Archiv pro rubriku: Horský byznys

Tom analyzuje marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů horského byznysu. Je předním oborovým opinion makerem a průkopníkem zodpovědného marketingu v tuzemské horské branži. Prosazuje udržitelnost jako důležitý PR nástroj; zasazuje se o kultivaci vztahů všech klíčových zájmových skupin v odvětví – turistů, provozovatelů, ochranářů, marketérů, developerů, managementu a legislátorů – a jejich odlišných vlivů na prostředí hor.

Zpátky ke kořenům? Kéž by

Američany považuju za cokoli, jen ne konzervativní národ. Umírněnost je něčím, co neumějí snad odjakživa. Vezměme třeba velikost jejich bydlení. V 50. letech měl typický americký jednogenerační dům plochu 980 čtverečních stop, asi 90 m2. V 70. letech to už bylo 140 m2, v devadesátých 200 m2. Před patnácti lety, v roce 2005, už statistická […]

Lyžařské gastro v koronakrizi

Jak se skiareály blíží svému magickému otevíracímu dni – prvnímu v novodobých poměrech, množství provozních aspektů nutných zřetele se zdá být nekonečné; zvlášť v lukrativní oblasti střediskového gastro segmentu. Když letos v březnu uhodil koronavirový blesk z čistého nebe, pro tuzemské skiareály šlo o proces jistě překvapivý a bolestný, přesto relativně snadný k provedení: jednoduše […]

Lyžařské půjčovny v koronakrizi: Na a jdi!

Provozovatelé půjčoven prozkoumávají způsoby, jak vyhovět nově nařízeným kapacitním omezením a požadavkům na fyzické rozestupy – a posunout přitom zákaznickou zkušenost na vyšší úroveň. Půjčovny vybavení náleží v horských střediscích k těm z nejpostiženějších provozů koronakrizovými omezeními. Povinné dvoumetrové odstupy, nevyhnutelný přímý kontakt s více povrchy vybavení či nutnost dezinfekce svršků, bot a přileb patří […]

Koronavirová éra a vliv na obor: 2020, nový normál

Lhostejno nakolik skutečná či mytizovaná, koronavirová pandemie nutí branži identifikovat všechny styčné body potenciálně ohrožující bezpečnost návštěvníků i personálu. Taková sebereflexe přiměje nejeden skiareál sáhnout k mnohdy dlouho odkládaným změnám vedoucím k lepšímu, udržitelnějšímu a pružnějšímu provozu. Zatímco nejbližší budoucnost zůstává nejistá, co může typické horské středisko dělat, aby bylo co možná nejlíp připraveno? Když […]

Hřebík co kouká, dostane kladivem

V roce 1964 hostil světovou výstavu EXPO New York s ikonickým 12patrovým globem Unisphere, u nějž se – což málokdo ví – i lyžovalo. Vermontský skiresort Okemo tehdy instaloval na dohled od obří ocelové zeměkoule mobilní lyžařskou chatu se sedlovou střechou prodlouženou až k zemi, pokrytou skluzným plastovým povrchem. Na střeše mladá lyžařská instruktorka na […]

Střediskový marketing: Evoluce socmédií

Téměř k neuvěření, že je to jen dekáda, kdy se sociální média stala převládajícím marketingovým nástrojem horských středisek. Nemálo se toho od té doby stalo. Před osmi lety – zjara 2012 – zveřejnila americká asociace horských středisek NSAA výstup z ojedinělé marketingové studie mezi víc než stovkou tamních skiresortů, na jejímž základě identifikovala několik stěžejních […]

Střediskový marketing: Jak jiní jsou mileniálové?

Horský obor se chystá dominantně spoléhat na generaci mileniálů, kteří mají v následujících letech převzít od stárnoucích babyboomerů otěže odvětví coby nejpočetnější lyžující demografická skupina. O jaký lidský druh se jedná co do loajality a tržního chování? Kdo jsou mileniálové, alias Generace Y? Většina demografů se shoduje na generaci narozené v rozpětí 1981 až 1996; […]

Zaměstnáváte efektivní lidi?

Aktivně zapojujte zaměstnance v čelní linii do kultivace zákaznické zkušenosti návštěvníků vašeho skiareálu. Začne jich jezdit víc. Personál v přední zákaznické linii je pro návštěvníky horského střediska čímsi jako jeho tváří. Jakkoli je za dosahování většiny ekonomických cílů ultimativně odpovědný vyšší management resortu, jsou to právě zaměstnanci první linie, kteří přímo ovlivňují úroveň zákaznické spokojenosti, […]

Emoční marketing: Ne co, ale proč

Emoční marketing sahá daleko za pouhé popsání produktu nebo služby a má moc vytvořit pevné a trvalé spojení s cílovým publikem. Marketingové studie houfně naznačují, že emotivní reakce na reklamu významně větším dílem závisí na záměrech konzumenta než na samotném obsahu reklamního sdělení. Dává to smysl: emotivní spojení se nám dějí proto, že jsme lidské […]

