Sezónní skipasy 2015/16: království za nápad a odvahu

Po roce se opět pouštím do subjektivního hodnocení nejzajímavějších amerických – plus nově i tuzemských – lyžařských sezónek. A je vskutku co hodnotit.

Téma jsem mínil otevřít pěkně zpříma, jenomže náhoda mě nutí vzít hned zkraje jednu nezamýšlenou odbočku.

Vinou vlastní nedbalosti a lehkomyslnosti jsem totiž neodvrátil oči včas a jak Lotova žena spatřil, co neměl. Ano, mluvím o posledním z výstupů Babišových kreativních laboratoří.

(Varování: následující neobnovitelnou půlminutu svého života zmuchláte, zahodíte a zašlapete do země!)

Fíha. Co dodat k takovému pokusu o reklamní metaforu z toho nejspodnějšího fochu, nad rámec samozřejmého?

Jako chápu, že propálit toľko veľa dotácií může dát zahulit (slovní hříčka zamýšlena). Má to ale omlouvat tristní absenci všeho, na čem povedená marketingová metafora stojí a padá?

Mluvím o invenci, srozumitelnosti, o schopnosti zaujmout, o jakémsi estetickém i mentálním glancu řešení.

Přitom ne, že by se šmrncovní metafora nedala natrénovat.

Pro ilustraci, i takhle (krom dalšího) se cvičí kreativita v těch vailských laborkách: obdržíte nějaké generické symboly, třeba roli toaletního papíru nebo příslovečné dilema plné a prázdné sklenice. Bubliny máte vyplnit krátkou, trefnou, s lyžováním související metaforou.

Klidně si zkuste taky.

ski metaphor 2

ski metaphor 1

Zatímco můžete chtít přemýšlet, pro inspiraci – jedna z fest povedených metaforických reklam ski branže;

boeri print

Plus něco metaforického z vlastního ponku, ať pořád jen jalově nekritizuju.

Mé řešení vailského cvičení zde (toaleťák) a zde (sklenice).

Nyní už k lyžařským sezónkám.

S dlouhodobě stagnujícím (za sněhově štědrých zim) až souvisle klesajícím (za zim ostatních) trhem návštěvníků horských středisek (platí stejně pro Ameriku i Evropu včetně tuzemska) – a skiresorty defacto si zákazníky přetahujícími – se to v segmentu sezónních skipasů hemží nápady a víc či míň odvážnými strategiemi, jako nikdy dřív. A nejspíš jen tak hemžit nepřestane.

Pro připomenutí, vloni jsem tu na blogu analyzoval sezónky Epic Pass, Freedom Pass, Ridiculous Pass, Intrawest Passport, MAX Pass, Tahoe Super Pass a Forever Pass.

Letos prohlídnu a okomentuju půltucet aktuálně nejzajímavějších amerických produktů plus premiérově i významné tuzemské sezónky: slovensko-český Gopass, český #CZSP CzechSkipass a některé další lokální skipasy. (Tuzemská střediska, která ještě chcete svou sezónku do přehledu zařadit: kontaktujte mě prosím pro detaily.)

Pozoruhodnou nápaditost sezónkářských marketingových strategií jsem tu popisoval téměř celé loňské jaro; namátkou zmíním tři z dlouhé řady: Zkušební permice, Dokud nás smrt nerozdělí, Váha extra kliknutí.

Jakousi univerzální strategií – před pár lety ještě odvážným experimentem, dnes už spíš standardem – je nabízet sezónku ještě na jaře předešlé sněhové sezóny za nejlepší cenu, a tuto nejlepší cenu utnout (!) stále ještě na jaře. S tím, že v létě a zkraje podzimu je sezónka nabízena v o něco menším diskontu, ale i tuto slevu utnout (!!) ještě předtím, než skiareál otevře zimní provoz.

Viz třeba předprodejní expirační termíny sezónky vermontského Okema;

okemo season pass

Okemo si tradičně dává záležet, aby přišlo s nějakým marketingovým superlativem, díky němuž se odliší od všech svých konkurentů na východoamerickém pobřeží. Často zvládne otevřít buď absolutně první – anebo otevřít s největší vysněženou plochou. V takovém případě neváhá asertivně zveřejnit kapánek kontroverzní, leč férovou (jelikož citující oficiální údaje) srovnávací reklamu tohoto typu;

okemo season pass 2

Odvážný a sebevědomý nápad, souhlasíte?

Ještě o kus odvážnějším krokem je nebát se rozdávat (čestné a/nebo losované) DOŽIVOTNÍ sezónky. Pokud středisko každou takovou událost dostatečně a vhodně zpropaguje, těžko kdy docílí příznivějšího PR. A na své štědrosti neprodělá – monetárně ani jinak.

okemo season pass 1

Tolik tedy krátké intro do letošní sezónkářské série.

Příštím článkem rubriky Horský byznys odstartuje první z řady letošních prozkoumávaných skipasů; začnu marketingem Epic sezónky, aniž bych měl v plánu recyklovat cokoli z loňské vailské analýzy.

(Tedy pokud mě za mou nevděčnou nepřízeň do té doby nesejmou oštěpem Babišovi nelidi. Poznat se prý dají podle zelenobílých kecek a neholých zadků.)

Tom Řepík
Expertní textař tuzemského horského byznysu.
Analyzuje PR trendy pro jednoho z globálních lídrů branže.
Marketingový mentoring | copywriting | krizová komunikace v oboru
[Kontakt]

Přejít nahoru