Archiv pro rubriku: Horský byznys

Tom analyzuje marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů horského byznysu. Je předním oborovým opinion makerem a průkopníkem zodpovědného marketingu v tuzemské horské branži. Prosazuje udržitelnost jako důležitý PR nástroj; zasazuje se o kultivaci vztahů všech klíčových zájmových skupin v odvětví – turistů, provozovatelů, ochranářů, marketérů, developerů, managementu a legislátorů – a jejich odlišných vlivů na prostředí hor.

Profesní výcvik vlekařů

Obsluha vleků to ve skiareálech nemá lehké: slouží celou zimu v první linii zákaznického kontaktu při notoricky se opakujícím procesu, za nevelkou mzdu. Žádný div, že se tato pracovní pozice běžně potýká s nadprůměrnou fluktuací. Přitom vlekaři jsou stěžejním spojníkem mezi střediskem a jeho hosty. Každý lyžař, který jede na vleku či lanovce, zažívá každý […]

Střediskový sponzoring: Horští amabasadoři

Oficiálně deklarovaná podpora sportovců horským střediskem se může synergicky vyplatit všem dotčeným stranám, pokud každý rozumí své roli a z ní plynoucím závazkům. Skiareály se rozhodují sponzorovat talentované lyžaře z ne nepodobných pohnutek, proč velké značky využívají věhlasu profesionálů, aby propagovali jejich produkty. Středisko chce veřejně spojit své jméno s potenciálně populární osobností, zatímco mladý […]

Nábor zaměstnanců: Jen zdravý rozum

Případová studie, jak proměnit běžnou svízel nedostatečného naplnění zaměstnaneckých stavů v luxus vybírat si pracovní personál z čekacího seznamu. Najít dostatek zaměstnanců pro zimní provoz horského střediska dokáže být – a typicky bývá – pořádný problém. Zaměstnanecké kvóty jsou obvykle vysoké, množina slušných zájemců o práci setrvale nízká. Ať už do lyžařské školy, půjčovny, na […]

Horskostředisková zaměstnanost: Vnitřní boj

Všude na pracovním trhu zuří bitvy o talenty, v horších případech o prostou námezdní sílu. Na bitvách uvnitř vaší organizace záleží ze všeho nejvíc. Lhostejno, jak si stojí makroekonomická čísla statistik zaměstnanosti (a/nebo jak jsou pravdivá), najít dobré lidi pro pracovní místa v horské branži si vyžaduje spolehlivou strategii, neustálé úsilí a nejspíš ještě pořádný […]

Sněhové zpravodajství skiareálů: Podmínky proměnlivé

Včasné, přesné – a pravdivé – sněhové zpravodajství je kritickým musem dlouhodobě úspěšného horského střediska. Mnoho provozů na to teprve přichází. Co ve zpravodajství o stavu sněhové pokrývky skiareály anoncují, je samovysvětlující a vesměs konzistentní; jak, kdy a kudy však tento vzkaz komunikují, bývá naopak překvapivě rozličné. Sněhový report může mít formu detailního zápisu rozšiřovaného […]

Provoz lanovek: Jakou máte kapacitu?

Máte představu, kolik z vaší optimální obsazenosti lanovek vám ubírá neefektivní provoz? Lze to zjistit. Nejedno horské středisko se ve svých marketingových materiálech chlubí hodinovou kapacitou svých přepravních zařízení. Skutečná kapacita jejich lanovek je však nižší, mnohdy významně nižší. A na tom záleží. Mnoho provozních manažerů ignoruje rozdíl mezi skutečnou kapacitou (SK) a původní projektovanou […]

Rusty Gregory: Růst můžem všichni

Rozhovor s jednou z největších osobností soudobého horského průmyslu, šéfem nejnovějšího oborového konglomerátu Alterra Mountain Company Rustym Gregorym. Málokdo jej v Evropě zná, v Americe je oborovou celebritou: do kalifornského střediska Mammoth přišel v roce 1978 – před čtyřiceti lety – jako vlekař, aby tam závěrečné dvě dekády středisko vedl jako CEO. V ředitelském křesle […]

Horskostředisková doprava: Plné auto ideálem

Kreativní způsoby přepravy návštěvníků i zaměstnanců horských středisek vailské korporace. Jak ironické, že v oboru, který vydělává na nabídce zážitků ve volné přírodě, bývají centrální prostory na úpatích svahů středisek zhusta skoupé na jakékoli volné místo. Včetně prostor parkovacích. Zkombinujte to s obvykle těsnými horskými silnicemi, předcházejícím dlouhým cestováním po ne vždy propustných dálnicích a […]

Zákulisí horského Oktoberfestu: Nejen pivko a polka

Babí léto se v amerických skiareálech čím dál častěji odehrává ve znamení vrchovatých tupláků, kožených kraťasů a jódlování. O imitaci Bavor se každoročně snaží desítky resortů; jen jediný zahraniční Oktoberfest však zůstává nejstarším, největším a ryzím. Snowbirdský. Oktoberfest v utažském skiresortu Snowbird je unikátním v každém ohledu. Letos tam chystají už 45. ročník; začali v […]

