Archiv pro rubriku: Horský byznys

Tom analyzuje marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů horského byznysu. Je předním oborovým opinion makerem a průkopníkem zodpovědného marketingu v tuzemské horské branži. Prosazuje udržitelnost jako důležitý PR nástroj; zasazuje se o kultivaci vztahů všech klíčových zájmových skupin v odvětví – turistů, provozovatelů, ochranářů, marketérů, developerů, managementu a legislátorů – a jejich odlišných vlivů na prostředí hor.

Kámo? Nech se pozvat na lyže!

Chci totiž vyhrát týdenní pobyt ve Vailu a na něj tě taky vezmu – a třeba i tvoje rodiče, pokud budeš chtít. Napadá vás – divoká, neodolatelná nabídka, znějící trochu jak z jiného světa? Tak zkoušely získávat nové duše americké skiresorty před 40 lety. Měl jsem důvod něco hledat v historických oborových záznamech a na […]

Zaměstnáváte efektivní lidi?

Aktivně zapojujte zaměstnance v čelní linii do kultivace zákaznické zkušenosti návštěvníků vašeho skiareálu. Začne jich jezdit víc. Personál v přední zákaznické linii je pro návštěvníky horského střediska čímsi jako jeho tváří. Jakkoli je za dosahování většiny ekonomických cílů ultimativně odpovědný vyšší management resortu, jsou to právě zaměstnanci první linie, kteří přímo ovlivňují úroveň zákaznické spokojenosti, […]

Střediskový marketing: Jak jiní jsou mileniálové?

Horský obor se chystá dominantně spoléhat na generaci mileniálů, kteří mají v následujících letech převzít od stárnoucích babyboomerů otěže odvětví coby nejpočetnější lyžující demografická skupina. O jaký lidský druh se jedná co do loajality a tržního chování? Kdo jsou mileniálové, alias Generace Y? Většina demografů se shoduje na generaci narozené v rozpětí 1981 až 1996; […]

Jak se horská střediska mohou inspirovat Disney bublinou

Provozní koncepty Disneylandu a typického moderního horského střediska mají mnohem víc společných znaků, než si někdo může myslet. Napálené denní vstupné, žádné hodinové, sezónní pasy, resortem vlastněné hotely a restaurace. Jednu věc však u myšáka Mickeyho nedostanete. Jakmile jednou projdete přes turnikety Disney parku, nemůžete si koupit nic, co by neneslo Disneyho značku. Všechny čepice, […]

Žákovské motivační programy: Děti, naše budoucnost

Odměňovat děti za jejich výborné školní výsledky je všude ve světě prověřenou, fungující klasikou. Míjí však oborový marketing šanci dokázat na tomto motivačním poli víc? Horská branže je dlouhodobě konfrontována s neúprosnou realitou: pokud nedokáže přivést víc lidských duší k lásce ke sněhu a podlehnutí kouzlu gravitace, může být v nijak dlouhodobém horizontu na huntě. […]

Věci jsou jinak, než se jeví: coververze Abby, Disneylandu či skiareálu

Kdybych si býval mohl vybírat, bez zaváhání bych se narodil o pár dekád dřív do poválečné Ameriky 1945+ jako ten nejpříznačnější babyboomer – a nejspíš by mi ani moc nevadilo, co za divný svět jsem připraven na svá stará ulyžovaná kolena, prožité dobové události i přiměřeně prohýřená játra opustit. Ale narodil jsem se o generaci […]

Provozní bezpečnost: Hra na jistotu

I po čtyřiceti letech jde o nejčernější kaňku na historii olympijského skiresortu Squaw Valley. Bylo prakticky po sezóně, když tam 15. dubna 1978 odpoledne uhodila rychlá jarní bouře doprovázená extrémními poryvy větru. Většina personálu už odešla domů. Službu na páteřní gondole držel zaučující se internista John Rice. Vzpomíná: „Toho dne jsem sloužil na spodním terminálu […]

Vailská historie II.: In Greed We Trust

„Nikdo, kdo žije a dýchá pro hory a má v hlavě mozek, nebude jásat z levných skipasů a rostoucích lyžařských návštěv. Každý blb z ulice si teď koupí sezónku a odjede ředit a znehodnocovat všechno, kvůli čemu se horští srdcaři narodili.“ (Anton Krupicka, horal z coloradského Boulderu) Včera jsem první díl uzavřel zmínkou o filmovém […]

Vailská historie I.: navíckrát ukradený klučičí sen

„Už od svých dvanácti let jsem snil, že jednou povedu lyžařské středisko. Po ničem jsem nikdy netoužil víc.“ (Pete Seibert, duchovní otec Vailu) Řízením nevyzpytatelného osudu jsem se v letech 1996 až 2001 shledal být nachomýtnut do intenzivně eskalujících okolností US horského byznysu v Aspenu a Vailu. Až s výhodou zpětného pohledu chápu, že šlo […]

Střediskový marketing: Evoluce socmédií

Téměř k neuvěření, že je to jen dekáda, kdy se sociální média stala převládajícím marketingovým nástrojem horských středisek. Nemálo se toho od té doby stalo. Před osmi lety – zjara 2012 – zveřejnila americká asociace horských středisek NSAA výstup z ojedinělé marketingové studie mezi víc než stovkou tamních skiresortů, na jejímž základě identifikovala několik stěžejních […]

Nedoceněný marketingový nástroj horských středisek? Placebo!

