Archiv rubriky: Horský byznys

Tom v minulosti profesně analyzoval marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů horského byznysu. Je předním oborovým opinion makerem a průkopníkem zodpovědného marketingu v tuzemské horské branži. Prosazuje udržitelnost jako důležitý PR nástroj; zasazuje se o kultivaci vztahů všech klíčových zájmových skupin v odvětví – turistů, provozovatelů, ochranářů, marketérů, developerů, managementu a legislátorů – a jejich odlišných vlivů na prostředí hor.

Značení sjezdovek: Dík, pane Disney

Barevné označení sjezdových tratí přijímáme jako samozřejmou věc, která tu byla odjakživa – přinejmenším co současná lyžující generace pamatuje. Ale i tato napohled jednoduchá klasifikační metodika prošla zajímavým vývojem. Zatímco v poválečné Evropě přišel nějaký mně neznámý průkopník v mně neznámém roce s jednoduchým barevným značením modrá–červená–černá, jež si postupně osvojily jednotlivé lyžařské asociace v … Pokračování textu Značení sjezdovek: Dík, pane Disney

Jak se horská střediska mohou inspirovat Disney bublinou

Provozní koncepty Disneylandu a typického moderního horského střediska mají mnohem víc společných znaků, než si někdo může myslet. Napálené denní vstupné, žádné hodinové, sezónní pasy, resortem vlastněné hotely a restaurace. Jednu věc však u myšáka Mickeyho nedostanete. Jakmile jednou projdete přes turnikety Disney parku, nemůžete si koupit nic, co by neneslo Disneyho značku. Všechny čepice, … Pokračování textu Jak se horská střediska mohou inspirovat Disney bublinou

Těžká doba skiareálů? Jenže doby jiné nebývají

Na pozoruhodný kousek historie (i zlé časy zpětným pohledem vypadají romanticky) jsem narazil v pracovním archívu. Článek v The Denver Post z března 1973 – sice zpomalujících, ale stále ještě těch echt zlatých časů lyžování – cituje Dicka Basse, majitele o rok dřív založeného utažského Snowbird resortu. „Financovat Snowbird bylo vážně něco. Mít skiareál může … Pokračování textu Těžká doba skiareálů? Jenže doby jiné nebývají

Otec krátkých lyží

Pan Karl Koller bez nadsázky zatřásl světem lyžařské výuky. V roce 1953 na Mezinárodním kongresu lyžařských instruktorů předvedl, jak ve své kitzbühelské lyžařské škole úspěšně používal 150- až 170centimetrové lyže k tomu, aby naučil začátečníky dělat jednoduché oblouky s paralelními lyžemi, čímž prvně v historii obešel tradiční postup od plužení k přívratu. Nebylo to jediné … Pokračování textu Otec krátkých lyží

Pod bdělým dohledem

Stále více horských středisek spatřuje výhody ve využívání kamerových systémů. Mnoho lyžařských areálů se začalo spoléhat na kamerový systém jako na důležitý nástroj snížení rizik odpovědnosti střediska a pro školení pracovního personálu – od pátrání po ztracených dětech a identifikaci podvodů a krádeží až po vyšetřování nehod a řešení problémů s obsluhou návštěvníků. S klesající … Pokračování textu Pod bdělým dohledem

(Dosud) na okraji zájmu

Příležitostní, nepravidelní, opomenutí a další přehlížení návštěvníci by mohli být vitálním zdrojem přirozeného účastnického růstu v oboru. Pro zdravou prosperitu lyžování je lepší neztrácet stávající hosty. Vedení progresivních horských středisek všude ve světě ví, že je zapotřebí neustále vyvíjet nové marketingové přístupy, případně revidovat a rektifikovat ty stávající. Jedním z podobně aplikovaných nových obratů ve … Pokračování textu (Dosud) na okraji zájmu

Zákaznické služby: Přístup jak u Disneyho

Jak se mohou horská střediska inspirovat světoznámým průkopnictvím společnosti Disney, využít jejich zkušeností a zlepšit své zákaznické služby. Horskostřediskový obor rád a často klade v kontrast vzruch z dobrodružství autentického zážitku v přírodě s umělou, účelově vyrobenou zákaznickou zkušeností zábavních parků, za jejichž ikonický etalon právem bývá považován Disneyland. Oba typy podniků však mají některé … Pokračování textu Zákaznické služby: Přístup jak u Disneyho

Údržba není automatická

Ať už je zasněžovací systém střediska manuální, automatický anebo kombinovaný, pro zajištění jeho maximální efektivity je nutné dodržovat pečlivý plán technické kontroly a údržby. Jádro správné mimosezónní údržby technického zasněžování se soustředí na čerpadla a kompresory, potrubní systém, hadice a nasazování a vytahování sněžných děl a tyčí. Se stále se rozrůstající automatizací zasněžovacích systémů se … Pokračování textu Údržba není automatická

Kámo? Nech se pozvat na lyže!

Chci totiž vyhrát týdenní pobyt ve Vailu a na něj tě taky vezmu – a třeba i tvoje rodiče, pokud budeš chtít. Napadá vás – divoká, neodolatelná nabídka, znějící trochu jak z jiného světa? Tak zkoušely získávat nové duše americké skiresorty před 40 lety. Měl jsem důvod něco hledat v historických oborových záznamech a na … Pokračování textu Kámo? Nech se pozvat na lyže!

