Archiv pro rubriku: Horský byznys

Tom analyzuje marketingové trendy pro jednoho z globálních lídrů horského byznysu. Je předním oborovým opinion makerem a průkopníkem zodpovědného marketingu v tuzemské horské branži. Prosazuje udržitelnost jako důležitý PR nástroj; zasazuje se o kultivaci vztahů všech klíčových zájmových skupin v odvětví – turistů, provozovatelů, ochranářů, marketérů, developerů, managementu a legislátorů – a jejich odlišných vlivů na prostředí hor.

Soda Springs: Planeta dětí

Na návštěvě v resortu, kde zimu dětem představují formou spontánních sněhových her v ambici vychovat z nich celoživotní lyžaře. Soda Springs je malý kalifornský skiareál na hřebenu Donner Summit při dálnici I-80 z Truckee na Sacramento, malebný jako snad všechny resorty a krajina kolem Lake Tahoe. Už víc než dekádu tam provozují oborově unikátní program […]

Značení sjezdovek: Dík, pane Disney

Barevné označení sjezdových tratí přijímáme jako samozřejmou věc, která tu byla odjakživa – přinejmenším co současná lyžující generace pamatuje. Ale i tato napohled jednoduchá klasifikační metodika prošla zajímavým vývojem. Zatímco v poválečné Evropě přišel nějaký mně neznámý průkopník v mně neznámém roce s jednoduchým barevným značením modrá–červená–černá, jež si postupně osvojily jednotlivé lyžařské asociace v […]

Kámo? Nech se pozvat na lyže!

Chci totiž vyhrát týdenní pobyt ve Vailu a na něj tě taky vezmu – a třeba i tvoje rodiče, pokud budeš chtít. Napadá vás – divoká, neodolatelná nabídka, znějící trochu jak z jiného světa? Tak zkoušely získávat nové duše americké skiresorty před 40 lety. Měl jsem důvod něco hledat v historických oborových záznamech a na […]

Co když jsou koblihy (a lyžování) příliš levné?

Cena čehokoli se zdá být nesmrtelně vděčným tématem. I koblih. Čtvrt roku po zveřejnění mé provokativní fabulace na téma Wejlské koblihy mi v emailu přistála zábavná konfrontační reakce. Čtenářka rozporovala mou konstrukci wejlského příběhu tím, že prý by chtěla vidět koblihy, co stojí €12 a kdo že by si takové kupoval. Paní by mi stačilo […]

Údržba sněžných roleb: Historky z dílen

Asi ne nadarmo přezdívá angličtina rolbám sněhové kočky. Možná i proto, že si někdy kromě spokojeného předení – když věci nejsou v cajku – postaví pěkně po kočičím hlavu a umí zlověstně vrčet, prskat i páchnout. Od devadesátých let mám možnost komunikovat s řidiči sněžných roleb, jejich opraváři i prodejními manažery značek, v tuzemsku i […]

Celodenní úprava lyžařských svahů: Rolbují nonstop

Nová generace návštěvníků horských středisek lační po čerstvém manšestru. Je průběžná úprava sjezdovek budoucností lyžování? Mám za to, že ještě moje (tj. husákovská) generace lyžujících souputníků – o pokoleních předchozích nemluvě – by považovala myšlenku preferovat urolbovaný povrch před čerstvě posněženou strání za bohapusté rouhání. Pro většinu novodobých návštěvníků zimních resortů se ale očekávání nažehlených […]

Rentálové trendy: Šup dovnitř, šup ven

Proces půjčování lyžařské výbavy se díky novým nápadům a inovacím zjednodušuje, zrychluje a zkomfortňuje. Všední realita v půjčovnách – především nevyhnutelné vyplňování údajů, čekání ve frontách, strastiplné zkoušení si zejména bot (málokdy úspěšné na první dobrou), odnášení si veškeré nafasované výbavy a tak dál – je slušně vzdálena idylickému vyobrazení zážitků, jak nám sugestivně předkládají […]

Technické zasněžování: Přechod na automatiku

Automatizace technického zasněžování přináší energetickou efektivitu, šetří provozní náklady a zvyšuje kvalitu vyráběného sněhu. Má však svou nezanedbatelnou cenovku. Není pochyb o tom, že automatické zasněžování je budoucností – a v řadě případů už moderní přítomností – oboru. Automaticky řízený zasněžovací systém se dokáže zapnout, přepnout podle stávajících podmínek i se vypnout mnohem rychleji; vyrábí […]

Středisková kluziště: Ledové investice

Udělejme led a lidi přijedou. A budou tu bruslit, přespávat a utrácet i na všem ostatním. Tak zní podnikatelský plán mnoha skiresortů ve světě. Ledová plocha se na horách stále častěji stává celoroční atrakcí. Dostal jsem se k provozním informacím od dvou střediskových kluzišť z opačných koutů Ameriky – ze Sun Valley v Idahu, kde […]

Horské kempování: Strohá romantika

Kempování ve vysokohorském prostředí setrvale nabírá na popularitě a lyžařská střediska pro něj umí nabídnout perfektní podmínky. S obvyklou hojností přírodních krás, dostatkem volného místa a běžně taky svázána stavebními omezeními, čím dál víc horských středisek rozšiřuje své ubytovací a zážitkové kapacity o zásobovanou verzi vrcholového kempování – při níž umožní svým hostům strávit noc […]