Už si nevzpomínám, kdy jsem o fenoménu placeba slyšel prvně. Nepřestává mě však fascinovat dodnes: podáte někomu falešnou, neúčinnou látku – a osoba se začne uzdravovat. Máte-li děti, nejspíš jste na nich placebo aplikovali bezpočtukrát, asi i nevědomky. Když k vám přiběhl nešťastný uplakánek s natlučeným kolenem, vy jste mu jej pofoukali, možná jemně ovázali […]

Hledání nových lyžařů: Nejsou lidi

Přinejmenším dvě dekády – od dob, kdy v devadesátých letech mdlého ducha rekreačního sjíždění probral z dřímot snowboarding a vykrojené lyže – to na svazích podle dostupných statistik účastnicky ani neroste, ani nestagnuje; nýbrž pozvolna a setrvale smýká dolů. Co dělat pro přilákání, udržení a inspirování nové generace lyžařů? Předně dlužno zdůraznit, že tento – […]

Když léto doběhne zimu

Kdo prvně zavítá do krušnohorských Klínů a nezná je, nejspíš jej uhodí do očí kontrast vůči jiným malým horským areálům – jsou tu vidět nemalé investované prostředky, ale neokázale a vkusně. Sportareál Klíny má vrchovatou měrou to, co zdaleka ne každé středisko – příslovečný genius loci. Když jsem si s šéfem střediska Josefem Dlouhým povídal […]

Quo vadis, obore? III.

Je probíhající globální konsolidace v horském oboru jeho výhledovou hrozbou, či spíš požehnáním v přestrojení? První vlna opravdu masivní unifikace lyžařských areálů proběhla zhruba před čtvrt stoletím. Zprvu na americkém, vzápětí na mezinárodním trhu se objevili dominantní hráči jako S-K-I Ltd., American Skiing Company (dále ASC), Vail Resorts, Intrawest, Booth Creek, Powdr nebo Boyne USA, […]

Zaměstnanecké ubytování: I personál chce bydlet

Každý podzim se ve skiareálech hlásí noví lidé – mladí i ti v letech – na pozice vlekařů, prodavačů, kuchařů a jakýchkoli dalších profesí, v nichž jim středisko poskytne krom (nijak kdovíjaké) mzdy i volný skipas k žití si svého vysněného horalského života. Tito pracovníci jsou nezbytným základním kamenem fungujícího provozu areálu. Přesto stále víc […]

Quo vadis, obore? II.

Pokud byste si před 15 lety koupili akcie lídra branže Vail Resorts za tisíc dolarů, nyní v době psaní textu byste z $1,000 měli plusmínus $15,000. Je snad horský byznys investičním zlatým dolem? Naprosto není. Naopak: vailská korporace je jedinou veřejně obchodovanou společností v historii lyžování na celém světě, která se zdá být dlouhodobě finančně […]

Krizová komunikace: Quo vadis, obore?

Americkými horami to letos zahýbalo. Jeden z prvních signálů, že se něco děje, přišel už uprostřed listopadu; brzký přírodní sníh napadlý na technicky vysněžený základ umožnil coloradskému středisku Eldora, aby otevřelo provoz za výtečných podmínek. K nečekanému šoku natěšených skalních lyžařů areál zaplavily dřív nevídané hordy lidí; parkoviště nepřijímala, na svazích se nedalo hnout. Nevelké […]

Emoční marketing: Ne co, ale proč

Emoční marketing sahá daleko za pouhé popsání produktu nebo služby a má moc vytvořit pevné a trvalé spojení s cílovým publikem. Marketingové studie houfně naznačují, že emotivní reakce na reklamu významně větším dílem závisí na záměrech konzumenta než na samotném obsahu reklamního sdělení. Dává to smysl: emotivní spojení se nám dějí proto, že jsme lidské […]

Nábor zaměstnanců: Jen zdravý rozum

Případová studie, jak proměnit běžnou svízel nedostatečného naplnění zaměstnaneckých stavů v luxus vybírat si pracovní personál z čekacího seznamu. Najít dostatek zaměstnanců pro zimní provoz horského střediska dokáže být – a typicky bývá – pořádný problém. Zaměstnanecké kvóty jsou obvykle vysoké, množina slušných zájemců o práci setrvale nízká. Ať už do lyžařské školy, půjčovny, na […]