Střediskové bikeparky: Našlápnuto do budoucna

V pandemických časech se horskostřediskovým bikeparkům po celém světě vesměs daří a jejich provozovatelé získávají řadu cenných poznatků, které jim pomohou k potenciálně úspěšnému letnímu chodu i v postcovidovém budoucnu. Koncem sněhové sezóny 2019–20 šlo jen těžko předjímat rapidní nárůst popularity bikeparků, jenž měl rozkvést jen o několik měsíců později – podobně, jako se v … Pokračování textu Střediskové bikeparky: Našlápnuto do budoucna

Hřebík co kouká, dostane kladivem

V roce 1964 hostil světovou výstavu EXPO New York s ikonickým 12patrovým globem Unisphere, u nějž se – což málokdo ví – i lyžovalo. Vermontský skiresort Okemo tehdy instaloval na dohled od obří ocelové zeměkoule mobilní lyžařskou chatu se sedlovou střechou prodlouženou až k zemi, pokrytou skluzným plastovým povrchem. Na střeše mladá lyžařská instruktorka na … Pokračování textu Hřebík co kouká, dostane kladivem

Dostaňte mě dolů!

I když nové technologie stále více snižují počet i dobu zastavování vleků a lanovek během jejich provozu, vyplatí se, aby střediska měla připravený akční plán evakuace svých dopravních zařízení. V prosinci 2010 se ve vysílačkách personálu amerického střediska Sugarloaf ozvalo nouzové hlášení: na jedné z neodpojitelných dvojsedačkových lanovek se 162 křesly došlo k provozní havárii, … Pokračování textu Dostaňte mě dolů!

Toto je nejspíš neslavnější skistřediskový slogan na světě. Jak zní ten váš?

Zatímco název a logo má každé tuzemské středisko, svůj slogan zatím málokteré. Polepšit! Nedávno jsme se šéfem jistého skiareálu seděli nad jejich možným novým sloganem, mimo dalšího. Mezi řečí mě napadlo, že skiresort bez sloganu je jak lyžař bez holí: obojí lze oželet, není to ale ono. Dobře zvolený slogan může (a měl by!) být … Pokračování textu Toto je nejspíš neslavnější skistřediskový slogan na světě. Jak zní ten váš?

Střediskové gastro: Trefa do černého

Zlopověstná pandemie přinesla krom spousty zlého i řadu inovací, které i nadále svižně mění střediskové gastrozážitky – nezřídka k lepšímu. Vzpomeňme na dobu před rokem. Restrikce a hodně neznámého souvisejícího s pandemií covidu způsobily, že mnozí byli jak na příslovečném trní a přemýšleli o všem možném, včetně toho, jak by horská střediska měla řešit stravovací … Pokračování textu Střediskové gastro: Trefa do černého

Zpět do nové školy

Pandemické okolnosti bezprecedentně uspíšily pozitivní změny ve fungování střediskové výuky sněhových sportů. Poslední zimní sezóna 2020–21 si vyžádala revize způsobu fungování lyžařských škol v dosud nevídaném rozsahu. V řadě oblastí – od důrazného zavádění digitálních technologií až po významné změny ve skladbě svých produktů – vypadá řada škol před novou sezónou z gruntu jinak. Skeptikova … Pokračování textu Zpět do nové školy

Směr: budoucnost

Naslouchání rozhovorů mezi zákazníky horských středisek za účelem pochopit nadcházející sněhovou sezónu (sezóny). V podnikání se často sestavují plány na základě toho, co se odehrálo v minulosti. Historické údaje bývají bezesporu poučné a pomáhají při rozhodování. Ale další užitečnou a pronikavou strategií, kterou mohou provozovatelé, marketéři a tvůrci značek využít pro své plánování, je naslouchání … Pokračování textu Směr: budoucnost

(Placené) dovádění na sněhu

V kalifornském lyžařském středisku Mountain High představuje obyčejné lidové hraní si na sněhu hlavní zdroj příjmů. Představte si, že jste nikdy neviděli moře. Jednou k němu pak přijedete, procházíte se po pláži a nemůžete se nabažit libých pocitů. Pak někdo přijde, vrazí vám do rukou surfařské prkno a poradí vám, abyste se vydali na strašidelně … Pokračování textu (Placené) dovádění na sněhu

Celoroční skipasy

Nový oborový trend, kdy tradiční zimní návštěvníci horských středisek slyší na letní výhody. Před pár lety horské středisko Camelback v americké Pennsylvánii ve snaze podpořit prodej svých letních permanentek přidalo ke každé coby bonus zdarma jeden denní skipas a vstup na snowtubing. Nikoho to však příliš nezajímalo. „Naši letní návštěvníci nevyužili žádný z našich zimních … Pokračování textu Celoroční skipasy

Elektrina zo zasnežovacieho systému

Stále viac horských stredísk investuje do trvalo udržateľných riešení zasnežovania. Spoločnosť TechnoAlpin poskytuje prostriedky a know-how na to, aby bolo možné využívať zasnežovacie systémy aj na výrobu elektriny. Zasnežovacie systémy majú v podstate všetky komponenty, ktoré sú potrebné na výrobu elektriny. Inštaláciou vodných elektrární v strojovniach ponúka TechnoAlpin inovatívnu možnosť efektívneho využitia existujúcich infraštruktúr. Celoročné … Pokračování textu Elektrina zo zasnežovacieho systému