Hledání nových lyžařů: Nejsou lidi

Přinejmenším dvě dekády – od dob, kdy v devadesátých letech mdlého ducha rekreačního sjíždění probral z dřímot snowboarding a vykrojené lyže – to na svazích podle dostupných statistik účastnicky ani neroste, ani nestagnuje; nýbrž pozvolna a setrvale smýká dolů. Co dělat pro přilákání, udržení a inspirování nové generace lyžařů? Předně dlužno zdůraznit, že tento – […]

Letní provoz středisek: Hodnota eventů

Hostování soutěží a ostatních událostí, zejména přes letní sezónu, dokáže přinést horskému středisku řadu výhod – přímo vyčíslitelných i skrytých. Každoročně uprostřed září se v dnes světoznámém horském středisku Killington (Vermont, USA) vyrojí deset tisíc amatérských sportovců startujících ve dvoudenním překážkovém běhu Spartan Race. Díky tamním spřízněným kontaktům mám možnost vhledu do zákulisí příprav letní […]

Jak se horská střediska mohou inspirovat Disney bublinou

Provozní koncepty Disneylandu a typického moderního horského střediska mají mnohem víc společných znaků, než si někdo může myslet. Napálené denní vstupné, žádné hodinové, sezónní pasy, resortem vlastněné hotely a restaurace. Jednu věc však u myšáka Mickeyho nedostanete. Jakmile jednou projdete přes turnikety Disney parku, nemůžete si koupit nic, co by neneslo Disneyho značku. Všechny čepice, […]

Kámo? Nech se pozvat na lyže!

Chci totiž vyhrát týdenní pobyt ve Vailu a na něj tě taky vezmu – a třeba i tvoje rodiče, pokud budeš chtít. Napadá vás – divoká, neodolatelná nabídka, znějící trochu jak z jiného světa? Tak zkoušely získávat nové duše americké skiresorty před 40 lety. Měl jsem důvod něco hledat v historických oborových záznamech a na […]

Žákovské motivační programy: Děti, naše budoucnost

Odměňovat děti za jejich výborné školní výsledky je všude ve světě prověřenou, fungující klasikou. Míjí však oborový marketing šanci dokázat na tomto motivačním poli víc? Horská branže je dlouhodobě konfrontována s neúprosnou realitou: pokud nedokáže přivést víc lidských duší k lásce ke sněhu a podlehnutí kouzlu gravitace, může být v nijak dlouhodobém horizontu na huntě. […]

Věci jsou jinak, než se jeví: coververze Abby, Disneylandu či skiareálu

Kdybych si býval mohl vybírat, bez zaváhání bych se narodil o pár dekád dřív do poválečné Ameriky 1945+ jako ten nejpříznačnější babyboomer – a nejspíš by mi ani moc nevadilo, co za divný svět jsem připraven na svá stará ulyžovaná kolena, prožité dobové události i přiměřeně prohýřená játra opustit. Ale narodil jsem se o generaci […]

Provozní bezpečnost: Hra na jistotu

I po čtyřiceti letech jde o nejčernější kaňku na historii olympijského skiresortu Squaw Valley. Bylo prakticky po sezóně, když tam 15. dubna 1978 odpoledne uhodila rychlá jarní bouře doprovázená extrémními poryvy větru. Většina personálu už odešla domů. Službu na páteřní gondole držel zaučující se internista John Rice. Vzpomíná: „Toho dne jsem sloužil na spodním terminálu […]

Vailská historie II.: In Greed We Trust

„Nikdo, kdo žije a dýchá pro hory a má v hlavě mozek, nebude jásat z levných skipasů a rostoucích lyžařských návštěv. Každý blb z ulice si teď koupí sezónku a odjede ředit a znehodnocovat všechno, kvůli čemu se horští srdcaři narodili.“ (Anton Krupicka, horal z coloradského Boulderu) Včera jsem první díl uzavřel zmínkou o filmovém […]

Vailská historie I.: navíckrát ukradený klučičí sen

„Už od svých dvanácti let jsem snil, že jednou povedu lyžařské středisko. Po ničem jsem nikdy netoužil víc.“ (Pete Seibert, duchovní otec Vailu) Řízením nevyzpytatelného osudu jsem se v letech 1996 až 2001 shledal být nachomýtnut do intenzivně eskalujících okolností US horského byznysu v Aspenu a Vailu. Až s výhodou zpětného pohledu chápu, že šlo […]

Nedoceněný marketingový nástroj horských středisek? Placebo!

Už si nevzpomínám, kdy jsem o fenoménu placeba slyšel prvně. Nepřestává mě však fascinovat dodnes: podáte někomu falešnou, neúčinnou látku – a osoba se začne uzdravovat. Máte-li děti, nejspíš jste na nich placebo aplikovali bezpočtukrát, asi i nevědomky. Když k vám přiběhl nešťastný uplakánek s natlučeným kolenem, vy jste mu jej pofoukali, možná jemně ovázali […]