Případová studie: Letní Killington

Vysoké investice spolu s dodrženými ambiciózními plány proměnily nejvýznamnější skiareál amerického východu v populární celoroční resort. Ještě před nemnoha roky bývalo léto ve vermontském Killingtonu línou mimosezónou. Středisko generovalo omezené tržby ze svého golfového provozu a páteřní lanovky vyvážející na kopec turisty a cyklisty. To se moc nezamlouvalo novým provozovatelům z POWDR Corporation, a tak […]

Profesní výcvik vlekařů

Obsluha vleků to ve skiareálech nemá lehké: slouží celou zimu v první linii zákaznického kontaktu při notoricky se opakujícím procesu, za nevelkou mzdu. Žádný div, že se tato pracovní pozice běžně potýká s nadprůměrnou fluktuací. Přitom vlekaři jsou stěžejním spojníkem mezi střediskem a jeho hosty. Každý lyžař, který jede na vleku či lanovce, zažívá každý […]

Střediskový sponzoring: Horští amabasadoři

Oficiálně deklarovaná podpora sportovců horským střediskem se může synergicky vyplatit všem dotčeným stranám, pokud každý rozumí své roli a z ní plynoucím závazkům. Skiareály se rozhodují sponzorovat talentované lyžaře z ne nepodobných pohnutek, proč velké značky využívají věhlasu profesionálů, aby propagovali jejich produkty. Středisko chce veřejně spojit své jméno s potenciálně populární osobností, zatímco mladý […]

Nábor zaměstnanců: Jen zdravý rozum

Případová studie, jak proměnit běžnou svízel nedostatečného naplnění zaměstnaneckých stavů v luxus vybírat si pracovní personál z čekacího seznamu. Najít dostatek zaměstnanců pro zimní provoz horského střediska dokáže být – a typicky bývá – pořádný problém. Zaměstnanecké kvóty jsou obvykle vysoké, množina slušných zájemců o práci setrvale nízká. Ať už do lyžařské školy, půjčovny, na […]

Horskostředisková zaměstnanost: Vnitřní boj

Všude na pracovním trhu zuří bitvy o talenty, v horších případech o prostou námezdní sílu. Na bitvách uvnitř vaší organizace záleží ze všeho nejvíc. Lhostejno, jak si stojí makroekonomická čísla statistik zaměstnanosti (a/nebo jak jsou pravdivá), najít dobré lidi pro pracovní místa v horské branži si vyžaduje spolehlivou strategii, neustálé úsilí a nejspíš ještě pořádný […]

Sněhové zpravodajství skiareálů: Podmínky proměnlivé

Včasné, přesné – a pravdivé – sněhové zpravodajství je kritickým musem dlouhodobě úspěšného horského střediska. Mnoho provozů na to teprve přichází. Co ve zpravodajství o stavu sněhové pokrývky skiareály anoncují, je samovysvětlující a vesměs konzistentní; jak, kdy a kudy však tento vzkaz komunikují, bývá naopak překvapivě rozličné. Sněhový report může mít formu detailního zápisu rozšiřovaného […]

Provoz lanovek: Jakou máte kapacitu?

Máte představu, kolik z vaší optimální obsazenosti lanovek vám ubírá neefektivní provoz? Lze to zjistit. Nejedno horské středisko se ve svých marketingových materiálech chlubí hodinovou kapacitou svých přepravních zařízení. Skutečná kapacita jejich lanovek je však nižší, mnohdy významně nižší. A na tom záleží. Mnoho provozních manažerů ignoruje rozdíl mezi skutečnou kapacitou (SK) a původní projektovanou […]

Rusty Gregory: Růst můžem všichni

Rozhovor s jednou z největších osobností soudobého horského průmyslu, šéfem nejnovějšího oborového konglomerátu Alterra Mountain Company Rustym Gregorym. Málokdo jej v Evropě zná, v Americe je oborovou celebritou: do kalifornského střediska Mammoth přišel v roce 1978 – před čtyřiceti lety – jako vlekař, aby tam závěrečné dvě dekády středisko vedl jako CEO. V ředitelském křesle […]

Horskostředisková doprava: Plné auto ideálem

Kreativní způsoby přepravy návštěvníků i zaměstnanců horských středisek vailské korporace. Jak ironické, že v oboru, který vydělává na nabídce zážitků ve volné přírodě, bývají centrální prostory na úpatích svahů středisek zhusta skoupé na jakékoli volné místo. Včetně prostor parkovacích. Zkombinujte to s obvykle těsnými horskými silnicemi, předcházejícím dlouhým cestováním po ne vždy propustných dálnicích a […]

Zákulisí horského Oktoberfestu: Nejen pivko a polka

Babí léto se v amerických skiareálech čím dál častěji odehrává ve znamení vrchovatých tupláků, kožených kraťasů a jódlování. O imitaci Bavor se každoročně snaží desítky resortů; jen jediný zahraniční Oktoberfest však zůstává nejstarším, největším a ryzím. Snowbirdský. Oktoberfest v utažském skiresortu Snowbird je unikátním v každém ohledu. Letos tam chystají už 45. ročník; začali v […]