Rizika úpravy svahů: Bezpečné rolbování

Ztráta pozornosti plynoucí ze zaběhlé rutiny opakujících se směn může vést k závažným újmám na zdraví, životech a majetcích. Trvalá mentální bdělost v kokpitu stroje umožní rolbařům užít si jejich nejlepší džob na světě – a vynikat v něm. Bezpečnost rolbaře Terénní pracovníci skiareálů jsou prakticky bez ustání vystaveni nebezpečí uklouznutí, škobrtnutí a pádu. Sníh, […]

Víceúčelové komunikace v terénu středisek: Když cesty jsou cíl

Promyšlená síť cest a pěšin v bezprostředním okolí areálu zůstává nejvíce podceňovanou celoroční atrakcí nejednoho horského střediska. Většina letních návštěvníků vaše stávající stezky miluje a nejspíš by jich chtěli víc, nových. Přejí si mít na všechny nynější nekomplikovaný přístup, aby se po nich mohli i s dětmi či prarodiči procházet, běhat, vyrážet na túry s […]

Motivace lidských zdrojů: Předejít vyhoření

Horská střediska přichází s kreativními způsoby stimulace zaměstnanců v prevenci před chronickým pracovním stresem, neodvratně ústícím ve frustraci a apatii. Uznávám, že běžné populaci se představa někoho pracujícího v romantických scenériích zasněžených hor a trpícího syndromem vyhoření může jevit až absurdně. Vždyť nedal by kdekdo cokoli, jen kdyby mohl na hory odjet a nehnout se […]

Mladiství zaměstnanci horských středisek

Středoškolský personál je páteří provozu mnoha zámořských skiareálů. V Evropě to neplatí. Když jde o obsazování pracovních pozic, překvapivě mnoho amerických horských středisek významně spoléhá na zaměstnance a brigádníky ve středoškolském věku. Podobně jako tamní supermarkety nebo fastfoodové restaurace, i skiresorty lačně sahají prakticky po všem, co tento demografický segment pracovního trhu nabídne – a […]

Výuka seniorů: Noví lyžaři, oldies

Nováčci z řad aktivních důchodců či znovunavrátilí seniorští odpadlíci se mohou stát loajálními střediskovými zákazníky přijíždějícími uprostřed prázdného týdne. Nezáleží na tom, jak je horské středisko velké, ani kde leží. V určité fázi sezóny se manažer téměř každého přistihne zírat na osiřelé svahy a točící se prázdné lanovky s jen občasnými osamocenými pasažéry v jejich […]

Demografické cílení na vysokoškoláky: Budoucí sůl země

Zjištění ani nové, ani překvapivé: na vysokoškolské studenty platí jediný marketingový argument. Cena. Vysokoškoláci jsou příští generací lyžujících a snowboardujících rodin. Progresivní horská střediska to ví a vymýšlí, jak je k sobě přilákat. Mají to o to těžší, že tento demografický segment je nadstandardně inteligentní, kriticky přemýšlející a náročný; prostoduché reklamní masírce se nanejvýš vysměje. […]

Střediskové gastro: Jsme, co jíme

Newyorský Bristol Mountain má ambici stát se nejnutričnějším skiresortem světa. Dlouhý střediskový slogan „inspirovat generace užít si zdravý, aktivní životní styl v přírodním prostředí“ zavání typickou novodobou marketinštinou, zhusta nic konkrétního nevyjadřující. Zajímalo mě proto, zda v malebném kompaktním areálu, dispozičně vyprojektovaném tak, že by byl v našich podmínkách naprosto ideálním provozem, neznamená jejich tuctově […]

Soda Springs: Planeta dětí

Na návštěvě v resortu, kde zimu dětem představují formou spontánních sněhových her v ambici vychovat z nich celoživotní lyžaře. Soda Springs je malý kalifornský skiareál na hřebenu Donner Summit při dálnici I-80 z Truckee na Sacramento, malebný jako snad všechny resorty a krajina kolem Lake Tahoe. Už víc než dekádu tam provozují oborově unikátní program […]

Aprèski pro děti a mládež: Pro zář očí

Horská střediska vymýšlí zábavné a cenově dostupné dětské programy s ambicí udržet spokojený úsměv na tvářích celé rodiny. Snowtubingové svahy, celoroční bobovky nebo lanová centra jsou dnes už tradičními – a stále nadmíru oblíbenými – způsoby, jak zabavit každého z rodiny v době, kdy nestojí na lyžích či prkně. Střediska nicméně vyvíjí a testují řadu […]

Skupinové oslavy v horských střediscích

Narozeninové párty jsou v zámoří dobrým zdrojem příjmů i propagace horských středisek – zejména těch v dosahu větších aglomerací. Tuzemské horaly tato marketingová nika zatím nezajímá. Když americký Roundtop Resort v Pensylvánii otevřel před asi patnácti lety paintballovou střelnici coby doplněk svého letního programu, zákaznická reakce byla vlažná. „Návštěvnost nebyla nic moc. Ani zlá, ale […]

Nové technologie údržby svahů: Chytré rolby

Digitální mapování a poziční sledování na bázi GPS umožňuje dostat sněhový management skiareálů na novou úroveň. Kontrola nakládání se sněhovým povrchem je novým módním tématem oboru. Zahrnuje nejen výrobu sněhu, nýbrž i jeho přesuny a úschovu či výstavbu a tvarování sněhových objektů. Sněhová nadprodukce nebo chybné rozmístění sněhu mohou poznamenat ekonomické zájmy skiareálu podobně negativně […]