ten americký) otevřít už na listopadový svátek Díkůvzdání. Kdeže však staré sněhy jsou. Významný aljašský skiresort Alyeska letos vědomě neotevře na Díkůvzdání jako dosud tradičně, nýbrž svůj opening o tři týdny zpozdí až na termín před Vánoci. Rozhodl se tak už v létě. Argumentuje nepříznivě se […]